خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان:

لیست کتابفروشی‌ها برای اجرای معافیت مالیاتی تحویلِ ارشاد شد

کارشناسان مالیاتی در اتحادیه روزهای زوج از ساعت 8:30 الی 14 به همکارانی که برای نوشتن دفاتر خود نیاز به راهنمایی و آموزش در این زمینه دارند مشاوره‌ می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ با نزدیک شدن به فصل مالیات، نوشتن و تکمیل ترازنامه و اظهارنامه‌های مالیاتی جزو برنامه‌های ناشران و کتابفروشانی که معاف از مالیات هستند هم قرار دارد. به همین دلیل اتحادیه ناشران و کتابفروشان  برنامه‌هایی برای مشاوره برای انجام این امر درنظر گرفته است.

محمود آموزگار (رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان) با تاکید بر لزوم تحویل اظهارنامه مالیاتی برای تمام شهروندان، گفت: طبق ماده‌ی 192 قانون پنج ساله‌‌ی پنجم؛ تمامی شهروندان باید اظهار نامه‌ی مالیاتی را در زمان‌های مقرر ارئه بدهند و این مسئله مستقل و منفک از داستان معافیت فعالیت‌های فرهنگی ناشران و کتابفروشان است. معافیت مالیاتی به هیچ‌وجه به این معنا نیست که نیازی به پر کردن اطلاعات ترازنامه، اظهارنامه و ... نیست. به همین دلیل هم کارشناسان ما در اتحادیه روزهای زوج از ساعت 8:30 الی 14 به همکارانی که برای نوشتن دفاتر خود نیاز به راهنمایی و آموزش در این زمینه دارند؛ مشاوره‌ می‌دهند.

او ضمن اشاره به تغییرات صورت گرفته در آیین‌نامه‌ی معافیت مالیاتی جدید عنوان کرد: اتفاق مهمی که افتاده این است که مواد 15 و 16 آیین‌نامه اجرایی مالیات مستقیم که می‌گفت مشمولان معافیت چنانچه هریک تکالیف خود اعم از تنظیم ترازنامه، تعیین سود و زیان و ... را انجام ندهند از اعمال قانون معافیت مالیاتی محروم می‌شوند؛ در آیین نامه‌ی اجرایی جدید اصلاح شده است. اساسا این نوع نگاه به معافیت مالیاتی خلاف قانون بود و از آنجا که در سلسله مراتب قانونی لزوم اجرای معافیت مالیاتی برای بخش فرهنگی جایگاه بالاتری داشت؛ موفق شدیم با رایزنی‌هایی که با نهادهای مرتبط داشتیم این تبصره را تغییر دهیم و نهایتا آیین‌نامه جدید معافیت مالیاتی که کتابفروشان را هم شامل می‌شد؛ به اجرا درآمد.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان اضافه کرد: در حال حاضر اعضای اتحادیه و دیگر ناشران و کتابفروشان تنها باید اظهارنامه‌های خود را تحویل بدهند. ما مقدماتی را هم فراهم آوردیم که همکارانِ نیازمند به مشاوره بتوانند از طریق اتحادیه آموزش‌های لازم را ببینند. می‌توان امیدوار بود که موضوع معافیت مالیاتی ناشران امسال ضابطه‌مندتر اجرا شود و دیگر با مشکلات مواجه نشوند. در مورد کتابفروشان هم موضوع با تسلیم جدول جدید مشاغل فرهنگی حل شده و ما هم لیست کتابفروشی‌هایی که از اتحادیه پروانه کسب گرفته‌اند را تنظیم و به معاونت فرهنگی وزارت ارشاد تحویل دادیم تا قانون معافیت مالیاتی برایشان لحاظ شود. در شهرستان‌ها و استان‌های دیگر هم اتحادیه‌های استانی و یا در صورت نبود اتحادیه؛ اداره کل ارشاد استان مذکور پیگیر اجرای معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان خواهد بود.

کد خبر : ۲۸۲۴۷۰