خبرگزاری کار ایران

اولین روزهای تابستان با آثار سوزان سانتاگ و آنا گاوالدا همراه شد

آثار داستانی آنا گاوالدا مثل «دوست داشتم کسی جایی منتظرم باشد» و «من او را دوست داشتم» یا «دوستش داشتم» با ترجمه‌هایی از الهام دارچینیان و ناهید فروغیان در روزهای اول تیرماه مورد توجه کتابخوان‌ها قرار گرفتند و به لیست کتاب‌های پرفروش راه پیدا کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بازار کتاب تهران با شروعِ تابستان آماده پربار کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان و دانشجویان می‌شود و منتظر است با دریافت کتاب‌های چاپ اولی و تازه‌ از تنور چاپ درآمده‌ی فصل گرما؛ پیشخوان پروپیمانی را برای کتابخوان‌های فارغ شده از تحصیل مهیا کند تا این مخاطبان تیر، مرداد و شهریور خود را دست‌پر و پرمغز سپری کنند.

کتاب «تسوکورو تازاکی بی‌رنگ و سال‌های زیارتش» نوشته‌ی هاروکی موراکامی و «جزء از کل» استیو تولز با ترجمه‌ی پیمان خاکسار که در ماه‌های گذشته برای مدت طولانی بین لیست کتاب‌های کتاب‌های پرفروش جا خوش کرده بودند، این هفته مجددا در کتابفروشی‌ها جزو پنج کتاب پراستقبال قرار گرفتند. البته کتاب‌هایی مثل «نظر به درد دیگران»، «علیه تفسیر» و «اعتقاد بدون تعصب» هم کتاب‌های تازه چاپی هستند که با درخواست تعداد قابل توجهی از کتاب‌خوانان، خود را به عنوان یکی از محبوب‌ترین کتاب‌های بازار معرفی کردند و این هفته در لیست کتاب‌های پرفروش تعدادی از کتابفروشی‌های تهران دیده می‌شوند. علاوه بر این سه کتاب که تقریبا در بازار کتاب تازه وارد هستند، آثار داستانی آنا گاوالدا مثل «دوست داشتم کسی جایی منتظرم باشد» و «من او را دوست داشتم» یا «دوستش داشتم» با ترجمه‌هایی از الهام دارچینیان و ناهید فروغیان نیز در روزهای اول تیرماه مورد توجه کتابخوان‌ها قرار گرفتند و به لیست کتاب‌های پرفروش راه پیدا کرده‌اند. البته ترجمه‌ی گلی امامی از «جستارهایی در باب عشق» آلن دوباتن‌  هم که توسط نشر نیلوفر شده نیز مورد توجه مخاطبان قرار گرفته و نام این کتاب در لیست کتاب‌های پرفروش هفته‌ی دیده می‌شود.

ناشرانی چون قطره، بیدگل ثالث و چشمه بیشترین آثار را در فهرست این‌ هفته‌ی پرفروش‌‌ترین کتاب‌های کتابفروشی‌های تهران داشته‌اند.

این گزارش، آثار پرفروش‌ برخی کتابفروشی‌های معروف تهران از 30 خردادماه تا 4 تیرماه را بررسی کرده است.

کتابفروشی چتر: حضور دو اثر داستانی از آنا گاوالدا با ترجمه‌ی الهام دارچینیان نکته جالب فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های این فروشگاه در هفته گذشته بوده است؛ بر این اساس «من او را دوست داشتم» و «دوست داشتم کسی جایی منتظرم باشد» که توسط نشر قطره منتشر شده‌اند از کتاب‌های تازه وارد به لیست پرفروش‌ها به حساب می‌آیند. «دنیای سوفی» یوستین گردر با ترجمه حسن کام‌شاد و «ته خیار» هوشنگ مرادی کرمانی هنوز هم در رتبه‌های ابتدایی لیست کتاب‌های پرفروش‌ها‌ی این فروشگاه قرار دارند، در کنار  این‌ها، دو رمان «اسفار کاتبان» نوشته‌ی ابوتراب خسروی و «در قلمرو عالم» آلخو کارپانتیه نیز مورد توجه واقع شده‌اند. داستان جمیله دارالشفایی که یک بزرگ خیلی خالی را به رخ‌ می‌کشد، یعنی «خالی بزرگ» هم این هفته رتبه‌ی خوبی در میزان استقبال در کتابفروشی چتر داشته و جزو پنج کتاب پر مخاطب معرفی می‌شود.

کتابسرای نیک: «دوستش داشتم» آنا گاوالدا با ترجمه‌ی ناهید فروغیان و «تنهایی پرهیاهو» که روایت تک‌گویی درونگرایانه یک کارگر امحای کتاب‌های سانسوری و ممنوعه به نام هانتا است؛ دو داستان و رمانی هستند که در این کتابفروشی‌ جزو پنچ کتاب اول مورد استقبال واقع شده هستند. رتبه‌‌ی بعدی جدول هم در اختیار  پنجمین مجلد مجموعه نغمه آتش و یخ ، یعنی «رقص با اژدهاها1» از جرج.آر.آر.مارتین است. اثری تخصصی در حوزه‌ی داستان و فیلمنامه‌نویسی از رابرت مک‌کی با نام «داستان: ساختار، سبک و اصول فیلمنامه‌نویسی» هم دیگر کتاب پرفروش کتابسرای نیک در این هفته معرفی شد. روایت دوستی و رفاقت دو نوجوان اهل ادب و فرهنگ ۱۶ ساله اهل اشتوتگارت در سال ۱۹۳۲ به‌قلم فرد اولمن تحت عنوان «دوست بازیافته» که در زمره‌ی آثار داستانی پرمخاطب جنگ جهانی دوم شناخته می‌شود، پنجمین کتاب پرفروش این فروشگاه در واپسین روزهای بهار و شروع تابستان بود. مجموعه شعرهای «پذیرفتن» گروس عبدالملکیان، «ی» حسین جنتی و «شعر قفس» علیرضا روشن نیز آثار پرفروش در حوزه‌ی شعر اعلام شدند.

کتابفروشی پیشگام: استقبال مراجعان این فروشگاه از مجموعه پنج جلدی «کلیدر» محمود دولت‌آبادی این کتاب را در صدر فهرست پرفروش‌های این فروشگاه قرار داد. همچنین کتاب «عارف تاجدار: شاه اسماعیل صفوی» نوشته جیمز داون با ترجمه‌ی ذبیح‌الله منصوری رده دوم را به خود اختصاص داده است. اثری تخصصی در حوزه‌ی سینما از فیلیپ لوپیت با نام «منتقدان فیلم آمریکا از دوران صامت تاکنون» نیز با ورود به تابستان مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و در جایگاه سوم این فهرست ایستاد. دو کتاب «مجموعه اشعار سیمین بهبهانی» و «عهد جدید بر اساس کتاب مقدس اورشلیم» از دیگر کتاب‌های محبوب این فروشگاه بودند که در انتهای فهرست پرفروش‌های کتابفروشی پیشگام ایستادند.

کتابفروشی نشر بیدگل: دو کتاب جدید منتشر شده از سوزان سانتاگ یعنی «علیه تفسیر» و «نظر به درد دیگران» در این فروشگاه در رتبه‌های ابتدایی لیست پرفروش‌ها ایستاده و «زندگی عزیز» آلیس مونرو با ترجمه‌ی مژده دقیقی در پشت سر آن‌ها قرار دارد. اثری فلسفی-اجتماعی درباره‌ی مفهوم عشق و دوست داشتن به‌نام‌ «جستارهایی در باب عشق» هم این هفته مورد توجه ویژه‌ی مراجعان کتابفروشی نشر بیدگل قرار گرفته، متن مکتوب نمایشنامه‌ی «شهادت یا یک کم آسایشی که داریم» تادئوس روژه‌ویچ با ترجمه‌‌ی محمدرضا خاکی و مجموعه شعر «نیت خیر» از بیژن الهی نیز فروش خوبی را در این کتابفروشی به خود اختصاص داده‌ند.

کتابفروشی نشر روزبهان: «جزء از کل» اولین اثر داستانی ترجمه شده از استیو تولز در ایران رتبه‌ی اول فروش در کتابفروشی نشر روزبهان را به خود اختصاص داده است. تفسیر و قرائت محمود دولت‌آبادی از آنچه که بر حسنک وزیر گذشت یعنی «امیری حسنک وزیر» هم دیگر اثر مورد توجه برای مراجعان این فروشگاه در این هفته بود. همچنین «پذیرفتن» گروس عبدالملکیان و « تسوکورو تازاکی بی‌رنگ و سال‌های زیارتش» به عنوان دیگر کتاب‌های شعر و داستان مورد علاقه مشتری‌های کتابفروشی روزبهان در واپسین روزهای بهار معرفی شدند. البته دو کتاب «معماری اندیشی» نوشته‌ی پتر زومتور و «در جستجوی صبح» که خاطرات عبدالرحیم جعفری است؛ هم برای مشتری‌های این فروشگاه جذابیت داشته و جزو پنج کتاب پرفروش این هفته است.

کتابفروشی نشر مروارید: در فهرست پرفروش‌های این فروشگاه در هفته گذشته دو کتاب «عاشق‌تر از همیشه بخوان» سیمین بهبهانی و «عشق ما روی آب راه می‌رود» از نزار قبانی حضوری پررنگ داشته‌اند. بعد از این دو کتاب در صدر این فهرست پرفروش‌‌ها قرار گرفته‌اند، «آدم‌های عوضی» نوشته پوریا عالمی جلدی رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. همچنین «دژخیم عشق: روایت‌هایی از روان‌درمانی» نوشته اروین یالوم و  «هنر شفاف اندیشیدن» رالف دوبلی که با ترجمه‌ی عادل فردوسی‌پور منتشر شده؛ در رده‌های چهارم و پنجم این فهرست قرار گرفته‌اند.

کتاب‌های پرفروش همزمان با شروع تابستان

ردیف عنوان کتاب نام نویسنده/ مترجم ناشر قیمت (تومان) درباره‌ی کتاب
1 تسوکورو تازاکی بی‌رنگ و سال‌های زیارتش هاروکی موراکامی/ امیرمهدی حقیقت چشمه 16000 رمان حکایت سفر عمدتا درونی جوانی است که چهار دوست صمیمی‌اش یک‌باره، بی این‌که هیچ دلیل روشنی به او بگویند، رشته‌ دوستی خود را با او بریده‌اند
2 جزء از کل استیو تولز/ پیمان خاکسار چشمه 40000 داستان ماجراهایی پیچیده و تودرتو دارد که از رابطه عجیب و خاص این پدر و پسر شکل می‌گیرد.
3 نظر به درد دیگران سوزان سانتاگ/ احسان کیانی خواه گمان 11000 سانتاگ بیست و پنج سال بعد از کتاب کلاسیکش درباره عکاسی، به موضوع بازنمایی تصویری جنگ و خشونت در فرهنگ معاصر باز می‌گردد
4 علیه تفسیر سوزان سانتاگ/ مجید اخگر بیدگل 30000 کتاب به فلسفه هنر می‌پردازد و در آن مقالاتی درباره ادبیات جدید، هنرهای تجسمی و مفهوم زیبایی‌شناسی در هنر درج شده است
5 دوست داشتم کسی جایی منتظرم باشد آنا گاوالدا/ الهام دارچینیان قطره 11000 12 داستان کوتاه است که همگی هول محور زندگی، عشق و مسائل انسانی و احساسی می‌چرخد.
6 من او را من او را دوست داشتم/ دوستش داشتم آنا گاوالدا/ الهام دارچینیان/ ناهید فروغیان قطره/ ماهی 9500 قصه مردی که همسر و 2دخترش را بخاطر زن دیگری ترک کرد
7 اسفار کاتبان ابوتراب خسروی گمان 11000 سعید پسر مسلمان و اقلیما دختر یهودی در دانشگاه درس مشترکی دارند و قرار است تحقیق مشترکی در باب قدیسین و تاثیر آنها در رفتارهای اجتماعی داشته باشند
8 داستان: ساختار، سبک و اصول فیلمنامه‌نویسی رابرت مک‌کی/ هرمس 20000 نگاهی به اصول داستان‌نوسی در نگارش فیلمنامه
9 دوست بازیافته فرد اولمن/ مهدی سحابی ماهی 5000 روایت دوستی و رفاقت دو نوجوان اهل ادب و فرهنگ ۱۶ ساله اهل اشتوتگارت در سال ۱۹۳۲
10 شهادت یا یک کم آسایشی که داریم/ فهرست تادئوس روژه‌ویچ/ محمدرضا خاکی بیدگل 7500 نمایشنامه‌ای از تادئوس روژه‌ویچ

 

کد خبر : ۲۸۶۰۵۸