خبرگزاری کار ایران

کامران شرفشاهی:

کاستی‌های حوزه فرهنگ ناشی از مدیریت کاهل فرهنگی است

سالی که گذشت سال چندان خوبی برای فرهنگ جامعه ما نبود و بسیاری از مشکلاتی که در این عرصه وجود داشت در این سال نه تنها حل نشد بلکه تشدید هم شد.

کامران شرفشاهی(نویسنده و شاعر) در گفتگو با خبرنگار ایلنا گفت: در سالی که گذشت در حوزه‌های گوناگون فرهنگی، کاستی‌ها همچنان به شکل آزاردهنده‌ای به قوت خود باقی بود و شاید بخش مهمی از استمرار این وضعیت ناگوار به مدیریت فرهنگی کاهل کشور برمی‌گردد که هیچ‌گاه به‌طور جدی برای درمان آن چاره‌ای اندیشیده نشده و قدمی نیز برداشته نشده است. در سالی که گذشت فرهنگ جامعه هچنان مورد بی‌مهری و بی‌توجهی واقع شد تا جایی‌که برخی از سازمان‌هایی که بودجه‌ی کافی برای برگزاری جشنواره‌های خود نداشتند یا شاید این بودجه‌ها را در جاهای دیگری هزینه کرده بودند، کاسه‌ کوزه‌ها را بر سر اهل قلم شکستند.

این نویسنده افزود: نمونه بارز این مسئله جایزه کتاب سال دفاع مقدس بود. از همین مدل می‌توان نتیجه گرفت که درک عمیق و دلسوزانه‌ای نسبت به فرهنگ و اهل قلم در این دنیا وجود ندارد و تا هنگامی که مدیران سیاست‌زده و بیگانه با فرهنگ بر مسند سازمان‌ها، نهادها و ارگان‌های مملکت ما جا خوش کرده‌اند. نمی‌توان انتظار تحول و ترقی چشمگیری در این عرصه داشت. زیرا هرکس به طمع و سودایی وارد قلمرو فرهنگ شده و این وادی را برای خود، سکوی پرشی می‌داند و با نیت‌هایی نامتجانس راه را بر دیگران سد می‌کند.

شرفشاهی با بیان اینکه اوضاع آشفته و پریشانی را در عرصه تولید کتاب و محصولات فرهنگی شاهد هستیم؛ گفت: این نیز شمه‌ی دیگری از نامدیریت‌هایی است که گریبان اصحاب هنر و ادبیات سرزمین ما را رها نمی‌کند و در چنین شرایطی و با وجود چنین اشخاصی که توجیه‌کننده وضع موجود هستند، امیدواری نسبت به آینده حرف بی‌معنایی است. زیرا سال‌هاست که پیش از فرارسیدن سال نو با امید و آرزوهای نه چندان دور و دراز دل خوش کرده‌ایم اما به این واقعیت تلخ رسیده‌ایم که هر سال دریغ از پارسال.

کد خبر : ۲۶۲۴۷۳