خبرگزاری کار ایران

انتقاد علی جنتی از بخش بین‌الملل سی وسومین دوره جشنواره فیلم فجر

وزیر ارشاد معتقد است جای سینماگران ایرانی در بخش بین‌الملل خالی بود و برای دوره بعد باید به سینماگران ایرانی و اهالی رسانه بیشتر توجه شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی جنتی(وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) امشب(۱۲ اردیبهشت) در مراسم اختتامیه بخش بین‌الملل سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر خطاب به هنرمندان خارجی گفت: شما به سرزمینی پای نهاده‌اید که میراث‌دار فرهنگ و تمدن چند هزار ساله و مهد فرهنگ و تمدن در خاورمیانه است و مردمان آن، به میهمان‌نوازی و هنر شهره‌اند و آوازه علم و دانش فناوری آنان عالم‌گیر است.

جنتی افزود: بر این باوریم که تعالی دانش و فرهنگ و هنر جز با تعامل و تبادل فکر و اندیشه امکانپذیر نیست و در این میان صنعت سینما با توجه به نقش انگارناپذیر آن در فرهنگ، یکی از درخشان‌ترین پدیده‌های عصر حاضر است که با گستردگی، آثار ژرفی برجای می‌نهد و به نزدیکی فرهنگ‌های مختلف کمک می‌کند.

 وی ادامه داد: ما بر این باوریم که عالی دانش و فرهنگ و هنر جز با تعامل و تبادل فکر و اندیشه با سایر ملت‌ها امکانپذیر نیست و در این میان صنعت سینما با توجه به نقش انکارناپذیر آن در انتقال فرهنگ یکی از درخشان‌ترین پدیده‌های عصر حاضر است که با گستردگی و سرعت نفوذ زیاد، آثار ژرفی بر جای می‌نهد و به نزدیکی فرهنگ‌های گوناگون کمک می‌کند. ویژگی بارز سینمای ایران باور‌ها و داشته‌هایی است که برگرفته از حقیقت وجودی انسان و تلاش او برای رسیدن به سعادت است؛ سعادتی که خواسته همه ادیان و فرهنگ‌ها و یکی از آرمان‌های فطری بشر است؛ از این رو توانسته است جایگاه جهانی بیابد و در سطح جهان برای خود مخاطبانی را کسب کند.

جنتی افزود: جشنواره بین‌المللی فیلم فجر تلاش می‌کند از پنجره هنر هفتم به نیازهای روحی بشر گرفتار در بحران هویت، پاسخ دهد و این‌‌‌ همان ویژگی است که این جشنواره را نسبت به دیگر جشنواره‌های بین‌المللی متفاوت می‌سازد. در جهانی که هنوز به رغم همه پیشرفت‌ها و نوآوری‌ها، تروریست، خشونت و دیکتاوری، مردم را می‌آزارد، سینمای درد آشنا و منطق بر وجدان بشری، مورد پسند آزادی خواهان و حق طلبان جهانی خواهد بود.

وی ادامه داد: من این جشنواره را یکی از جنبه‌های بارز دیپلماسی فرهنگی می‌دانم که می‌تواند رابطه‌ای نزدیک و تنگاتنگ با ملت‌های جهان برقرار کند و امیدوارم این توافق نهایی ایران و قدرت‌های جهانی در زمینه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و رفع برخی محدودیت‌های بین‌المللی، جهشی چشمگیر در سینمای ایران رخ دهد و به تبع آن این جشنواره نیز شاهد استقبالی شگرف باشد.در این دوره فیلم‌هایی متنوع از فرهنگ‌های مختلف ارائه شد؛ فیلم‌هایی که به لحاظ مضمونی و محتوا، کاملا متفاوت بود اما همگی برای تحقق یک هدف مشترک حضور یافتند.

وزیر ارشاد تاکید کرد: مشارکت سینماگران از ۵ قاره جهان بیانگر تنوع و تکثر ایده‌ها و جایگاه سینمای ایران و گونه خاص سینمایی آن است. این ویژگی بارز سینمای ایران است که فیلم‌هایی را از همه فرهنگ‌ها می‌پذیرد بدون آنکه از حضور فیلم‌های کشورهای ثروتمند یا صاحب سینما ذوق زده شود و یا با حضور سینماگران کمتر شناخته شده بی‌رغبتی نشان دهد بدین ترتیب در این جشنواره امکان مشارکت و حضور سینماگران مولف و خلاق از گوشه و کنار دنیا بهتر فراهم آمد. طراحی موضوعی و هدفمند فیلم‌ها در سه بخش سینمای سعادت، جلوه‌گاه شرق و هنر و تجربه ابتکار هوشمندانه و دقیقی بود که امکان رقابت فیلمسازان از فرهنگ‌ها و گرایش‌های مختلف را به بهترین وجه تسهیل نمود و از این منظر باید به صاحبان این ایده و طراحان آن تبریک گفت. علاوه بر این، امسال بازار فروش فیلم با تغییرات پیش بینی شده از رونق خوبی برخوردار بود و بدون تردید در آینده با بهره‌گیری از این تجربه، استقبال از این بخش بیشتر خواهد شد. من این جشنواره را دوران شکوفایی سینمای آینده‌نگر و حقیقت‌گرا می‌دانم که سینماگرانش دغدغه صلح و سعادت بشری را دارند و به عاقبت و عافیت انسان می‌اندیشند.

وی با انتقاد از برخی ضعفهای بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر، ۶ راهکار را برای ارتقائ دوره بعد پیشنهادکرد و گفت: نخست آنکه؛ هرچند سه بخش سینمای سعادت، جلوه‌گاه شرق و هنر و تجربه تا اندازه‌ای بیانگر رویکرد جشنواره است اما به نظر می‌رسد این جشنواره باید طرفدار و حامی ذائقه و مضمونی مشخص باشد و همه علاقه مندانی را که به گونه‌ای با این مضمون مرتبط هستند به سوی خود جذب کند؛ مضمونی برگرفته از‌‌‌ همان ویژگی‌های سینمای ایران که در دنیا شناخته شده است؛ گرایش به اخلاق، صلح، دوستی، تحکیم خانواده و موارد دیگری که در دایره چنین سینمایی می‌گنجد.

وی ادامه داد: دوم آنکه؛ حضور عوامل اصلی فیلم‌های خارجی و منتقدان صاحب نام، جذابیت این رویداد بین‌المللی را دو چندان خواهد کرد و انتظار می‌رود در سال‌های آینده بیشتر مورد توجه قرار گیرد؛ بدیهی است میهمانان خارجی باید برنامه محور باشد وبرنامه‌ها از پیش به مخاطبان اعلام شود. جشنواره فجر تنها یک رویداد هنری نیست بلکه یکی از مظاهر دیپلماسی فرهنگی و نماد فرهنگ و هنر و ایران دربرابر سینمای جهان است.

جنتی تاکید کرد: سوم آنکه؛ گاهی دیده می‌شود که آب در کوزه و ما تشنه لبان می‌گردیم. سینماگران شناخته شده ایرانی در سینمای بین‌الملل، پرشمارند. سینماگرانی که دل در گروی عظمت و سربلندی ایران داشته و برای هرگونه همکاری آمادگی دارند. باید از ظرفیت چنین هنرمندانی به نحو مناسب استفاده شود. در این دوره جای بسیاری از هنرمندان صاحب‌نام ایرانی، حتا به عنوان میهمان، خالی بود؛ همانگونه که جای خالی دانشجویان رشته هنر و هنرجویان سینمای جوان نیز احساس می‌شود.

وزیر ارشاد توجه به اهالی رسانه را بسیار مهم دانشت و تاکید کرد: چهارم آنکه؛ اهالی رسانه و خبرنگاران، رکن اساسی هر نوع رویدادی هستند. و با تشکر از همه خبرنگاران و عکاسان داخلی و خارجی، مناسب است در کنار دعوت عمومی از اهالی رسانه، از خبرنگاران و عکاسان رسانه‌های مشهور جهان نیز در جشنواره‌های آینده دعوت شود. حضور این افراد و شخصیت حقیقی و حقوقی آنان بر اعتبار جشنواره خواهد افزود.

وی ادامه داد: پنجم آنکه؛ اگر می‌خواهید جشنواره بین الملل فیلم فجر در دوره جدید خود، به جایگاهی شایسته ارتقاء یابد، رعایت استانداردهای تعریف شده در برگزاری یک رویداد هنری، الزامی بوده و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. آماده سازی زیرنویس انگلیسی فیلم‌های خارجی، اطلاع رسانی و راهنمایی دقیق مخاطبان، اعلام برنامه‌های منتقدان و عوامل فیلم‌های خارجی و بسیاری از موارد دیگر باید قبل از آغاز جشنواره به دقت برنامه ریزی و کنترل شود.

جنتی تاکید کرد: بدیهی است بخشی از کاستی‌های جشنواره امسال ناشی از زمان اندک برای برنامه‌ریزی آن بوده است. از این رو از دبیر محترم جشنواره می‌خواهم از فردا تمام هم خویش را برای تنظیم تقویم دقیق برنامه سال آینده به کار بندد. باید مراقبت کرد توجه و تمرکز بر بخش ملی جشنواره که در بهمن ماه برگزار می‌شود ما را از برنامه‌های بخش بین‌الملل غافل نکند.

وی ادامه داد: از هیات انتخاب و اعضای داخلی و خارجی هیات داوران، که خود از سینماگران برجسته و صاحب‌نام هستند و کار دشوار قضاوت را برعهده داشتند، صمیمانه تشکر و سپاسگزاری نمایم. همچنین از همه هنرمندان و سینماگران ایرانی که در این چند روز وظیفه میزبانی از سینماگران میهمان را عهده‌دار بودند، تشکر می‌کنم.

جنتی ادامه داد :از رییس محترم سازمان سینمایی، معاونان و مدیران این سازمان، دبیر و اعضای دبیرخانه و همه کسانی که به نحوی در برگزاری این رویداد، به ویژه برگزاری مستقل آن نقش داشتند، قدردانی کنم و امیدوارم این جشنواره در سال‌های آتی به جشنواره‌ای با جایگاه ویژه در صحنه رویدادهای سینمایی تبدیل شود.

کد خبر : ۲۷۴۴۶۱