خبرگزاری کار ایران

سه فیلم‌نامه‌ی فدریکو فلینی در یک کتاب

«ولگردها و دو فیلم‌نامه دیگر» کتابی است شامل سه فیلم‌نامه از فدریکو فلینی، فیلم‌ساز بلندآوازه سینمای ایتالیا که با ترجمه غلامرضا صراف از طرف نشر مروارید منتشر شده اسه فیلم‌نامه از فدریکو فلینی در قالب یک کتاب منتشر شدست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «ولگردها»، «کلاهبردار» و «وسوسه‌های دکتر آنتونیو»، فیلم‌نامه‌هایی هستند که این کتاب به آنها پرداخته است. در کنار این سه فیلم‌نامه، سه گفت‌وگو با فلینی هم ضمیمه شده که گفت‌وگوهای گیدئون باکمن، جورج بلوستن و انزو پری با او را شامل می‌شود. همچنین در پایان کتاب عکس‌هایی از صحنه‌هایی از فیلم‌های ولگردها، کلاهبردار و وسوسه‌های دکتر آنتونیو منتشر شده است.

در بخشی از مصاحبه باکمن با فلینی، فلینی در پاسخ به این سؤال که «آیا هیچ فلسفه نهفته‌ای در فیلم‌های شما وجود دارد؟» می‌گوید: «خب، می‌توانم برایتان یکی از ضروری‌ترین مسائل‌ام را تعریف کنم، مسئله‌ای که بخشی از درونمایه تمام فیلم‌هایم را تولید می‌کند. مشکل بزرگی که مردم هنگام‌ حرف‌زدن با یکدیگر دارند- مشکل قدیمی ارتباط، اضطراب نومیدانه «با» هم‌بودن، میل به داشتن رابطه‌ای واقعی و قابل اعتماد با یکدیگر. این را در «ولگردها»، «جاده»، «کلاهبردار» و در «شب‌های کابیریا» هم می‌بینید. شاید همین را تغییر بدهم، ولی چون حالا به‌طورکامل غرق در این مسئله هستم- شاید به این خاطر که هنوز آن را در زندگی شخصی‌ام حل نکرده‌ام»

پشت جلد کتاب نیز می‌خوانیم: فلینی خاطرات زندگی خود در ریمینی را نقل کرده است. اما باید گفت که طرح داستانی «ولگردها» بسیار کمتر از اشخاص، محیط اطرافشان و وقایع زندگی‌شان، اهمیت دارد: ملال زندگی در شهرستان، گپ زدن‌ها، شوخی‌های آشنا، ماجراهای بی‌بند و بار عشقی، بحث و جدل‌های طولانی شبانه در خیابان‌های خلوت، بیهودگی‌های آزاردهنده روزهای جشن و قدم زدن‌های غریبانه در ساحل متروک در فصل زمستان. «ولگردها» که یکی از بهترین فیلم‌های فلینی به‌شمار می‌رود، از لحاظ رویکرد هنوز نئورئالیستی است. موفقیت این فیلم چه از لحاظ فروش و چه از لحاظ استقبال منتقدان چشمگیر بود و فلینی را به شهرت جهانی رساند. «کلاهبردار« از لحاظ سبک از ملایمتی نوستالوِژیک و خشونتی رئالیستی برخوردار است. مضمون دراماتیک قدرتمند آن یادآور «نفوس مرده» گوگول است. فیلمبرداری این اثر بسیار جالب و زیباة و گهگاه همراه با تصاویری سورئالیستی است.

«ولگردها و دو فیلم‌نامه دیگر» در 363 صفحه و با قیمت 19000تومان منتشر شده است.

کد خبر : ۲۸۳۶۴۸