خبرگزاری کار ایران

نگاهی به سریال گاهی پشت سر نگاه کن،

غافلگیرانه‌ای در بدترین زمان ممکن

سریال گاهی به پشت سر نگاه کن به کار گردانی مازیار میری در ایام ماه مبارک رمضان از شبکه دو سیما پخش می‌شود

 به گزارش ایلنا،اشکان منصوری نویسنده و منتقد سینما یادداشتی درباره سریال گاهی به پشت سر نگاه کن  نوشته و در اختیار ایلنا قرار داده است .

در یادداشت منصوری آمده است:

  گنجاندن سه سریال پرمخاطب در جدول پخش برنامه‌ها نشان می‌دهد تلویزیون حداقل با دست پر به استقبال ماه رمضان امسال آمد. اگرچه از مجموع سه مجموعه مناسبتی امسال دو مجموعه دنباله‌دار هستند اما موفقیت قسمت‌های پیشین باعث شده تا مخاطب همچنان قصه‌های این شخصیت‌های آشنا برایش جذاب باشد. اما شاید بتوان برگ برنده سریال‌های امسال را «گاهی به پشت سر نگاه کن» دانست، چرا که از امتیازی بهره می‌گیرد که دو سریال این‌قدر فاقد آن هستند،؛ عنصر غافلگیری در داستان.

اگرچه تماشای ادامه ماجراهای نقی و ارسطو و خانواده نقی در قالب «پایتخت 4» همچنان برای مخاطب جذاب است و «دردسرهای عظیم» نیز به واسطه ورود یک بچه به ماجرا و قصه‌های فرعی نظیر خانواده پدری بهار روند جذاب‌تری پیدا کرده است اما به سبب اشنایی مخاطب با فضای کلی کار این دو مجموعه غافلگیری خاصی برای مخاطب ندارند و بیشتر ادامه‌ای منطقی بر قسمت‌های قبلی هستند که البته این موضوع دلیلی بر ضعف این دو مجموعه تلویزیونی نیست و حتی می‌توان گفت «پایتخت 4» با وجود آنکه همچنان مرحله فیلم‌برداری را سپری می‌کند و متن‌ها نیز روزانه به‌دست گروه تولید می‌رسد اما در این میان کیفیت فدای کمیت نشده است.

اما قصه خوب و غافلگیرانه موضوعی است که علی‌رغم اختصاص زمان نامناسب باعث شده تا «گاهی به پشت سر نگاه کن» به اثری قابل اعتنا برای مخاطب تبدیل شود و هرچند مدیران سیما در اختصاص ساعت 11 شب به پخش این مجموعه بدسلیقگی کردند اما قصه خوب و استاندارد، کارگردانی مطلوب مازیار میری در کنار ترکیب خوب بازیگران و مهم‌تر از همه بازیگران روان و باورپذیر باعث شده تا سریال شبکه دو اثری خوش ساخت باشد.

در واقع می‌توان گفت این مجموعه شاخصه‌های اصلی برای استاندارد بودن یک اثر نظیر قصه، کارگردانی و بازی خوب را دارد. اگرچه در نگاه اول قصه تک خطی «گاهی به پشت سر نگاه کن» شاید ساده به نظر برسد (کینه دیرین دو شریک سابق) اما قصه‌های فرعی کار و پرداخت درست هرکدام از آنها باعث شده تا مخاطب با اثری قبال اعتنا مواجه شود که و در هر قسمت تقریباً شاهد یک غافلگیری باشد و تعلیق‌های درست استفاده شده در فیلمنامه نیز باعث شده تا کار با افت کمی به لحاظ جذاب و کیفیت و مواجه شود.

در کنار ملودرام بودن داستان «گاهی به پشت سر نگاه کن» وجود رگه‌های معمایی در یک ملودرام خانوادگی که در این سال‌ها ژانر آشنای مخاطبان تلویزیون بخصوص در میان سریال‌های ماه رمضان بوده، باعث شده تا کار تعلیق مناسبی داشته و با توجه به اینکه اساساً تولید این مجموعه در زمان مناسبی انجام شده و استرس رساندن کار به پخش روزانه همراه عوامل نبوده، این امیدواری را به وجود می‌آورد که تا پایان همین روند در «گاهی به پشت سر نگاه کن» حفظ شود.

کد خبر : ۲۸۶۷۴۵