خبرگزاری کار ایران

از سخنان سُست احمدی‌نژاد در «منا» تا شیطنت سعودی‌ها و سخنرانی مشایی؛ در کتاب خاطرات آیت‌الله ری‌شهری

asdasd
کد خبر : ۲۷۴۶۲۵

بررسی دیدگاه‌ها، گفتارها و رفتارهای شخصیت‌های تراز اول کشور در سفر به عربستان و ملاقات مقامات سعودی و برگزاری مناسک حج در طول این سال‌ها برای نخستین بار در جلد پنجم خاطرات آیت‌الله ری‌شهری آمده که مقایسه‌ آن با شرایط کنونی روابط ایران و عربستان و تعلیق سفرهای عمره بر حساسیت‌ها و جذابیت‌های اثر می‌افزاید.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ پنجمین جلد از خاطرات آیت‌الله ری‌شهریکه دربرگیرنده دو دهه سرپرستی حج توسط اوست؛ در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه می‌شود. این کتاب؛ دربرگیرنده ابعاد مختلف برگزاری مراسم حج در زمان سرپرستی آیت‌الله ری‌شهری از سال 1370 تا1388 و حاوی نکات حساس، جالب و خواندنی برای علاقه‌مندان است.

پیش از این 4 جلد از خاطرات ری‌شهری شامل حوادث مهم و سرنوشت‌ساز دوران جمهوری اسلامی همچون: کودتای پایگاه نوژه، توطئه‌ی قطب‌زاده، سلب صلاحیت مرجعیت از آقای شریعتمداری, جریان مهدی هاشمی، تاسیس وزارت اطلاعات، مقابله با شبکه‌های جاسوسی و تروریستی و تاسیس دادگاه ویژه روحانیت، ماجراهای برکناری آقای منتظری از قائم‌مقامی و ... چاپ و منتشر شده است.

بررسی دیدگاه‌ها، گفتارها و رفتارهای شخصیت‌های تراز اول کشور در سفر به عربستان و ملاقات مقامات سعودی و برگزاری مناسک حج در طول این سال‌ها برای نخستین بار در جلد پنجم خاطرات ایشان آمده که مقایسه‌ی آن با شرایط کنونی روابط ایران و عربستان و تعلیق سفرهای عمره بر حساسیت‌ها و جذابیت‌های این اثر می‌افزاید.

در قسمت‌هایی از این کتاب چنین می‌خوانیم:

سخنان سست رئیس‌جمهور در منا

روز دهم ذی‌حجّه اطّلاع داده شد که آقای احمدی‏‌نژاد قصد دارد شب به چادر بعثه در منا بیاید و در آن‌جا سخنرانی نیز داشته باشد. تقریباً اواخر سخنرانی حجّت‏‌الاسلام و المسلمین راشد یزدی بود که آقای احمدی‌‏نژاد از در پشت چادر بعثه، وارد شد. بعد از اتمام صحبت آقای راشد، من خیر مقدم گفتم و ایشان سخنرانی خود را آغاز کرد.

خلاصۀ صحبت ایشان آن بود که در حال حاضر، امام زمان؟ عج؟ جهان را اداره می‏‌کند و هدایت شخص ایشان هم با خود امام زمان است. ضمناً با اشاره به سخنرانی چندی پیش خود در دانشگاه کلمبیای آمریکا، آن سخنرانی را نیز با هدایت امام زمان دانست و هم‏چنین بر این نکته تأکید ورزید که قضایای هسته‏‌ای را هم آن حضرت هدایت می‌‏کند.  

آقای احمدی‌‏نژاد در ادامهٔ سخنرانی خود مدّعی شد سایر مسلمانان ایمان واقعی ندارند و حج‌‏ّشان هم حج نیست که باتوجّه به حضور برخی علمای اهل‏ تسنّن در بعثه، این مطلب بازتاب خوبی نداشت.

مطالب ایشان به‌گونه‏‌ای بود که توصیه کردم نوار آن به ایران منتقل نشود، چراکه به نظرم رسید نه برای نظام جمهوری اسلامی ایران خوب است و نه برای شخص ایشان، ولی بعداً دیدم که مسؤولان دفتر رئیس‌جمهور، قسمت اوّل صحبت‏‌های ایشان را به ایران منتقل کرده‌‏اند و این سخنان در رسانه‌‏ها نیز تحت عنوان «مدیریّت جهان با امام زمان است»، انعکاس یافته است.

در پایان این مراسم آقای جوانفکر با اصرار زیاد از من خواست که بیانیه‌‏ای در تشکّر و تجلیل از آقای احمدی‌‏نژاد به مناسبت حضور در چادر بعثه منتشر شود که با این کار موافقت نکردم. 

گفتنی است بعد از سخنرانی رئیس جمهور، آقای شیخ یَزبک مسؤول بعثه حزب‏ اﷲ به همراه چند تن از سران جنبش حزب‌‏اﷲ برای دیدار با آقای احمدی‏‌نژاد به خیمهٔ بعثه در منا آمدند.

شیطنت سعودی‏‌ها

آن سال قرار بود آقای احمدی‏‌نژاد نیز در مراسم برائت در عرفات شرکت کند. از قرار اطّلاع، سعودی‏‌ها برای جلوگیری از این اقدام، بعد از حرکت وی به قصد عرفات، مدّتی ایشان را در شهر مکّه می‏‌چرخانند و بعد هم ایشان را به محلّ ساختمان بعثه در مکّه می‏‌برند و خلاصه کاری می‌‏کنند که ایشان تقریباً نزدیک ظهر و پس از اتمام مراسم برائت به عرفات رسید!

البتّه مراسم برائت به خوبی برگزار شد و حتّی در یادداشت‏‌هایم نوشته‏‌ام که بهتر از سال‌‏های قبل نیز بوده است.

سخنرانی آقای مشایی

براساس برنامه‌‏ریزی‏‌ها، روز 23 آذر 86 موعد برگزاری همایش ایرانیان خارج کشور بود. در آن سال آقای مشایی به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی به حج آمده بود و اطّلاع دادند ایشان  قصد سخنرانی در این همایش را دارد. آنها برنامه خاصّی را نیز برای حضور وی در این سمینار تدارک دیده بودند. در پاسخ گفته شد مسؤولیّت تمامی برنامه‏‌ها با بعثه است و همه باید در چارچوب مقرّر حرکت کنند.

به هرحال با توجّه به اصرار نمایندگان وی، بعد از سخنرانی من فرصتی نیز در اختیار ایشان قرار گرفت، امّا صحبت ایشان به قدری طول کشید که زائران در عکس‌‏العمل به آن شروع به فرستادن صلوات‌‏های مکررّ کردند. جالب اینکه براساس گزارشی که به این‌جانب داده شد، آقای مشایی تصوّر می‏‌کرد آن صلوات‌‏ها برای تأیید صحبت‏‌های ایشان است!

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز