خبرگزاری کار ایران

همایش سعدی و متنبی در سومین سال

همایش سعدی و متنبی در روزهای شنبه و یکشنبه ۲۹ و ۳۰ فروردین و با حضور سعدی‌شناسان و متنبی‌شناسان در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا، علی‌اصغر محمدخانی با اعلام این خبر گفت: مرکز فرهنگی شهرکتاب و مرکز سعدی‌شناسی از سال ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۰ شمسی برنامه‌ی ده‌ساله‌ای را طراحی کرده‌اند که هر سال همایش سعدی با مقایسه با یکی از بزرگان ادبیات جهان در ایران و سایر کشورها برگزار شود که تاکنون این همایش‌ها موفقیت و تاثیرگذاری خوبی در معرفی سعدی در کشورهای دیگر داشته است.

او گفت که امسال نیز همایش سعدی و متنبی برگزار می‌شود. متنبی شاعر کلاسیک عرب از مهم‌ترین شاعرانی است که پژوهش‌ها نشان می‌دهد بر شاعران فارسی‌زبان بویژه سعدی تاثیر گذاشته است و تصاویر و مضامین مشترک در شعر این دو شاعر دیده می‌شود. متنبی در ادبیات عربی و سعدی در ادبیات فارسی، هر دو از شاعران تاثیرگذار و دوران‌ساز هستند و بررسی تطبیقی مضامین به‌کاررفته در شعر سعدی و تاثیر‌پذیری آن از مضامین شعر متنبی از موضوعات مهم حوزه ادبیات تطبیقی است که در این‌باره کتاب‌ها و مقالات ارزشمندی نوشته شده است. سعدی و متنبی هر دو نابغه‌ بی‌بدیل شعر هستند و سرآمدان شعر فارسی و عربی. آوازه‌ سعدی و متنبی در میان شاعران فارسی و عربی چه در زمان حیات و چه پس از مرگ‌شان کم‌نظیر است و هر دو در اقصای جهان خواستاران پرشمار دارند.

دبیر همایش «سعدی و متنبی» درباره‌ مباحثی که در این همایش طرح می‌شود؛ گفت: بررسی ویژگی‌های بلاغی شعر این دو شاعر، نشان دادن وجوه اشتراک و افتراق موجود در شعر آن‌ها و نیز بررسی و تحلیل زمینه‌های اجتماعی، اعتقادی و شخصیتی موجود در اشعار سعدی و متنبی ازجمله مسائلی است که مطرح می‌شود.

محمدخانی گفت: متنبی شاعری شناخته‌شده در ایران است که تاکنون نزدیک به صد پایان‌نامه‌ کارشناسی ارشد و دکتری درباره‌ زندگی، آثار و اشعار او و مقایسه‌اش با شاعرانی چون سعدی، حافظ، فردوسی، ناصرخسرو، منوچهری، خاقانی، مولوی و ... انجام شده و 20 کتاب و 60 مقاله به زبان فارسی درباره‌ شعر متنبی و زندگی‌ و آثارش و مقایسه با شاعران بزرگ فارسی انتشار یافته است.

او سخنرانان و موضوعات این همایش را بدین شرح اعلام کرد: «تاثیر متنبی بر سعدی»/ سخنران: دکتر مهدی محقق، «تناظر بلاغت و حکمت در سعدی و متنبی»/ سخنران: دکتر غلامحسین ابراهیمی‌دینانی، «فراخوانی متنبی در شعر معاصر عرب»/ سخنران: موسی اسوار، «سعدی و متنبی، دو اسلوب متفاوت»/ سخنران: دکتر سیروس شمیسا»، «عزت‌خواهی در گفتمان سعدی و متنبی»/ دکتر محمدعلی‌ آذرشب، «سخنان امام علی (ع) در اشعار متنبی»/ سخنران: دکتر سیدمحمدمهدی جعفری، «مرد را راه به حق، عقل نماید یا عشق؟»/ سخنران: دکتر شکوه حسینی، «متنبی، شاعر عشق و فلسفه»/ سخنران: دکتر علی‌رضا منوچهریان.

محمدخانی در پایان گفت که همایش سعدی و متنبی در سال جاری در کشورهای عراق، لبنان و کویت نیز با حضور صاحب‌نظران ایران و کشورهای عربی و با همکاری دانشگاه‌ها و مراکز ادبی این سه کشور برگزار می‌شود.

کد خبر : ۲۶۹۶۰۵