خبرگزاری کار ایران

سیدمحمد بهشتی:

فروش یک شب حراج تهران معادل یک سال اکران اول سینماست

چهارمین حراج تهران با فروش خیره‌کننده ٢١ میلیارد و ٤٠ میلیون تومانى تمام رکوردهاى فروش آثار هنرى در ایران را شکست و به پررونق ترین شب فروش آثار هنرى ایران در سراسر دنیا بدل شد.

 به گزارش ایلنا، سیدمحمد بهشتى گفت: رقم رکورد ٢١ میلیارد که در چهارمین حراج تهران به ثبت رسید، معادل یکسال اکران اول سینمای ایران است.

این چهره شناخته شده در عرصه‌هاى مدیریت سینما و میراث فرهنگى توضیح داد: البته محل اکران یکی از درآمدهای سینماست، اما ٢١ میلیارد، تقریبا معادل اکران اول سینمای ایران است.

 او افزود: به نظرمن حراج تهران تبدیل به رویدادى موثر و تعیین‌کننده در حوزه هنرهای تجسمی شده است. باز هم شاهد فروش همه آثار منهاى یک اثر بودیم؛ از آن مهمتر آثار روی قیمت متوسط رو به بالا نسبت به کمینه و حتى بیش از برآورد بیشینه فروخته شدند. اینها همه نشانه‌های خیلی خوبی برای بازار هنر ماست و نشان می‌دهد که در بازار هنر تحولات مثبتى در حال رخ دادن است. شاید رکودی که خیلی ها تصور می‌کنند در حوزه های دیگر هست، خوشبختانه در بازار هنر جایی ندارد و ما شاهد نشاطی زیبا در این بازار هستیم. امیدوارم از نتیجه‌اش همه هنرمندان بهره‌مند شوند و نه فقط هنرمندانی که آثارشان در حراج بود و اتفاقی که در حراج می‌افتد، انعکاس عملی خوبی در بازار هنر به مفهوم عمومی داشته باشد. به حتم هم همین اتفاق خواهد افتاد؛ به هر صورت پژواک این حراج در بازار هنر اهمیتش کمتر از خود بازار نیست.

بهرام رادان، بازیگر که خود عصر هشتم خرداد در تمام ساعات برگزارى حراج در سالن حضور داشت؛ گفت: کیفیت آثار ارائه شده در چهارمین حراج تهران را بالا دیدم؛ بخشى از آنها که ردى پررنگ از تاریخ هنر ایران داشتند و بسیارى شان از منظر زیبایى شناسى هنرى قابل توجه بودند.

برنده دو سیمرغ بلورین از دو دوره جشنواره فیلم فجر افزود:" برگزاری حراج آثار تجسمی با چنین کیفیت در خور توجهى توسط دکتر سمیع آذر بسیار ارزشمند است، از نظر من ، سبقه ایشان در حوزه تجسمی توانسته ستون این بنا باشد که امروز شاهد اجرایى استاندارد و حرفه اى از یک حراجى هنرى در ایران هستیم."

او گفت: من به حوزه تجسمی بسیار علاقمند هستم و آخر هفته ها به دیدار نمایشگاه‌های مختلف می‌روم و گالری گردی از تفریحات مورد علاقه‌ام به شمار می‌آید و  گاهی برحسب علاقه کار می‌خرم اما هنوز بسیار مانده تا مرا مجموعه‌دار حرفه‌اى بدانند؛ بیشتر براى دلم اثر هنرى مى‌خرم.

رادان در پاسخ به سوالى درباره تجربه‌اش در چکش زدن آثار هنرى و نیز ارزیابى‌اش از عملکرد دو مجرى حراج تهران گفت: من یک بار تجربه چکش زدن در حراجى آثار سنتى و اسلامى را داشته‌ام؛ تجربه جالبى بود؛ البته به خاطر این که بیشتر آثار نقاشی خط و خوشنویسی‌هایی از آیات قرآن بودند قدرت مانور من کم بود اما با این حال، تجربه بسیار جذابى براى من بود. از نظرم در حراج تهران، آقایان رضا کیانیان و حسین پاکدل بسیار خوب عمل کردند، آن ها اساتید من هستند و کارشان فوق‌العاده بود.

کد خبر : ۲۸۱۶۲۶