خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت ارشاد:

هیچ نهادی غیر از ارشاد حق جمع‌آوری کتاب‌ها را ندارد

دهمین نشست خبری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز؛ سه‌شنبه(22 اردیبهشت) در محل برگزاری بیست وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ حسین نوش‌آبادی در ابتدای این نشست با بیان اینکه نمایشگاه کتاب تهران یکی از عظیم‌ترین تجمع‌ها و گردهمایی‌هایی است که در طی سال برای تعامل اندیشمندان و اهالی قلم صورت می‌گیرد؛ به ارائه آمار و گزارش‌هایی از روند برگزاری این دوره نمایشگاه که خبر از رشد 50 درصدی فروش و 76 درصدی رضایت بازدیدکنندگان از خدمات رفاهی می‌داد؛ پرداخت. افزایش تنوع کتاب‌ها و ناشران، تغییر نحوه خرید بن کتاب و ... از دیگر نکاتی بود که نوش‌آبادی  به آن اشاره کرد.

در ادامه؛ سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال که سخنان او مواضع شخصی است یا مواضع رسمی وزارت ارشاد؛ گفت: نظرات و گفته‌های سخنگوی یک نهاد رسمی مطلقا نمی‌تواند شخصی و فردی باشد. سخنگوی وزارت ارشاد با همکاری و مشورت با حوزه‌های مختلف فرهنگ و هنر پاسخ‌ها و نکته‌هایی را درباره مطالب گوناگون ابراز می‌کند که مطمئنا به عنوان موضع رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلقی می‌شود.

نوش‌آبادی همچنین درباره چگونگی حضور هنرمندان ایرانی در جشنواره فیلم کن بیان کرد: برنامه‌ریزی‌هایی برای حضور جمهوری اسلامی ایران در این جشنواره صورت گرفته تا مطابق با شرایط و ضوابط مشخص در این رویداد هنری شرکت کنیم. البته ممکن است برخی هنرمندانی که خارج از کشور زندگی می‌کنند به صورت آزاد و از مجرایی غیر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جشنواره حضور داشته باشند که ممکن است نحوه حضور آنها هماهنگ با اصول دستگاه فرهنگ کشور نباشد اما هرچه هست حضور ایرانیان در مجامع جهانی و بین‌المللی می‌تواند فرصت بهتر و بزرگتری برای تضمین اقتدار فرهنگ کشور فراهم آورد و بسترساز حضور محکم ما در تمدن جهانی شود.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با تاکید دوباره بر هماهنگی وزارت ارشاد با وزارت امور خارجه درخصوص تصمیم‌گیری برای حج عمره گفت: مجددا تاکید می‌کنیم تا زمانی که امنیت و احترام زائران ایرانی تامین نشود و خاطیان پرونده مذکور به مجازات نرسند؛ حج عمره از سوی ایران از سر گرفته نخواهد شد.

او در ادامه با اشاره به اینکه ارائه مجوز به یک اثر نمی‌تواند به معنی تضمین صددرصدی صلاحیت صاحب اثر از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد؛ اظهار داشت: ممکن است افرادی باشند که خیلی ایده‌ها و افکارشان منطبق با قوانین و مقررات نظام نباشد که مسلما اگر التزام به قانون نداشته باشند مطلقا فرصتی برای دریافت مجوز پیدا نمی‌کنند اما چنانچه اثر خاصی از نظر محتوایی اخلاقی و مضمونی بدون اشکال تشخیص داده شود فارغ از اینکه صاحب اثر چه طرز تفکر و سیاقی دارد؛ می‌تواند مجوز بگیرد اما این مجوز به هیچ وجه به معنای تایید صلاحیت صاحب اثر نیست. به عبارت دیگر باید میان ویژگی‌های اثر و صلاحیت صاحب اثر تفاوت مرز وجود داشته باشد.

او همچنین درباره کتاب‌هایی که طی چند روز گذشته از عرضه در نمایشگاه منع شدند نیز گفت: نمایشگاه کتاب؛ مسئولان و کمیته نظارت بر محتوا و تخلفات دارد که مسلما خودشان پیگیر نظارت و کنترل کتاب‌های عرضه شده در نمایشگاه هستند. اینکه نهادی خارج از این سیستم بتواند و بخواهد در عرضه کتاب‌های نمایشگاه مداخله کند را مناسب نمی‌دانیم.

وی درباره برخی گزارش‌هایی که از سوی نهادهایی غیر از وزارت ارشاد داده می‌شود نیز گفت: با تعامل و گفت و گوهای این نهادها نظرات آنها را می‌شنویم اما نهایتا تصمیم‌گیری با وزارت ارشاد است. ممکن است کتاب‌هایی در زمان چاپ مجدد یا به دلیل رد شدن موضوعی از سوی نظارت حاوی مطلبی باشند که بعدا تشخیص بدهیم این محتوا محتوای مناسبی نیست که خود وزارت ارشاد  و هیات نظارت بر تخلفات  پیگیر این قبیل کتاب‌ها نیز خواهد شد. به عبارت دیگر هر نهادی می‌تواند نظر خود را ابراز کند و نگرانی که دارد را به گوش ما برساند اما هیچ نهادی غیر از متولی اصلی برپایی نمایشگاه حق دخالت و جمع‌آوری کتاب‌ها را ندارد.

نوش آبادی در ادامه؛ از دستاوردهایی که پنجمین کنفرانس بین‌المللی حقوق مالکیت معنوی در پی داشت سخن گفت و بیان کرد: پنجمین همایش بین‌المللی حقوق مالکیت معنوی با محوریت پیوستن ایران به قوانین بین‌المللی نظیر پروتکل برن برگزار شد ودر این نشست بررسی کردیم که آیا پیوستن ما در حال حاضر و با این شرایط به کنوانسیون‌هایی مانند برن، رم و ... به نفع ما خواهد بود یا خیر؟

وی افزود: وزارت ارشاد به‌عنوان متصدی اصلی حفظ حقوق مالکیت مولف باید بستر را برای حضور سالم مولفان و مصنفان ما برای حضور در بازارهای جهانی و بین‌المللی آماده کند. مسلما قبول چنین قوانین بین‌المللی می‌تواند  امکانی فراهم کند تا اهالی قلم و ناشران ما با خیال راحت محصولات فرهنگی و ادبی خود را به جهانیان عرضه کنند. البته  دراین مورد مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نهایتا فرهنگ‌سازی و بسترسازی می‌کنند و قبول یا رد آن نهایتا ازسوی مراجع قانونی مانند مجلس شورای اسلامی خواهد بود. همین که مجلس درحال حاضر مسئول بررسی لایحه حقوق مالکیت فکری و معنوی است گامی جلو در این حوزه به شمار می‌رود.

نوش آبادی در پایان پرداختن به زیربناهای صنعت چاپ و نشر کشور را زمینه‌ساز گسترش فرهنگ دانست و گفت: هر زمان ناشران ما مورد حمایت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بیشتری قرار گیرند با آسودگی خاطر بیشتری به فعالیت می‌پردازند و بازدهی بهتری در حوزه فرهنگ را شاهد خواهیم بود اما متاسفانه نتوانسته‌ایم فناوری‌های صنعت چاپ و نشر کشور را تقویت کنیم و این یک آسیب و نقص جدی است البته این تقویت و رسیدگی به صنعت نشر تنها از سوی وزارت ارشاد شدنی نیست و نیازمند همکاری نهادهای مختلف وابسته مثل وزارت صنعت، وزارت امور خارجه، وزارت آموزش و پرورش و ... است.

کد خبر : ۲۷۶۷۹۸