خبرگزاری کار ایران

محمد کلاری:

حضور صنعت چاپ در نمایشگاه کتاب تهران هنوز منتفی نشده‌است

فعالان حوزه چاپ که پیگیر رایزنی برای دریافت غرفه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب هستند؛ اعلام کردند حضور یا عدم حضور صنعت چاپ در این نمایشگاه هنوز قطعی نشده و نتیجه نهایی فردا مشخص می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ چهار اتحادیه حوزه چاپ شامل اتحادیه لیتوگرافان، چاپخانه‌داران، صحافان و صادرکنندگان صنعت  چاپ بنابر اعلام قبلی و به درخواست خودشان قرار است در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور داشته باشند. با این حال امروز برخی رسانه‌ها از قول امیرمسعود شهرام‌نیا(قائم‌مقام و معاون اجرایی بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران) خبر از لغو درخواست این نهادهای صنفی برای حضور در نمایشگاه را داده‌اند.

محمد کلاری(عضو اتحادیه چاپخانه‌داران) ضمن اعلام بی‌اطلاعی از این انصراف گفت: تا جایی‌که من اطلاع دارم اتحادیه چاپ، لیتوگرافان و صحافان قرار بود سالنی مسقف که می‌توانست تا حدود 110 غرفه را در خود جای دهد برای حضور در نمایشگاه تهیه کند. تا سال‌های گذشته  دریافت چنین غرفه‌هایی که به‌عنوان مثال به کتابفروشان هم تعلق می‌گرفت، رایگان بود و هزینه‌ای بابت این ده روز دریافت نمی‌شد. اما امسال هزینه‌ای بالغ بر متری 250هزار تومان برای این فضا اعلام کردند که با درنظر گرفتن متراژ موردنظر حدود 250 میلیون تومان هزینه دربرداشت. از همان ابتدای عنوان این مبلغ، رایزنی برای کم کردن این هزینه تا سقف حداکثر 150 تا 160 میلیون تومان شروع شد که هنوز به نتیجه روشنی نرسیده است.

وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم این هزینه فارغ از مبالغی‌ست که باید برای آماده‌سازی غرفه‌ها و تجهیزات موردنیاز آنها هزینه کرد و تاکنون تنها 30 نفر از شاغل به این اصناف برای گرفتن این غرفه‌ها ثبت‌نام کرده‌اند. قرار بود بخش اعظمی از آن نیز در اختیار یک نفر قرار بگیرد که این مورد نیز هنوز قطعی نشده است. مشخص است پرداخت چنین بودجه‌ای با شرایط فعلی صنعت چاپ و حوزه‌های مرتبط برای خیلی از همکاران ما میسر نیست و امیدواریم بحث تخفیف به نتیجه برسد تا این همه برنامه‌ریزی برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب روی هوا نماند.

ابوالحسنی و جلیل غفاری از فعالان حوزه چاپ و دو نفر از کسانی که پیگیر رایزنی‌های دریافت غرفه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب بودند نیز اعلام کردند حضور یا عدم حضور صنعت چاپ در نمایشگاه بین‌المللی کتاب هنوز قطعی نشده است و نتیجه نهایی پس از جلسه‌ی امروز مشخص و فردا اعلام می شود.

کد خبر : ۲۷۳۷۳۶