خبرگزاری کار ایران

برگزاری اختتامیه جشنواره تئاتر دانشگاهی در غیاب رییس؛

کانون‌های تئاتر دانشگاهی فعال می‌شوند

هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران، در حالی شب گذشته به کار خود پایان داد که مجید سرسنگی در اختتامیه حضور نداشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم پایانی جشنواره تئاتر دانشگاهی مثل تمام مراسم مشابه در دوره‌های گذشته با استقبال دانشجویانی همراه بود که سالن اصلی تئاتر شهر را با شور و نشاط خود پر کرده بودند. به این ترتیب جمعی از مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در کنار اساتید هنرهای نمایشی و هنرمندان پیشکسوت و جوان شب گذشته، شنبه - 9 خرداد - کنار یکدیگر جمع شدند تا شاهد معرفی استعدادهای جدید هنرهای نمایشی باشیم.

میرزایی

قول وزارت علوم برای فعال‌سازی کانون‌های تئاتر دانشگاهی

حسین میرزایی، مدیرکل فرهنگی اجتماعی وزارت علوم در میان جمع پرشور دانشجویان در جایگاه حاضر شد و گفت: پس از گذشت هجده دوره از جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی همچنان در حال آزمون و خطا هستیم. جشنواره‌ای که از آغاز تا پایان، از مدیریت تا اجرا، از گذشته تا آینده دانشجویی است. جشنواره ای که متولد شده تا نه تنها فرصتی باشد برای ارائه خلاقیت و کسب تجربه های هنری دانشجویی، بلکه امکانی برای تجربه های مدیریتی و تمرین دموکراسی نیز باشد.

او افزود: متاسفانه با از بین رفتن مجمع کانون‌های تئاتر دانشگاهی این مسیر به بیراهه رفته است. واضح و مبرهن است که تنها راه بازگشت به این مسیر احیای دوباره این مجمع است.

این مدیر خاطرنشان کرد: تجربه‌های موفق و پرشور برگزاری دوره‌های مختلف جشنواره‌های بین دانشگاهی "تئاتر تجربی (دانشکده هنرهای زیبا)"، جشنواره بین المللی عروسکی، جشنواره مونولوگ و هفته تئاتر (دانشکده سینما و تئاتر)" و ...جشنواره‌های دانشجویی نقاط مختلف کشور همگی به تلاش کانون‌ها و انجمن‌های علمی تئاتر دانشگاه‌های فوق برگزار شده، نشان از قدرت مدیریت و اجرای درست دانشجویان است.

میرزایی سپس به دغدغه چندین ساله جریان تئاتر دانشگاهی اشاره کرد و گفت: ساز و کار کنونی "انتصاب" دبیر جشنواره تئاتر دانشگاهی و به وجود آمدن سمت ریاست جشنواره علاوه بر عدم شفافیت باعث از بین رفتن پویایی جشنواره نیز شده است. ما دانشجویان به جد معتقدیم با احیای مجمع کانون‌های تئاتر دانشگاهی و بازگشت به شیوه "انتخابی" دبیر جشنواره توسط وزارت علوم از بین گزینه‌های مجمع که خود منتخب دانشجویان است، صحیح‌ترین راه‌حل پیش روست. امری که انتظار می‌رفت در دو سال گذشته و با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و حسن توجه ریاست محترم جمهور و دانشجویان ، تاکنون به نتیجه می‌رسید.

مدیرکل فرهنگی اجتماعی وزارت علوم تصریح کرد: تنظیم کننده این بیانیه از امروز مصرانه پیگیر احیای کانون‌های تئاتر دانشگاهی که جزو حقوق بدیهی دانشجویان است خواهند بود و از وزارت علوم دولت محترم خواستار همراهی و تسریع در این امورند.

میرزایی در پایان صحبت‌های خود چنین اظهار کرد که بعضی عنوان می‌کردند دستهای پشت پرده‌ای در کار است تا من متن مورد نظر را نخوانم. اما می‌بینید که این اتفاق افتاد و خبری از دستهای پشت پرده نیست.

خبرنگاران تئاتر خبرگزاری‌های مهر و ایسنا تقدیر شدند

بعد از صحبت‌های حسین میرزایی و اهدای بخش دیگری از جوایز نفرات برگزیده جشنواره؛ نوبت به تقدیر از اهالی رسانه رسید. اتفاقی که چندان در جشنواره‌‌های تئاتری سابقه نداشت و دانشجویان نشان دادند که مثل گذشته ایده‌های تازه و به روز دارند.

مجری مراسم اختتامیه در این بخش ابتدا دو پیام خواند که یکی توسط علی شمس؛ نمایش‌نامه‌نویس و کارگردان جوان تئاتر نوشته شده بود و دیگری متنی به قلم رضا کیانیان؛ بازیگر شناخته شده تئاتر و سینمای کشور. بعد از خواندن این دو پیام بود که از یک دهه تلاش‌های فریبرز دارایی، خبرنگار تئاتر خبرگزاری مهر و ندا آل طیب، خبرنگار تئاتر خبرگزاری ایسنا تقدیر شد.

تقدیر از هوشنگ قوانلو

هوشنگ قوانلو از هنرمندان پیشکسوت و شناخته شده هنرهای نمایشی که امسال در یکی از نمایش‌های دانشجویی نیز به ایفای نقش پرداخته بود به تصمیم مسئولان دبیرخانه جشنواره تئاتر دانشگاهی تقدیر شد.

این هنرمند پس از دریافت لوح تقدیر خود اظهار کرد: افتخار می‌کنم که این لوح تقدیر را از جمعی فرهیخته، با اخلاق و پرنشاط دریافت می‌کنم. من همیشه خودم را دانشجو می‌دانم و در جستجوی راهی برای بهتر شدن هستم.

او ادامه داد: من هم نسل شما هستم و به تئاتر دانشگاهی علاقه دارم به میان شما می‌آیم برای اینکه نو و به‌روز باشم. تا ببینم آیا پاسخگوی درخواست‌های نسل شما و ایده‌های شما هستم یا نه.

امیر مرسلی، دبیر هجدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی دیگر سخنران مراسم اختتامیه جشنواره بود که در این مراسم روی صحنه رفت و گفت: مسیری را آغاز کردم که خود را تنها مسئول، می‌دانستم آن هم در برابر برآورده کردن خواسته‌های شما. راهی که با شما و در کنارتان قصد هموار کردنش را داشتم. در این بین به یاری و دلگرمی‌تان بسیار امید داشتم هر چند فراز و نشیب‌ها نشان دادند که یاران به شماره کمتر بودند و آنان که یاری دادند، خستگی را خسته کردند.

او افزود: دوره‌ای که گذشت نویدبخش این است که تا زمانی که دانشجویان همت و اراده بلندشان که گاهی تنها داشته‌شان است، جدی بگیرند قدم‌های بزرگ و متعالی برخواهند داشت و به اعتلای این جشن سالانه کمک می‌کنند.

مرسلی در انتها به برگزاری بخش مناطق اشاره و خاطرنشان کرد: در این دوره جشنواره مناطق بعد از دو سال از سر گرفته شد. دوره هجدهم افتخار میزبانی گروه‌های شرکت‌کننده غیرتهرانی را در طول برگزاری جشنواره داشت.

0T9A9066

نمایش‌نامه‌های یوسف فخرایی منتشر می‌شود

یوسف فخرایی از مدرسان با سابقه و پرتلاش هنرهای نمایشی توسط دانشجویان تقدیر شد. مدرسی که تعداد زیادی از هنرمندان تئاتری وام‌دار او هستند. مسئولان در جریان برگزاری این مراسم همچنین قول تامین اعتبار برای چاپ نمایش‌نامه‌های فخرایی را دادند که از اتفاقات خوب جشنواره محسوب می‌شد.

این مراسم با اهدای تندیس و لوح تقدیر به گروه‌ها و هنرمندان برگزیده در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر پایان یافت.

کد خبر : ۲۸۰۶۹۵