خبرگزاری کار ایران

پشتِ صحنه‌ی گزارش‌های خبری رسانه ملی از زبانِ قادر باستانی:

از حنجره رسانه‌ملی، صدای اختلاف‌افکنی بلند شده است

قادر باستانی می‌گوید: بایکوتِ خبر استقبال مردم از حجت‌الاسلام حسن خمینی در رسانه‌ ملی، نشان می‌دهد واحد مرکزی خبر صرفاً با تغییر نام و ساختار سازمانی، از سیطره تندروها خارج نمی‌شود.

بخش‌های مختلف خبری سازمان صداوسیما، درحالی‌که خبرِ مهمِ استقبال پرشور مردم گرگان از یادگار امام(ره) را نادیده گرفته‌اند، خبر برپایی نشستِ دلواپسانِ مخالف دولت در شهر مقدس مشهد را با آب و تاب فراوان پوشش می‌دهند.

قادر باستانی(نویسنده و مدرس علوم ارتباطات اجتماعی) در این‌باره به خبرنگار ایلنا گفت: رسانه ملی در ماه‌های اخیر رفتار دوگانه‌ای را از خود نشان داده است. از یک طرف با تهیه و پخش برنامه‌هایی چون خندوانه و سریال شمعدونی، سعی در جذب مخاطبِ از دست رفته می‌کند و از طرف دیگر در بخش‌های خبری خود، همان خط تندروی و پوشش فعالیت‌های مخالفان دولت را ادامه می‌دهد. این رفتارهای متناقض نشان می‌دهد، آقای سرافراز هنوز نتوانسته ‌است، خبرگزاری صداوسیما را از سیطره عناصر تندرو خارج کند و به همین دلیل امروز از حنجره رسانه ملی، صدای اختلاف‌افکنی شنیده می‌شود.

این کارشناس رسانه افزود: از جنبه حرفه‌ای روزنامه‌نگاری، خبر استقبال کم‌نظیرِ مردمِ شریفِ گرگان از آقای سیدحسن خمینی، همه ارزش‌های خبری مثل دربرگیری، شهرت، استثنا و مجاورت را داراست. همین‌طور انتشار این خبر، به دلیلِ تعلقِ حجت‌الاسلام خمینی به بیتِ بنیانگذار جمهوری اسلامی، با سیاست‌های کلان سازمان صداوسیما در حفظ و بسط فرهنگ انقلاب اسلامی هماهنگی دارد و نشان‌دهنده عمق عشق و علاقه مردم به نظام جمهوری اسلامی است؛ درمقابل؛ اخبارِ مربوط به نشست دلواپسان مخالف دولت در مشهد، هم با شعار سال رهبری یعنی همدلی و همزبانی با دولت تعارض جدی دارد و هم اختلاف‌افکنی در صفوفِ متحدِ ملت محسوب می‌شود و با سیاستِ خبری صداوسیما مباینت مشخص و ملموس دارد. با این وجود شاهد هستیم که حضور برخی عناصر تندرو در خبرگزاری صداوسیما، باعث شده اخبار تفرقه‌انگیز بیشتر تولید و پخش شود.

باستانی خاطرنشان کرد: بایکوتِ خبر استقبال مردم از حجت‌الاسلام حسن خمینی در رسانه‌ ملی، نشان می‌دهد واحد مرکزی خبر صرفاً با تغییر نام و ساختار سازمانی، از سیطره تندروها خارج نمی‌شود و نیاز دارد آقای سرافراز با جدیت بیشتری به افراد غیررسانه‌ای که سکان عمل را در آنجا در دست دارند، بپردازد و آن را به مدار حرفه‌ای و تخصصی خود بازگرداند.

وی افزود: در بدنه خبرگزاری صداوسیما، عموماً روزنامه‌نگاران متخصص و کاربلدی حضور دارند که به‌دور از تندروی، کار حرفه‌ای خود را انجام می‌دهند، اما برآیندکلی آن که خروجی اخبار سازمان را می‌سازد، از فیلترِ افرادی می‌گذرد که بی‌توجه به مخاطب و نیاز کشور به آرامش، دستورکار خود را از محافلی می‌گیرند که اغراضِ سیاسی خاصی را در مقابله با دولت حسن روحانی دنبال می‌کنند. نتیجه تسلط این گروه، فاصله گرفتن مستمر رسانه ملی از نخبگان و فرهیختگان جامعه و عوام‌زدگی و سطحی‌نگری در تحلیل‌ها و تفاسیر وقایع و رویدادهای داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی بوده است. فقدان تحلیل‌گران و مفسرین مستقل و توانمند، مخاطبان صداوسیما را روز به روز تحلیل برده و بازار شبکه‌های خبری ماهواره ای را رونق بخشیده است.

باستانی گفت: رشد فزاینده تاثیرگذاری رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور به ویژه شبکه بی‌بی‌سی، بیش از آنکه نتیجه اقدام حرفه‌ای آن رسانه‌ها در جلب رضایت مخاطبان باشد، معلولِ ضعفِ مفرطِ خبرگزاری صداوسیما در عدم اقناع، طرد و نارضایتی مخاطبان است و این امر در ده سال گذشته روند صعودی داشته است.

وی با ذکر نمونه‌هایی از اخبارِ پخش شده در رسانه ملی تاکید کرد: امروز واحد مرکزی خبر به تخطئه و خنثی‌سازی موفقیت‌های دولت در مهار تورم و مذاکرات هسته‌ای می‌پردازد و به همین خاطر بخش مهمی از اقشار تاثیرگذار جامعه، منبع دریافت اخبار و اطلاعات خود را تغییر داده‌اند و متاسفانه رسانه‌های خبری فارسی زبان بیگانه، از این خلاء بزرگ به‌ خوبی استفاده برده‌اند و جایگاه آن را اشغال کرده‌اند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد، مدیریت صداوسیما همانگونه که در شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی اصلاحات خود را پیش برده‌، در خبرگزاری سازمان نیز دست به جراحی بزند تا این خبرگزاری منطبق با شبکه‌های خبری جهان، به تهیه و پخش حرفه‌ای اخبار همت گمارد.

کد خبر : ۲۸۰۶۰۳