خبرگزاری کار ایران

ارزیابی مدیران نشر چشمه؛ علمی‌وفرهنگی؛ فرهنگ‌معاصر و بیدگل از نمایشگاه کتاب امسال

بیشتر ناشران از عملکرد اتحادیه ناشران که امسال صفر تا صد نمایشگاه را دست گرفته؛ راضی‌اند اما می‌گویند: قضاوت هنوز زود است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در روزهای نخست نمایشگاه از گفت‌وگو با ناشرانی چون چشمه، فرهنگ معاصر، بیدگل  و انتشارات علمی و فرهنگی می‌توان به این نتیجه رسید که ناشران از عملکرد اتحادیه ناشران که امسال صفر تا صد نمایشگاه را دست گرفته؛ راضی هستند اما همگی می‌گویند: برای نظر دادن درباره شیوه برگزاری نمایشگاه هنوز زود است.

مسعود کوثری(مدیر انتشارات علمی و فرهنگی) در پاسخ به این سوال که وضعیت نمایشگاه نسبت به دوره‌های قبل چگونه است؛ می‌گوید: به نظرم اتحادیه تلاش خوبی برای برگزاری نمایشگاه کرده. باتوجه به اینکه سال‌ها اتحادیه از مشارکت در برگزاری نمایشگاه دور بوده؛ ممکن است هنوز با فضای نمایشگاهی خود را تطبیق نداده باشد.

او ادامه می‌دهد: این کار درستی‌ست که نمایشگاه کتاب با مشارکت جدی اتحادیه برگزار شود. آینده خوبی در پیش است بنابراین همه باید به اتحادیه؛ که یک انجمن صنفی است؛ کمک کنیم تا بتواند در هرچه بهتر برگزار کردن نمایشگاه تلاش کند. و باز اتفاق خوبی‌ست که این بار سنگین تا حدود زیادی از دوش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برداشته شده. با این اتفاق از میزان تصدی‌گری دولت کاسته می‌شود. ممکن است امسال نقص‌هایی در برگزاری نمایشگاه مشاهده شود اما از اساس خوشبینم که اتفاقات خوبی پیش روست.

این ناشر در اشاره به آثاری که در نمایشگاه امسال دارد؛ می گوید: انتشارات علمی و فرهنگی نزدیک به 600 عنوان کتاب به نمایشگاه آورده که در همین یکی دو سال اخیر منتشر شده است. همچنین یک مجموعه از ادبیات جهان را تولید کردیم که سال‌ها نایاب بوده و امیدواریم مورد توجه پژوهشگران قرار بگیرد.

داود موسایی(مدیر نشر فرهنگ معاصر) نیز از وضعیت برگزاری نمایشگاه خرسند است و می‌گوید: نمی‌توان گفت بدون اشکال بوده اما وضعیت از سال گذشته بسیار بهتر شده. از این منظر که اگر درخواستی بوده به آن رسیدگی کردند و کارها از سال گذشته با سرعت عمل بیشتری پیش رفته است.

نشر فرهنگ معاصر با بیش از 200 عنوان کتاب که 27 عنوان آن تازه هستند؛ وارد بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب شده است.

کاوه کیاییان؛ از مدیران نشر چشمه می‌گوید: باتوجه به اینکه چند سال در نمایشگاه حضور نداشتیم؛ مقایسه عملکرد نمایشگاه امسال با سال‌های گذشته کمی سخت است. امکانات به شکلی‌ست که خیلی تفاوت نمی‌کند برگزاری نمایشگاه توسط اتحادیه ناشران یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده باشد. فضا و تخصیص‌هایی که داده شده؛ بسیار محدود است.

نشر چشمه با بیش از 800 عنوان کتاب و حدود 45 کتاب چاپ اول؛ روز اول را در نمایشگاه کتاب تهران آغاز کرده است.

مدیر نشر بیدگل اما از وضعیت برگزاری نمایشگاه راضی‌ست. عماد شاطریان می‌گوید: خوشبختانه وضعیت نمایشگاه از سال قبل بسیار بهتر است. سال‌های قبل برای ثبت‌نام باید چندین بار به اتحادیه سرمی‌زدیم اما امسال همه کارها از طریق سایت انجام شد و این جای امیدواری است.

نشر بیدگل با 62 عنوان کتاب وارد نمایشگاه شده که 8 عنوان آن جدید و 8 عنوان دیگر تجدیدچاپی‌ست.

کد خبر : ۲۷۵۳۵۴