خبرگزاری کار ایران

خواب‌نوشته‌های تئودور آدورنو منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۲۶۳۸۷۹

محور کتاب تئودور آدورنو(جامعه شناس، فیلسوف، و موسیقی شناس آلمانی) روی خواب‌نوشته‌هایی‌ست که از سال 1934 تا 1969 نوشته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ مجموعه خواب‌نوشته‌های تئودور آدورنو به همراه مطالبی در مورد خواب‌نوشته با ترجمه احسان لامع و مقدمه تحلیلی سیاوش جمادی به همت بنگاه ترجمه و نشر پارسه به بازار نشر راه یافته است.

اگر رویا زبان ناخودآگاه باشد، رویاهای هنرمندان و متفکران نادری چون کافکا، آدورنو، بنیامین و لئوناردو داوینچی را از آثاری که در نهایت بیداری و آگاهی آفریده‌اند، مشکل بتوان تفسیر کرد. مسلما این رویاها با تجربه‌هایی که آنها در بیداری داشته‌اند بی‌ارتباط نیست. حال باید پرسید که متفکران و هنرمندان تا چه اندازه تحت تاثیر خواب‌ها و رویاهاشان به خلق اثر پرداخته‌اند و یا برعکس، رویاهاشان چه میزان بازنمود تفکرات و تجربه‌هایشان بوده است.

محور کتاب تئودور آدورنو(جامعه شناس، فیلسوف، و موسیقی شناس آلمانی) روی خواب‌نوشته‌هایی‌ست که از سال 1934 تا 1969 نوشته‌اند. اما کتاب علاوه بر خواب نوشته‌های آدورنو؛ شامل یک مقدمه تقریبا بلند دارد که به بررسی خواب‌نوشته می‌پردازد و در این بررسی بیشتر از آرا و نظریات فروید که سهمی تعیین‌کننده و مقامی بنیان‌گذار در تفسیر خواب و کشف مکانیسم رویا‌بینی داشته، استفاده شده است.

نکته‌ی دیگر اینکه این کتاب علاوه بر موارد یادشده، شامل تاریخ خواب‌گزاری و همچنین یک پس گفتار که در مورد خواب نوشته‌های آدرونو است.

برخی از خواب‌نوشته‌های آدورنو را می‌خوانیم:

لس آنجلس، آخر مارس 1944

به فرمان من تعداد زیادی از نازی‌ها باید در میدانی اعدام می‌شدند. قرار بود گردن زده شوند. بنا به دلایلی این کار مشکلاتی داشت. به بیان ساده، حکم این بود که جمجمه‌ی هر یک از خلاف کاران با کلنگ خورد شود. بعد به من اطلاع دادند که آن‌ها با تصور این شیوه‌ی جانفرسا و نامعلوم، ترس وصف ناپذیری بر جان‌شان افتاده است. من خودم از این بی‌رحمی چنان حالم به هم خورد که با تنی بیمار از خواب بیدار شدم.

هامبورگ، می 1954

خواب دیدم که احساس می‌کنم سیاهرگم باد کرده و چنان سفت شد که نزدیک بود بترکد. جانوران ریزی را دیدم که همه جا را ویران می‌کنند. تریستواپتوس اسباب‌بازی شکلی را دیدم که فرمان صادر می‌کرد. اما هیچ اتفاقی نیافتاد و آخر هم از جانورهای کوچک جدا شد.

در پس‌گفتار نیز می‌خوانیم:

آدورنو: "خواب‌نوشته‌های حاضر که از مجموعه وسیع‌تری انتخاب شده‌اند، اصیل هستند. من آن‌ها را بلافاصله پس از بیدار شدن یادداشت و فقط لغزش‌های زبان شناختی آشکار آن‌ها موقع آماده‌سازی برای انتشار رفع کرده‌ام."

این کتاب در 152 صفحه، 1100 نسخه و قیمت 10000 تومان در پیشخوان کتاب‌فروشی‌ها موجود است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز