خبرگزاری کار ایران

ارکستر سازهای ملی ایران تشکیل شد

asdasd
کد خبر : ۲۸۶۲۳۹

ارکستر سازهای ملی ایران از هفته آینده آغاز به کار کرده و در چهار جلسه تمرینات ابتدایی خود را شروع می‌کند تا در روزهای 27 و 28 تیر ماه روی صحنه تالار وحدت برود.

 به گزارش ایلنا؛ صبح امروز اولین جلسه "علی رهبری" مدیر هنری و رهبر ارکستر سمفونیک تهران با نوازندگان ارکستر سازهای ملی ایران در تالار رودکی برگزار شد

در ابتدای جلسه "علی رهبری" گفت: اگر ایران را با ترکیه، پاکستان و آذربایجان، هند و چین مقایسه کنید متوجه می‌شوید که آن‌ها به سازهای ملی‌شان پیش از هر چیز بها داده‌اند و چون در ایران چنین کاری آسان نبود آن را ول کردند.

او ادامه داد: بنده ارکستر سمفونیک تهران را با همین بچه‌های خوب ایرانی که نه معروف بودند و نه پیشکسوت راه انداختم البته که پیش از این چنین چیزی مرسوم نبوده است. در حال حاضر این بچه ها از نظر کیفیت و نظم کاری نمونه‌ای برای همه ارکسترها شدند.

علی رهبری افزود: بنده با همت بنیاد رودکی پیرو دستور معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر تشکیل سازمان ارکسترها، تلاش کردم تا ارکستر سمفونیک تهران، ارکستر موسیقی ملی ایران، ارکستر مجلسی که در حال حاضر به رهبری "بردیا کیارس" و "آیدین احمدی نژاد" مشغول به تمرین است و ارکستر جَز به رهبری "جاوید مجلسی" را راه بیاندازم. حالا نوبت به ارکستر سازهای ملی رسیده است که جایش خالی است. این ارکستر می‌تواند ارکستر درجه یک ایران باشد.

مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران تصریح کرد: متاسفانه از سال ها پیش از انقلاب مسئولین به سازهای ملی و ایرانی بی محبت بودند و باعث شد که حتی آهنگسازان ایرانی معروف و اسم دار نیز به سبک موسیقی غربی سوق پیدا کنند چون نوشتن آن آسان‌تر است.

وی عنوان کرد: اما چیزی که جالب توجه است این است که بعد از انقلاب سطح موسیقی سنتی و تک تک نوازنده ها به مراتب بالاتررفته است. در حال حاضر نیروی بسیاری برای موسیقی سنتی تربیت شده و الان فقط نیاز به انگیزه داریم. ارکستر، یک کار تیمی است و جای افرادی که دیر می آیند نیست. ما اینجا جمع نشده ایم که ارکستر هنرستان درست کنیم و شما نیز نیامده اید که آموزش ببینید.

رهبر ارکستر سمفونیک تهران که خود فارغ التحصیل هنرستان موسیقی ملی بوده و سه سال نیز ریاست این هنرستان را داشته ادامه داد: در یک ماه آینده من دو تا از کنسرت های ارکستر سمفونیک تهران با عنوان سمفونی نهم بتهوون برای همه مردم را لغو کردم تا ارکستر سازهای ملی ایران روی صحنه برود. در نتیجه چهار هفته بیشتر وقت ندارید.

علی رهبری ضمن ابراز خوشحالی از موقعیت پیش آمده اظهار داشت: کنسرت شما 27 و 28 تیر ماه خواهد بود که باید آبرومندانه و درجه یک برگزار شود. ما نمی‌خواهیم یک کار آکادمیک انجام دهیم بلکه باید اثرمان مردم پسند باشد و باید کاری کنیم که سالن با مردم عادی و عوام پر شود.

وی در انتها خاطر نشان کرد: امید من این است این ارکستر سه برابر تعداد الان خود باشد و نام ارکستر بزرگ سازهای ملی ایران به آن خطاب شود. ما در حال حاضر برنامه سالانه ارکستر را ریخته‌ایم و در حال حاضر فقط جای خالی ارکستر سازهای ملی حس می‌شود.

"اسماعیل تهرانی" رهبر انتخاب شده اولین کنسرت ارکستر سازهای ملی ایران در ادامه برنامه در کنار "علی رهبری" مدیر هنری ارکستر سمفونیک ایران ایستاد و در تصدیق حرف‌های وی افزود: برای بنده سه نکته از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اول از همه نظم است چون ما به این شکل بار آمده‌ایم، دوم اخلاق و سپس تکنیک است.

او ادامه داد: این کارهایی که ما انجام می‌دهیم باید از ته دل باشد زیرا وقتی بذری ریخته می‌شود باید نهال شود چون مهمترین ارکستر این مملکت در حال شکل گیری‌ست. ما با یک عده هم دل، همراه و هم فکر دور هم جمع شدیم تا این پروژه را پیش ببریم زیرا با روی صحنه رفتن ارکستر سازهای ملی ایران توجه‌ها به ما جلب خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز