خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری ارکستر سمفونیک البرز مطرح شد:

حضور نوازندگان اخراج شده و مستعفیِ ارکستر سمفونیک تهران در ارکستر البرز

نشست خبری ارکستر سمفونیک البرز؛ صبح امروز(28 اردیبهشت) با حضور هوشنگ کامکار، سهراب کاشف و محمدحسین تفرشی در خانه هنرمندان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدحسین تفرشی(تهیه‌کننده) درباره فعالیت‌های ارکستر سمفونیک البرز توضیح داد: در ادامه فعالیت‌ ارکستر مهرنوازان تصمیم گرفتیم با انسجامی بیشتر فعالیت خود را تحت عنوان ارکستر سموفنیک البرز آغاز کنیم و به عنوان اولین اجرای ارکستر، قطعاتی از آقای هوشنگ کامکار به رهبری آقای کاشف اجرا خواهد شد.

اجرای ارکستر سمفونیک البرز در سالروز آزادسازی خرمشهر

تفرشی ادامه داد: این ارکستر سال گذشته با برنامه‌ریزی‌های مدونی آغاز شد که البته انتخاب اول آن برای اجرا اپرای عروسکی «عاشورا» به آهنگ‌سازی بهزاد عبدی بود که به دلیل مشکلاتی برای اجرای صحنه لغو شد و سرانجام قطعات آقای کامکار را با عنوان اولین اجرای ارکستر انتخاب کردند.

وی افزود: اولین برنامه پروژه شب آهنگسازان ایرانی به چند دلیل اهمیت خاص دارد که مهم‌ترین آن، سالروز آزادسازی خرمشهر است و از سوی دیگر؛ ما قطعاتی را از یک آهنگساز، مولف و مترجم برجسته ایرانی اجرا خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه تمامی مجوزها برای اجرای ارکستر گرفته شده است؛ گفت: اجرای ما دوم خرداد شب آزادسازی خرمشهر است و تمرینات ارکستر پیش از یک هفته است که آغاز شده و تا شب اجرا نیز ادامه خواهد داشت.

تفرشی درباره تقابل ارکستر البرز با ارکستر سمفونیک تهران اظهار داشت: خوشبختانه شرایطی را فراهم کردیم که آقای رحیمیان و کامکار هر دو به عنوان ارکستر مایستر ارکستر حضور داشته باشد و در کنار آنها پرویز بیات، ناصر رحیمی، حسن فراهانی و آقای حفظی‌فر نیز در ارکستر حضور دارند. این به هیچ وجه به معنی تقابل با ارکستر نیست و اگر بخشی از این نوازندگان از ارکستر جدا یا اخراج شده‌اند؛ مسئولش ما نیستیم بلکه خود نوازندگان و ارکستر سمفونیک تهران باید درباره آن توضیح دهند اما تنها می‌توانم بگویم که ما هیچ‌کس را برای حضور در این ارکستر مجبور نکرده‌ایم و همه به خاطر دلشان به ما پیوستند.

وی در پایان درباره استمرار فعالیت ارکستر البرز گفت: پروژه شب آهنگسازان ایران نیز به صورت مستمر ادامه خواهد داشت و ما سعی می‌کردیم هر 50 روز یک برنامه را توسط این ارکستر اجرا کنیم که طبق برنامه‌ها پروژه بعدی ما بعد از ماه رمضان خواهد بود که برخی اقدامات آن تاکنون صورت گرفته است.

هوشنگ کامکار: تنها یک ارکستر نباید در کشور فعالیت کند

هوشنگ کامکار (آهنگساز) درباره اجرای قطعاتش توسط ارکستر سمفونیک البرز توضیح داد: من با کمال میل از اجرای آثارم توسط این ارکستر استقبال کردم و خوشبختانه تاکنون هیچ‌گاه به هیچ ارکستری قطعاتم را نداده‌ام تا اجرایش کند اما خوشحالم که این ارکستر با من تماس گرفت و مقدمات کار انجام شد تا کارهایم را با کیفیت بسیار عالی بشنوم. قطعه کجایید این شهیدان را که سال‌ها قبل ارکستر آقای سنجری اجرا کرد؛ شب گذشته شنیدم و می‌توانم بگویم که بسیار زیبا و دقیق اجرا شد زیرا آقای کاشف با دقت پیگیر ریزترین نکات اجرا هستند. امیدوارم فضایی ایجاد شود که ارکسترها با دقت و صمیمیت فعالیت صمیمانه‌ای با هم داشته باشند و رهبرها نیز بدانند که ما نباید تنها یک ارکستر داشته باشیم و تمام ارکسترها می‌توانند حرفه‌ای در کنار هم به فعالیت خود ادامه دهند.

او افزود: یکی از آثاری که به مناسبت آزادسازی خرمشهر اجرا می‌شود Poem symphony خرمشهر است. یکی دیگر از آثار من، برای کسانی که برای عدالت و انسان‌دوستی جان خود را از دست دادند؛ نوشته شده که با عنوان کجایید ای شهیدان؛ دوم خرداد اجرا می‌شود.

کامکار از اجرای قطعه دیگر با عنوان "انفال" خبر داد و بیان کرد: قطعه انفال که برای اولین بار روی صحنه اجرا می‌شود؛ برای مردان کردی که به دستور صدام حسین زنده‌بگور شدند؛ نوشته شده است و همچنین قطعه کنسرتینو برای یک سنتور و ارکستر سمفونیک نوشته شده که آن هم برای اولین بار اجرا خواهد شد و در این اجرا سیاوش کامکار تک‌نوازی سنتور را به عهده خواهد داشت. این قطعه بسیار سخت و سنگین است به عقیده من کمتر نوازنده سنتوری در ایران توانایی اجرای این کنسرتینو را دارد.

انتقاد کامکار از دفتر موسیقی و شورای فنی ارکستر سمفونیک تهران

این آهنگساز درباره حواشی ایجاد شده برای فعالیت ارکستر البرز و ارکستر سمفونیک تهران توضیح داد: به هیچ وجه قصد مقابله با ارکستر سمفونیک تهران را نداشتم و این قطعات را تنها به این علت که ارکستر البرز از من درخواست کرد به آنها سپردیم و قطعاً من نمی‌توانم به ارکستری بگویم که آثار آن را اجرا کنند.

کامکار با بیان اینکه از ارشاد و دفتر موسیقی دلخور است؛ گفت: چند ماه پیش تماسی با من گرفته شد و از من درخواست کردند تا با عنوان عضو شورای فنی ارکستر به تالار وحدت بیایم. پس از آنکه متوجه شدم آقای علی رهبری قرار است به ارکستر سمفونیک تهران بیایند؛ از این پیشنهاد استقبال کردم و به وحدت رفتم. جالب اینجاست که حدود نیم ساعت طول کشید تا حکمی به من بدهند و به عنوان شورای فنی ارکستر فعالیت کنم. اما جالب اینجاست که این شورا پس از برگزاری تنها یک جلسه منحل شد و حتی کسی به من خبر نداد که چرا این شورا منحل شده. البته این مسئله برای من خیلی دور از انتظار نبود زیرا حکمی که در نیم ساعت به من می‌دهند به راحتی لغو می‌شود. اما باید بگویم که اگر قرار به فعالیت دوباره باشد ارشاد باید به طور رسمی بابت این کار از من عذرخواهی کند.

سهراب کاشف: حرف‌های من را در اجرای ارکستر می‌شنوید

سهراب کاشف(رهبر ارکستر سمفونیک البرز) درباره کنسرت دوم خرداد بیان کرد: بیشترین حرفی که از من خواهید شنید در اجرای کنسرت خواهد بود و من حرف زیادی بیش از اجرا برای گفتن ندارم و تنها باید  از خانواده کامکارها تشکر کنم که تاثیرشان بر موسیقی کشور مشخص است و ما باید این اجرا را به فال نیک بگیریم.

او ادامه داد: در اجرای ارکستر سمفونیک البرز شاهد دو بخش خواهیم بود که در بخش اول قطعاتی از آهنگسازان ایرانی و در بخش دوم آثار آهنگسازان خارجی اجرا می‌شود و خوشبختانه دو قطعه انفال و کنسرت و سنتور برای اولین بار توسط ارکستر ما اجرا می شود که قطعاً برای هر رهبری کشف این قطعات جذاب خواهد بود.

این رهبر ارکستر درباره دو قطبی شدن شرایط ارکسترها و نوازندگان؛ اظهار داشت: به عقیده من؛ نوازندگان ارکستر البرز با نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران مشکلی ندارند و به هیچ وجه فضای دو قطبی ایجاد نشده اگر هم چنین باشد قطعا نوازندگان باید پاسخگو باشند. اگر می‌بینیم که این تعداد نوازنده حرفه‌ای در کنار هم قرار گرفتند؛ تنها به علت حرفه‌ای بودن شرایط است و فعالیت ارکستر البرز کاملا مجزا از فعالیت‌های ارکستر سمفونیک تهران خواهد بود.

کنسرت ارکستر «البرز» روز دوم خرداد ساعت ۲۱:۳۰ و ۲۳:۳۰ در مرکز همایش های برج میلاد به رهبری ارکستر سهراب کاشف با عنوان «شب‌های آهنگسازان ایرانی» برگزار می‌شود.

کد خبر : ۲۷۷۸۷۶