خبرگزاری کار ایران

چتر حمایتی صندوق اعتباری هنر باز نشد؛

اعتراض عضو خانه تئاتر به عدم مسئولیت‌پذیری بیمه

یکی از اعضای خانه تئاتر نسبت به افزایش 6 برابری حق بیمه هنرمندان زیر نظر صندوق اعتباری هنر اعتراض کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نینا نفیسی، از اعضای خانه تئاتر که مدتی است به دلیل بیماری یکی از اعضای خانواده‌اش پیگیری روند درمانی را برعهده دارد؛ درباره قطع بیمه هنرمندان، عملکرد صندوق اعتباری هنر و واکنش‌های خانه تئاتر در همین رابطه توضیح داد: بیمه طلایی از حدود 10 اردیبهشت ماه تمام شد. قرار بر این بود که هزینه‌ها را به بیماران پرداخت کنند اما چنین اتفاقی رخ نداد. من از شهریور و مهر 93 پیگیر بودم و در نهایت بیمه فروردین 94 بخشی از هزینه‌ها را پرداخت کرد.

این عضو خانه تئاتر ادامه داد: قرار بود بیمه براساس حواله‌هایی که در اختیار داشت؛ پرداخت‌هایی داشته باشد اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد. بعد از تمام مسائلی که به وجود آمد؛ دوستان گفتند بهتر است از طریق صندوق اعتباری هنر، زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام کنیم که درنتیجه متاسفانه هزینه بیمه 60 هزار تومانی به 330 هزار تومان تبدیل شد.

نفیسی تصریح کرد: به این ترتیب اگر قرار باشد من، مادر و پدرم را زیر پوشش بیاورم باید یک میلیون تومان نقد پرداخت کنم. اینطور به نظر می‌رسد مسئولان تمام راه‌ها را مسدود کردند تا تنها یک راه باقی بماند که همین پرداخت هزینه هنگفت برای بیمه توسط هنرمندان است. درحالیکه همه می‌دانیم عده زیادی از هنرمندان به دلیل بیکاری و عده‌ای دیگر به دلیل مبارزه با بیماری‌های سخت خانه‌نشین هستند و پرداخت چنین مبالغی برایشان مقدور نیست.

او خاطرنشان کرد: متاسفانه امروز شرایطی درست کرده‌اند که اصلا در شان هنرمندان نیست و طوری برخورد می‌کنند که گویی قرار است لطف کنند. درحالیکه به نظرم این وظیفه آقایان مسئول است که به مشکلات مردم رسیدگی کنند و اصولا به همین دلیل از بیت‌المال حقوق می‌گیرند.

نفیسی در پاسخ به سوالی مبنی بر پیگیری‌های هیات مدیره خانه تئاتر برای برطرف شدن مشکلات گفت: خانه تئاتر هر ماه می‌گوید یک ماه دیگر صبر کنید و فرصت بدهید؛ هیچ اتفاقی هم نمی‌افتد. اصلا مشخص نیست اصناف خانه تئاتر برای چه تشکیل شده و این حق عضویت‌ها به چه دلیل پرداخت می‌شود.

صندوق اعتباری هنر

صندوق اعتباری هنری زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی هفته‌های اخیر و طبق جدول اعلام شده اقدام به ثبت نام متقاضیان دریافت دفترچه بیمه کرده‌ است.

اعضای خانه تئاتر پیش از این تحت پوشش بیمه ایران بودند که به تعهدات خود عمل نکرد. این درحالی است که جواد سهامیان مقدم، مدیرعامل بیمه ایران دو سال قبل و درحاشیه تبادل تفاهمنامه بیمه تکمیلی هنرمندان سینما و تئاتر با بیمه ایران گفت: این یک تفاهمنامه کامل است و طبق نیازسنجی‌هایی که صورت گرفت در اول مقرر شد موضوع هزینه‌های معالجه و درمان هنرمندان عزیز که این روزها هزینه‌های بسیار زیادی نیز دربردارد، بر طرف شود.

او ادامه داد: در اول پوشش کامل درمان به جامعه هنرمندان سینما و تئاتر ارائه و براساس آن تمامی هنرمندان عرصه سینما و تئاتر و همچنین خانواده‌های آنها که قریب به پانزده هزار نفر هستند تحت این پوشش بیمه‌ای قرار خواهند گرفت.

سهامیان مقدم درباره ویژگی‌های این قرارداد نیز بیان کرد: تمامی هزینه‌های معالجه بیمارستانی و جراحی تحت پوشش بیمه مسئولیت هنرمندان خواهد بود و بیمه ایران متعهد به پرداخت هزینه‌ها خواهد بود.

مدیرعامل بیمه ایران گفت: هنرمندان عزیز و خانواده‌های محترم آنها تا سقف پنج میلیون ریال از خدمات دندانپزشکی نیز بهره‌مند خواهند شد. عیوب انکساری دید، زایمان وسایر جراحی‌ها نیز زیر پوشش این بیمه‌نامه است.

سهامیان مقدم درادامه به بخش‌های دیگر این تفاهم‌نامه نیز اشاره کرد و گفت: درکنار بیمه تکمیلی درمان، بیمه عمر و حادثه تا سقف پنجاه میلیون ریال در این بیمه نامه طراحی شده که در صورت فوت بر اثر حادثه این بیمه‌نامه تا سقف ۱۰۰ میلیون ریال اعتبار داشته و به بازماندگان بیمه گذار غرامت فوت پرداخت خواهد شد.

 او افزود: علاوه براین سایر پوشش‌های بیمه‌ای اعم از بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه، بیمه آتش سوزی، بیمه مسئولیت و تعداد دیگری از پوشش‌ها دراین تفاهم‌نامه پیش‌بینی شده که درصورت نیاز به متقاضیان به‌صورت نقد و اقساط عرضه خواهد شد.

با گذشت دو سال از این گفته‌ها اما نتیجه نشان می‌دهد هنرمندان به ویژه اعضای خانه تئاتر همچنان با مشکلاتی مواجه هستند که نه تنها هیات مدیره خانه تئاتر؛ بلکه شرکت‌های بیمه‌ای و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به‌عنوان متولیان این امور نیز کوتاهی‌های زیادی انجام داده‌اند.

کد خبر : ۲۸۱۰۷۸