خبرگزاری کار ایران

تولد ارکستر تونیک با حمایت چکنواریان

نشست خبری اولین کنسرت ارکستر تونیک صبح امروز (23 خرداد)‌ با حضور رضا کهریزی و لوریس چکنواریان در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ لوریس چکنواریان در نشست خبری کنسرت ارکستر تونیک گفت: همواره در طول فعالیت‌های هنری‌ام بزرگان بسیاری کمک کردند تا به موفقیت برسم و حالا هم این وظیفه من است تا به جوانان کمک کنم چراکه این نسل پرچم‌دار موسیقی ایران خواهد بود.

او ادامه داد: آقای کهریزی؛ آهنگساز جوان و با استعدادی‌ست که قرار است برای اولین بار به همراه ارکستر تونیک آثار خود را اجرا کند و خیلی مهم است که ما در ابتدای راه به ایشان کمک کنیم. این اجرا برای او و ارکستر نیز بسیار سخت و حیاتی خواهد بود چراکه این قطعات برای اولین بار اجرا می‌شوند و باید تصویری درستی در ذهن مخاطب شکل بگیرد. در این اجرا ارکستر باید روح قطعات را به مخاطبان نشان دهد و صرفا به تکنیک توجه نکند.

چکنواریان ضمن اظهار تاسف از اینکه در ایران مدرسه رهبری نداریم؛ عنوان کرد: امیدوارم به زودی شرایطی فراهم شود که در ایران مدرسه رهبری به وجود بیاید. آدم‌هایی مثل آقای کهریزی باید سال‌ها حمایت شوند و تلاش کنند تا در نهایت نسل آینده موسیقی را به واسطه این عزیزان بشنوند.

این رهبر ارکستر درباره برنامه‌های آینده خود نیز توضیح داد: مهر امسال من وارد 80 سالگی می‌شوم و قصد دارم برای برگزاری کنسرتی در یک فستیوال به منظور کارهای خیریه اقدام کنم اما اطلاعات بیشتر را در آینده خواهم گفت.

رضا کهریزی (رهبر ارکستر و آهنگساز) با بیان اینکه راه‌اندازی ارکستر و اجرای کنسرت تیرماه را مدیون چکنواریان است؛ گفت: از بهمن ماه سال 93 که کار را آغاز کردیم و من قطعاتم را برای آقای چکنواریان فرستادم؛ با حمایت و برخود شگفت‌آور ایشان مواجه شدم. هیچوقت فکر نمی کردم که چکنواریان بزرگ اینگونه از ما حمایت کند و ما بزرگترین مشکل‌مان که محل تمرین بود را به واسطه نامه‌نگاری‌های ایشان رفع کردیم. من بسیار از ایشان سپاسگزارم.

وی افزود: ارکستر ما در ابتدا کار خود را با 18 نوازده آغاز کرد ولی در کنسرت اول و دوم تیر؛ با 50 نوازنده روی صحنه می‌رویم. تونیک تاکنون بدون حمایت دولتی و کاملا خصوصی کار خود را انجام داده اما امیدوارم در آینده اسپانسری از ما حمایت کند چراکه حیات یک ارکستر بسیار واسطه به مسائل مالی است.

این رهبر ارکستر با بیان اینکه ارکستر تونیک قصد حمایت از جوانان را دارد؛ اظهار داشت: ما در تونیک قصد داریم علاوه بر اجرای آثار آهنگسازان بزرگ تاریخ موسیقی، از آهنگسازان جوان ایرانی که مثل خود ما هنوز شناخته شده نیستند و شرایط درستی را در موسیقی بدست نیاوردند؛ آثاری اجرا کنیم.

کهریزی درباره رپرتوار کنسرت بیان کرد: در اجرای تیرماه؛ ارکستر ما 9 قطعه را از آثار بنده را روی صحنه اجرا می‌کند که از جمله آن‌ها می‌توان به قطعه والس، فوگ، قطعه‌ای برای ویولن و ارکستر، معما، کوچ پرندگان، بهار، جنگ و ... اشاره کرد. خوشبختانه کنسرت مایستر ما در این برنامه‌ آقای علی‌صالحی‌پور هستند که برای تشکیل این ارکستر نیز زحمت بسیار کشیدند و به جرئت می‌توان گفت صالحی‌پور یکی از بهترین ویولنیست‌های کشور است. 

این آهنگساز درباره برخی قطعاتی که در کنسرت ارکستر تونیک اجرا می‌شود؛ توضیح داد: قطعه والس را در فرم سه‌تایی تنوشتم که مدت آن 4 دقیقه است. قطعه‌ای برای ویولن تنها و ارکستر نیز اثری ده دقیقه‌ای است که شامل گفت‌وگوی ویولن با ارکستر می‌شود. قطعه فوگ در این کنسرت قدیمی‌ترین اثر من است که مدت آن نیز 4 دقیقه است. به‌طور کلی فضای کارهایم بیشتر نزدیک به موسیقی کلاسیک و رمانتیک است و خیلی به موسیقی مدرن و معاصر نزدیک نشدم.

کد خبر : ۲۸۳۴۱۵