خبرگزاری کار ایران

کتاب "سه نفر بودیم" رونمایی شد

asdasd
کد خبر : ۲۷۰۱۱۴

عصر دیروز(24 فروردین) مراسم رونمایی از کتاب "سه نفر بودیم" با حضور فرخنده آقایی (نویسنده کتاب)، محمد متوسلانی در شهرکتاب فرشته برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ سه نفر بودیم نامی‌ست که محمد متوسلانی برای این گفتگوی بلند در باب سینمای ایران و بخشی از ناگفته‌های آن انتخاب کرده زیرا آنها سه نفر بودند (محمد متوسلانی، منصور سپهرنیا و کوشا رئوفی) و سینمای کمدی ایران بدون درنظر داشتن حاصل کار مشترک و ده‌ها فیلم این گروه سه نفره قابل تصور نیست. این کتاب شامل دو گفتگوی اصلی‌ست که بخش اعظم آن شامل گفت‌وگوهای محمد متوسلانی و بخش دیگر مربوط به گفتگوی منصور سپهرنیاست.

این مراسم با حضور پیشکسوتانی چون: نصرالله وحدت،  صفدر تقی‌زاده، میهن بهرامی، فرنگیس سپهرنیا، مژده دقیقی و اقبال معتضدی برگزار شد. همچنین گفت‌وگوهایی به صورت صوتی، از منصور سپهرنیا، محمدعلی کشاورز و نادر مشایخی درباره این کتاب و فعالیت‌های محمد متوسلانی در طول مراسم پخش شد.

در ابتدای برنامه دقایقی از فیلم "سه کارآگاه خصوصی" که متوسلانی؛ سناریست و کارگردان آن است؛ پخش شد و سپس فرخنده آقایی درباره کتاب سخن گفت. آقایی؛ انگیزه اصلی نگارش کتاب را فقدان منبعی به‌عنوان تاریخ شفاهی سینمای ایران عنوان کرد و در ادامه افزود: انصافا سینمای کمدی در ایران جدی گرفته نشده است و در مورد سینمای کمدی قبل از انقلاب غیر از توهین، تحقیر و بهانه‌جویی چیزی ندیده‌ام و امیدوارم این کتاب تاثیری داشته باشد برای تحقیق و پژوهش درباره این دوره از تاریخ سینمای ایران.

این نویسنده؛ دیگر انگیزه خود برای نگارش کتاب را؛ آشنایی با محمد متوسلانی به‌عنوان هنرمندی مستقل عنوان کرد که همواره بدون هیچ ادعا و وابستگی به گروهی، فعالیت کرده است. آقایی بیان کرد: این نوع هنرمندان در تاریخ سینمای ما دیده نشده‌اند و نسبت به ایشان کم‌لطفی شده و من سعی کرده‌ام با چاپ این کتاب بخشی از آن را جبران کنم. اگر این سه نفر در آمریکا بودند و همین کار را در آمریکا انجام می‌دادند، چه برخوردی با آنها می‌شد؟ بخش کثیری از تماشاچی‌های آن زمان فیلم‌های این سه نفر را دوست داشتند و من می‌خواهم بگویم این‌ها بخشی از بدنه‌ی سینمای ایران بودند.

در ادامه، محمد متوسلانی درباره ی همکاری سه نفره‌شان در دهه 40 و سپس تجربه‌ی ژانرهای متفاوت در دهه 50 به حاضرین گفت: از همان زمانی که کار گروهی شروع شد؛ من از این می‌ترسیدم که تبدیل به کلیشه شویم. در هر موقعیت سعی می‌کردم کلیشه شکسته شود و در یک قالب نمانیم. من در اوج موفقیت کاری برای مطالعه و کسب دانش بیشتر به آمریکا رفتم. ایده‌ی من این بود که دانشم بالاتر رود چراکه هنر نقطه پایانی ندارد و دلم نمی‌خواست محدود باشم.

در ادامه؛ پیام صوتی محمدعلی کشاورز درباره متوسلانی پخش شد. کشاورز در پیام خود درباره متوسلانی گفته بود: آقای متوسلانی بسیار هنرمند نجیب هستند و برای سینمای این مملکت زحمت زیادی کشیده‌اند. در اولین کاری که من با ایشان کردم، فهمیدم که چقدر باسواد هستند و کارشان روی اصولی فنی‌ست. هیچ فرقی بین هنرپیشه‌هایش نمی‌گذاشت و هنرپیشه‌ها را به هم ترجیح نمی‌داد.

نصرت‌الله وحدت هم سخنرانی کوتاهی درباره فعالیت‌هایش برای حاضران کرد و گفت: از همان کودکی خمیرمایه کمدی در من وجود داشت و من عاشق کار طنز بودم. کار طنز بسیار مشکل اما مردمی است. می‌توان گفت طنز؛ مردمی‌ترین هنرهاست.

میهن بهرامی(همسر محمد متوسلانی) هم برخی خاطرات آن دوران با محمد متوسلانی را مرور کرد و درباره کتاب گفت: من قبلا از خانم آقایی کتاب «از شیطان آموخت و سوزاند» را خوانده‌ام و هنوز در فکر آن کتاب هستم و از اینکه این کتاب را قلمی کردند؛ از ایشان ممنونم.

وی در ادامه افزود: سینمای کمدی مسئله مهمی است. چون مثل دلقک‌بازی نیست. کمدی دارای معنای خفته‌ای‌ست که بهترینش در فیلم‌های این سه نفر نمود داشته است.

کتاب سه نفر بودیم را نشر ققنوس منتشر کرده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز