خبرگزاری کار ایران

"قوچ" از مجموعه کتاب‌های قفسه آبی نشر چشمه منتشر شد

دومین کتاب مهدی اسدزاده در 112 صفحه و با قیمت هفت هزار تومان راهی کتابفروشی‌ها شده است.

به گزارش ایلنا، نشر چشمه عنوان تازه‌ای از مجموعه کتاب‌های قفسه آبی را چاپ و روانه‌ی بازار کرد. رمان قوچ نوشته مهدی اسدزاده در بیست فصل کوتاه به ماجرای دو روز از زندگی سرباز جوانی می‌پردازد که در تلاش برای حل مشکل خود، به سراغ اشخاص متعددی می‌رود، ماجراهای گوناگونی را تجربه می‌کند و درنهایت با از سر گذراندن حوادث مختلف به بینش و دید تازه‌ای می‌رسد.

راوی طی این تلاش‌های همه‌جانبه، نقاط گوناگون تهران را زیر پا می‌گذارد و بدین ترتیب نویسنده موفق می‌شود تصویری نسبتاً جامع را از این کلانشهر به نمایش بگذارد. تصویری که از شمالی‌ترین نقاط شهر تا جنوبی‌ترین نواحی گسترش پیدا می‌کند و آدم‌ها، فضاها و موقعیت‌های متنوع شهری را شامل می‌شود. بدین‌گونه می‌توان رمان اول مهدی اسدزاده را رمانی شهری دانست که نگاه دقیقی به رابطه‌ی شهروند با شهر تهران دارد. این رویه‌ی کتاب به‌ویژه زمانی اهمیت پیدا می‌کند که محله‌های جنوبی و حاشیه‌ای تهران وارد داستان می‌شوند و به دور از کلیشه‌های رایج، این مناطق و فرهنگ و مناسبات ساکنان آن پیش چشم مخاطب قرار می‌گیرد.

در این راه نویسنده علاوه بر توصیف دقیق فضاهای شهری، به زبان و لهجه‌ی خاص جنوب‌شهر تهران توجه ویژه‌ای داشته است. لهجه‌ای که ضمن فاصله گرفتن از زبان رسمی و معیار، آئینه‌ی فرهنگ، شرایط محیطی و رویکردهای اجتماعی مردم جنوب شهر است. به همین دلیل است که بسیاری از عبارات و اصطلاحات نامأنوس و کمتر شنیده شده‌ی جنوب شهری در این کتاب به چشم می‌خورند.

در بخشی از این کتاب آمده است :

" بعد کم عزای عروسی فردا و دل‌درد سه میلیونه رو داشتم، زنجموره‌ی یارو هم چپ شده بود رو مخم. سر همین هم گفتم برم تو خط حسنه که هی داشت لبه‌ی استخرو می‌رفت و برمی‌گشت و هی اون دست آزادش رو تو یقه‌اش می‌چرخوند. حاضر بودم سرم رو بذارم که اون‌وقت‌هایی که زیر برف سگ لرز می‌زده و با سنجاق سر ننه‌اش از تو صندوق صدقات صدتومنی کش می‌رفته . . ."

کد خبر : ۲۷۰۴۹۴