خبرگزاری کار ایران

پیتر سلیمانی‌پور در گفت‌وگو با ایلنا:

انتشار آلبوم "ایستگاه یک" با الهام از موسیقی قرن بیستم، جز، فولک و پروگرسیو راک

asdasd
کد خبر : ۲۷۱۵۰۳

کوارتت کاسته؛ آلبوم ایستگاه یک را در فضایی متفاوت با الهام از موسیقی پروگرسیو راک، جز، موسیقی محلی خودمان و موسیقی مدرن قرن بیستم منتشر می‌کند. کنسرت این گروه به مناسبت روز جهانی "جز" 18 و 19 اردیبهشت روی صحنه می‌رود.

پیتر سلمانی‌پور (آهنگساز و نوازنده ساکسفون) در گفت وگو با خبرنگار ایلنا؛ درباره آلبوم جدید کوارتت کاسته با عنوان "ایستگاه یک" گفت: ضبط این آلبوم نزدیک یک سال به طول انجامید و حاصل آن 8 قطعه با مدت زمان 60 دقیقه شد که از سوی نشر هرمس منتشر می‌شود. یکی از ویژگی‌های این آلبوم ضبط قطعات به‌صورت گروهی و زنده بود. این کار چالش بزرگی برای ما بود زیرا استودیوهای زیادی در ایران امکان ضبطِ زنده و گروهی موسیقی را ندارد. سرانجام ما توانستیم آلبوم را در استودیو صبا ضبط کنیم.

سلیمانی‌پور درباره ضبط قطعات آلبوم نیز توضیح داد: در آلبوم "ایستگاه یک" تلاش شده تمام سازها با صدای طبیعی خود به مخاطبان ارایه شود و حتی درباره گیتار الکتریک نیز سعی کردیم کمترین آرایش را مدنظر داشته باشیم.

این نوازنده ساکسفون درباره سبک آلبوم نیز اظهار داشت: ویژگی‌های خاص این آلبوم باعث شده تا اثر در سبک خاصی قرار نگیرد. در این اثر نحوه آهنگسازی جاهایی نزدیک به پروگرسیوراک شده است اما همچنان آلبوم را نمی‌توان در سبک پروگرسیوراک قرار داد. ما با الهام از موسیقی "جز" موسیقی محلی خودمان و موسیقی مدرن قرن بیستم این آلبوم را ضبط کردیم.

پیتر سلیمانی‌پور درباره نقش بداهه‌نوازی در تولید آلبوم ایستگاه یک نیز بیان کرد: بداهه‌نوازی می‌تواند حضور در اجرای موسیقی یا در فرآیند ساختن قطعات داشته باشد اما در آلبوم ما؛ بداهه‌نوازی حضوری پررنگ‌تری در فرآیند ساختن قطعات داشت.

این نوازنده درباره تاثیرپذیری از موزیسین‌های قرن بیستم نیز گفت: در این آلبوم تلاش شده کوارتت کاسته به صدادهی خاص خودش نزدیک شود و الهاماتی کلی از موزیسین‌های مجار، لهستانی یا آلمانی بگیرد اما به هیچ وجه تلاش نکردیم آلبوم را به سبک خاصی یا موزیسین خاصی نزدیک کنیم.

سلیمانی‌پور با بیان اینکه قطعات آلبوم به دنبال بیان مفهوم مشترکی هستند؛ گفت: در این آلبوم 8 قطعه مانند یک جمله که از کلمات خاص تشکیل شده؛ درکنار هم قرار دارد ولی نمی‌توان گفت لزوما هریک از قطعات محتوای کلی اثر را به همراه دارد اما تسلسل آنها باعث شده تا مفهومی مشترک به مخاطب منتقل شود.

وی ادامه داد: اصولا یکی از کوشش‌هایی که معمولا موفق نیست؛ بیان هدف و مفهوم یک اثر موسیقیایی است؛ زیرا موسیقی اثری کاملا احساسی است و شنیدن آن اتفاقی درونی محسوب می‌شود؛ در این شرایط نظر هر شنونده می‌تواند متفاوت باشد. ما احساساتی داریم که عنوان کردن‌شان از طریق کلمات ممکن نیست درنتیجه درک مفهوم مشترک قطعات این آلبوم را به عهده مخاطبان خواهم گذاشت.

او در پایان درباره برگزاری کنسرت کوارتت کاسته به مناسبت روز جهانی جز گفت: در این کنسرت قرار است تمام قطعات آلبوم ایستگاه یک اجرا شود. علاوه بر آن قطعات تازه‌ای اجرا می‌شود که از رپرتوارهای جدید گروه است و در آلبوم "آینده" منتشر خواهد شد. خوشبختانه در طول این مدت؛ فضاهای مختلف و گسترده‌ی آثار کوارتت کاسته باعث شده تا طیف وسیعی از مخاطبان به آثار ما علاقمند شوند و من برای این کنسرت نیز از تمامی علاقمندان به موسیقی دعوت میکنم تا به شنیدن جدیدترین آثار کواتت بیایید.

30 آوریل توسط سازمان ملل و یونسکو به نام روز جهانی جَز نامگذاری شده است. از آغاز این نامگذاری؛ بیش از 150 کشور این مناسبت را برای یک هفته جشن می‌گیرند. نشر موسیقی هرمس و کوارتت کاسته با دو شب کنسرت، علاوه بر بزرگداشت این روز در تهران، به اجرای آثار جدید خود خواهند پرداخت که همزمان آلبوم آن "ایستگاه یک" نیز رونمایی و عرضه می‌شود.

علاقمندان در طول روزهای کنسرت می‌توانند آلبوم "ایستگاه یک" را با تخفیف ویژه تهیه کنند. عرضه عمومی آلبوم در کتابفروشی‌ها،  فروشگاه‌های محصولات شنیداری و فرهنگی و تارنماهای مجاز فروش اینترنتی موسیقی نیز از یکشنبه 21 اردیبهشت آغاز می‌شود. 

اعضای کوارتت کاسته را احسان صدیق (گیتار الکتریک)، مازیار یونسی (پیانو، آوا)، پیتر سلیمانی‌پور (ساکسوفن، کلارینت) و روزبه فدوی (درامز) تشکیل می‌دهند.

این کوارتت که بانی آن احسان صدیق است، در اواخر سال 91 تشکیل شد. موسیقی آنها مبتنی بر خلاقیت گروهی و انفرادیِ اعضایش است و قالب آن از ریتم محلی تا ساخته‌های آزاد را شامل می‌شود. آنها تمایل به خلق آثاری دارند که بازتابنده نگاه امروزی‌شان به موسیقی جهان باشد.

 کوارتت کاسته گذر خود از میان موسیقیِ دهه 70 میلادی تا آواهای محلی، از موسیقی آوانگارد سده بیستم تا موسیقی جَز معاصر را با چاشنی بداهه‌نوازی، به ساختاری شنیداری تبدیل می‌کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز