خبرگزاری کار ایران

علی رهبری:

اجرای اپرا و باله در دستور کار است

asdasd
کد خبر : ۲۷۲۸۲۰

اولین نشست خبری ارکستر سمفونیک ملی ایران با حضور علی رهبری برگزار شد و طی آن؛ اهداف و برنامه‌های ارکستر شرح داده شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ علی رهبری (مدیر هنری ارکستر سمفونیک ملی ایران) درباره ادغام ارکستر سمفونیک با ارکستر ملی گفت: درگذشته بی‌توجهی دولت به شرایط و وضعیت ارکستر ها بسیار بوده و مسئولان فعلی نزدیک به یک سال و نیم درگیر پرداخت بدهی‌های دولت قبل بودند اما خوشبختانه هم‌اکنون شرایط به گونه‌ای شده که ارکسترها می‌توانند با حمایت دولت فعالیت‌های دقیقی داشته باشند و این فعالیت‌ها را با سرعت موردنظر من به مرحله اجرا برسانند.

او ادامه داد: درگذشته روابط میان نوازندگان موسیقی سنتی و موسیقی کلاسیک غربی بسیار تیره بود و بسیاری از نوازندگان ارکستر سمفونیک از اینکه یک سنتور یا تار کنار ارکستر بنوازد؛ خجالت می‌کشیدند زیرا فکر می‌کردند با این کار؛ شان ارکستر پایین می‌آید اما نزدیک به چهل سال پیش با حضور نسل ما که علاقه زیادی به تغییر شرایط داشت، تا حد زیادی روابط میان نوازندگان و محصلان این دو رشته بهبود یافت. این کار از هنرستان‌های موسیقی آغاز شد و روابط هنرستان موسیقی ملی و هنرستان عالی با مدیریت من به‌صورت وابسته‌ای ادامه پیدا کرد.

نام ایران روی ارکستر، فعالیت‌های جهانی را گسترش می‌دهد

رهبری؛ با بیان اینکه حضور تعداد زیادی ارکستر در این کشور لازم و ضروری است؛ گفت: در تمام کشورهای دنیا در هر شهر حداقل سه ارکستر دولتی وجود دارد اما متاسفانه شرایط در ایران اینگونه نیست. ادغام ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی با هدف کوچک کردن کار ارکسترها نخواهد بود بلکه باعث می‌شود ارکسترها توسعه یابند و فعالیت‌هایشان به شکل دقیق‌تر و گسترده‌تری دنبال شود.

مدیر هنری ارکستر سمفونیک ملی ایران درباره تغییر نام ارکستر نیز توضیح داد: زمانی که نام تهران روی ارکستر سمفونیک بود برخی تصور داشتند این ارکستر تنها متعلق به تهران خواهد بود درحالیکه قرار دادن نام ایران روی ارکستر سمفونیک می‌تواند شرایط بهتری برای فعالیت‌های جهانی نیز  فراهم سازد و فعالیت‌های ما را گسترش دهد. تغییر نام ارکستر با اصرار من انجام شد و من به این کار اعتقاد دارم.

تاثیر موسیقی ستی ایران بر موسیقی کلاسیک غربی

این رهبر ارکستر درباره تاثیر موسیقی ایرانی بر فعالیت‌های موزیسین‌ها در حوزه موسیقی کلاسیک نیز توضیح داد: نواختن موسیقی ایرانی موجب تربیت احساس می‌شود و من همه جا گفته‌ام موفقیت‌های من در زمینه رهبری ارکستر، حاصل تحصیل موسیقی ایرانی بوده است. ما باید بدانیم موسیقی غربی و ایرانی هیچ اختلافی با هم ندارند و می‌توانند با یکدیگر فعالیت‌های منسجمی را ارائه کنند.

وی افزود: با عوام فریبی به شدت مخالفم و اگر سطح سلیقه مردم پایین است؛ ما نباید با کارهای تفریحی و سطح پایین آنها را راضی نگه داریم اما عکس این موضوع نیز موجب دلزدگی مخاطبان از موسیقی حرفه‌ای و سطح بالا خواهد شد. ما در ارکستر می‌توانیم نیمی از برنامه‌های خود را به آثاری که موردپسند مخاطبان عام است اختصاص دهیم و به واسطه آن موسیقی حرفه‌ای را ارائه کنیم.

اجرای اپرا، باله، موسیقی ملی و موسیقی کلاسیک غربی

رهبری درباره برنامه‌های ارکستر سمفونیک ملی ایران نیز بیان کرد: ارکستر سمفونیک ملی ایران می‌تواند با اجرای اپرا،‌ باله، موسیقی ملی و موسیقی کلاسیک غربی برنامه منسجمی را برای مخاطبان ارائه کند. ما هم‌اکنون چند اپرا انتخاب کرده‌ایم که مترجمان درحال ترجمه آثار به زبان فارسی هستند و از سوی دیگر آقای نیما کیان یکی از بهترین طراحان باله نیز به زودی با ما فعالیت‌هایی را آغاز خواهند کرد. البته تمام این فعالیت‌ها در چارچوب قواعد اجتماعی ما و با مجوز رسمی خواهد بود.

او ادامه داد: وقتی لیست نوازندگان ارکستر ملی را دیدم متوجه شدم 80 درصد این نوازندگان با بچه‌های ارکستر سمفونیک یکسان هستند همین مسئله باعث شد به فکر ادغام این دو ارکستر بیفتم و آقای مرادخانی نیز از این تصمیم حمایت کردند. با این کار حقوق؛ ساعت کار و برنامه‌های ارکستر در بخش‌هایی تغییر خواهد کرد اما همه چیز با نظم و رعایت برنامه شش ماهه دنبال خواهد شد. ما تلاش کردیم علاوه بر برنامه‌ای که در اولین نشست سال ارائه شد؛ حدود 5 کنسرت را از سوی ارکستر ملی در میان برنامه‌ها اضافه کنیم.

موسیقی سنتی ایران باید از حالت موزه خارج شود

وی درباره شرایط موسیقی سنتی و کلاسیک ایرانی نیز اظهار داشت: موسیقی سنتی ما باید از حالت موزه خارج شود. آهنگسازانی که سی سال پیش قطعه‌ای نوشتند همچنان آثارشان در ارکسترها اجرا می‌شود با این شرایط موسیقی ما همان موزه قدیمی است و ما نیز باید در غار زندگی کنیم. به عقیده من؛ امروز یک روز تاریخی‌ست و شرایطی فراهم شده تا تغییرات بزرگی در سیستم ارکستر ها بوجود آید.

علی رهبری درباره اقداماتی که برای راه‌اندازی ارکستر ملی انجام شد نیز توضیح داد: پیش از این اتفاق آزمون‌های بسیاری برای احیای ارکستر ملی برگزار شد و مسئولان با آقای فخرالدینی نیز برای رهبری ارکستر ملی صحبت کردند آقای فخرالدینی اولین رهبری بود که من از ایشان برای رهبری ارکستر دعوت کردم اما برگزاری آزمون‌ها در شرایطی که نه اساسنامه و نه بودجه و نه حتی قراردادی وجود دارد؛ یک کلاه‌برداری بزرگ است. ما نمی‌توانیم به نوازندگانی که آینده‌شان به هیچ وجه معلوم نیست؛ بگوییم برای آزمون به ارکستر بیایند.

مدیر هنری ارکستر سمفونیک ملی ایران درباره حضور رهبرهای ارکستر ملی نیز توضیح داد: تاکنون رهبرهای بسیاری برای رهبری برنامه‌های ارکستر ملی دعوت شدند و جلساتی نیز برای این اجرای این کنسرت‌ها برگزار شده. نوازندگان ارکستر نیز برای حضور در کنسرت‌های ارکستر ملی به‌صورت پروژه‌ای حقوق دریافت خواهند کرد.

دغدغه‌های مالی نوازندگان را رفع کردیم

رهبری در باره دستمزد نمایندگان نیز گفت: در ارکستر سمفونیک ملی ایران بهترین نوازنده ارکستر که شامل کنسرت مایستر ها و لیدرها می‌شود نزدیک به 4 میلیون و نیم حقوق دریافت می‌کنند و این مبلغ برای نوازندگان پایین‌تر به‌صورت رتبه‌بندی شده تا مبلغ 2 میلیون و نیم کاهش پیدا خواهد کرد. این حقوق برای 132 ساعت تمرین در ارکستر و برگزاری کنسرت‌ها طبق برنامه ارائه شده است. البته ارکسترهای دیگری در دنیا هست که با همین دستمزد؛ کار بیشتری ارائه می‌کنند.

وی در پایان گفت: تمام فعالیت‌های ما با این هدف است که نوازندگان به دلیل مشکلات مالی مجبور به فعالیت در کارهای خالتوری نشوند. یک نوازنده ساز بادی وقتی تا نیمه شب در استودیو مشغولِ نواختن قطعه موسیقی پاپ است؛ روز بعد کیفیت نوازندگی‌اش در ارکستر به شدت پایین می‌آید

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز