خبرگزاری کار ایران

در نشست شورای هنری مطرح شد:

معیار اجرا در تئاتر شهر تغییر کرد/ تولد «مرکز مطالعات اجرایی قشقایی»

نمایندگان شوراهای هنری مجموعه تئاترشهر ظهر امروز دوشنبه (25 اسفندماه) در نشستی با اهالی رسانه معیارهای جدید اجرای آثار نمایشی در این مجموعه را اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، براساس اعلام اعضا از به بعد سالن قشقایی به «مرکز مطالعات اجرایی قشقایی» تغییر نام داده و از 9 صبح تا 10 شب در اختیار گروه‌های شیوه‌مند یا در جستجوی شیوه‌های جدید فراهم می‌کند. سالن سایه نیز پذیرای نمایش‌هایی با محوریت اقتباس خواهد بود و سالن چهارسو از کارگردان‌های مولف وصاحب سبک که 3 اجرای موفق در تئاتر شهر یا 5 موفق خارج از تئاتر شهر را در کارنامه داشته باشند میزبانی می‌کند.

مدیر مجموعه تئاتر شهر ابتدای این جلسه به شرایط بازسازی مجموعه اشاره کرد و با بیان اینکه تعریف هویت برای سالنهای نمایشی و بازسازی فیزیکی مجموعه سرتیتر فعالیت‌های سال 93 محسوب می‌شوند گفت: سال گذشته بیش از 500 ساعت جلسه در حوزه بازسازی داشتیم که تمامی سالنهای مجموعه را در بر گرفت. پس از مطرح شدن موضوع بازسازی نهادهایی مانند میراث فرهنگی و آتش نشانی وارد ماجرا شدند که جلسات مشترکی با این دوستان برگزار شد؛ همچنین از عزیزان در انجمن طراحان صحنه و لباس خانه تئاتر در خواست مشورت داشتیم که اختلاف نظرهایی بوجود آمد اما در گفتگو با معاونت امور هنری قرار شد مسائل با تعامل هنرمندان پیش برود.

او ادامه داد: یکی از دلایل توقف دو ماهه بازسازی سالن قشقایی برای حاصل شدن همین توافق‌ها صورت گرفت و ما تلاش کردیم بازسازی با کمترین خطا پیش برود.

مقتدی با بیان اینکه سالن «سایه» به شرایط اجرا رسیده است، خاطر نشان کرد: هر چند تمام امکانات مورد نیاز گروه در سالن فراهم نشد اما چون با گروه قرار گذاشته بودیم از امکانات موجود برای فراهم شدن شرایط اجرا استفاده کردیم. ما برای امکانات سخت افزاری سالن سایه از بهترین برندهای موجود بهره گرفتیم که دو حوزه کمیت وکیفیت را در بر می‌گیرد پس از تکمیل نهایی وضعیت خوبی را شاهد خواهیم بود.

این مدیر با تاکید براینکه در سال جدید 25 روز کاری دیگر برای اتمام بازسازی سالن «سایه» زمان نیاز است گفت: طبق اعلام دفتر توسعه طرح‌های عمرانی وزارت ارشاد نیمه اردیبهشت ماه زمان افتتاح کامل سالن سایه خواهد بود. درباره سالن «قشقایی» هم رفع اندک اختلاف‌ها نیازمند مطالعه جدید بود که بعد از آن قول فعال شدن سالن در نیمه خردادماه مطرح شد.

مدیر مجموعه تئاتر شهر با بیان اینکه بازسازی سالن اصلی 5 ماه کاری زمان نیاز دارد تصریح کرد: تا این لحظه 5 ماه کار پیش‌بینی شده و من به عنوان یک تئاتری از مهندس معمار و دفتر طرح‌های عمرانی خواهش می‌کنم طبق تاریخ‌های اعلام شده وارد کار شوند، چرا که  دغدغه‌های مسئول پروژه نقش بسزایی در عبور از این نقطه بحران ایفا می‌کند.

 مقتدی در انتها بازسازی تئاتر شهر را یک پروژه ملی توصیف کرد و گفت: ما نیمه دوم سال وارد بازسازی سالن چهارسو می‌شویم و تاکید من برای انجام امور طبق تاریخ اعلام شده به این دلیل است که  در بهترین شرایط هم فرصت اجرای اندکی در اختیار اهالی تئاتر قرار می‌گرفت که با شروع بازسازی کار بسیار سخت‌تر خواهد شد.

مدیر مجموعه تئاتر شهر سپس به معرفی شورای هنری سالن‌های تئاتر شهر پرداخت که بعد از آن نوبت به اعلام معیارهای تعیین شده برای هر سالن رسید.

بر این اساس شورای هنری سالن اصلی شامل: دکتر علی رفیعی، حسین مسافر آستانه  و همایون غنی زاده.

سالن چهارسو: امیر دژاکام ، نیما دهقان ورضا گوران.

سالن قشقایی: علی اصغر دشتی، آروند دشت آرای وفارس باقری.

سالن سایه: محمود رضا رحیمی، حمید پور آذری و کتایون فیض‌مرندی اعلام شد که به گفته مدیر تئاتر شهر سید اشرف طباطبائی، رئیس انجمن هنرهای نمایشی و رضا دادویی، رئیس شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی به عنوان عضوثابت، حقیقی و حقوقی شورای هنری سالن‌ها را همراهی می‌کنند.

سپس محمود رضا رحیمی به بیان معیارهای تعیین شده برای سالن سایه پرداخت و اظهارکرد: زمانی قرار بود معاونت امور هنری تولیت کل هنر کشور را در دست داشته باشد اما شرایط به گونه‌ای پیش رفت که متاسفانه امروز چنین امکانی برایش فراهم نیست و فقیرترین بخش در حوزه تصمیم‌گیری هنری محسوب می‌شود. سپس به تعاریف اداره کل هنرهای نمایشی رسیدیم که تئاتر شهر به عنوان  نگین درخشان این اداره کل نیازمند تعاریف تازه بود.

رحیمی با طرح این پرسش که آیا تئاتر شهر حق دارد تعارف‌های مرسوم را کنار بگذارد یا خیر؟ ادامه داد: در تعیین معیار برای سالن «سایه» تنوع آثار نمایشی برای ما اهمیت بسزایی داشت. واقعیت این است که طی چند سال گذشته به هیچ وجه شاهد تنوع اجرا نبودیم، گرچه اتفاق‌هایی در سالنهای خصوصی رخ داد اما هیچ‌کجا تئاتر شهر نمی‌شود.

این کارگردان با بیان اینکه اقتباس معیار مهم در سالن سایه خواهد بود خاطر نشان کرد: تعریف بلک باکس در این سالن برای ما اهمیت بسیاری داشت که خوشبختانه با همراهی مسئولان پروژه بازسازی و مدیریت مجموعه همراه شد. بر این اساس از چینش یک سویه تماشاگران فاصله گرفتیم؛ به این دلیل که چینش یک سویه موجب کاهش خلاقیت و جلوگیری از امکان عمل کارگردان و گروه می‌شود. از سوی دیگر در زمینه متون نمایشی و اقتباس با مسائلی مواجه هستیم که لازم دیدیم به آن بیشتر بپردازیم.

عضو شورای هنری سالن «سایه» به اهمیت فضای تمرینی برای گروه‌ها ا شاره کرد و توضیح داد: به زودی فراخوانی منتشر می‌کنیم که شرایط استفاده بهینه گروههای نمایشی از امکانات سالن مشخص شود. مثلا سالن سایه جای دکورهای پورتابل است و امکان استفاده از دکورهای دیگر وجود ندارد.  ما 8.5 اجرا در طول سال فرصت داریم که یک و نیم فرصت به اجراهای بین‌المللی اختصاص دارد؛ یک اجرا در اختیار مدیریت و 6 اجرا توسط شورای هنری تعیین می‌شود.

تغییر نام سالن قشقایی به «مرکز مطالعات اجرایی قشقایی»

اصغر دشتی عضو شورای هنری سالن قشقایی پیش از اعلام معیارهای این سالن گفت: ما نمی‌دانیم چه می‌خواهیم چون در تئاتر با وضعیت برزخی مواجه هستیم که هیچ نسبتی بین سخت افزار(سالن اجرا) و نرم افزار(هنرمندان) وجود ندارد. ما در جامعه‌ای که بی‌خردی فردی بیداد می‌کند، قدری تمرین خرد جمعی می‌کنیم که باید به فال نیک گرفته شود.

این هنرمند با بیان اینکه تدوین معیارها فاصله و سوء تفاهم میان هنرمند و مدیر را کاهش می‌دهد اظهار کرد: وضع قوانین حتی اگر دارای ایراد باشد قابلیت اصلاح شدن دارد و معیار بوجود می‌آورد که بسیار بهتر از بی‌قانونی است.

دشتی با تاکید بر اینکه شورای هنری سالن قشقایی به سوی برنامه‌ریزی برای آینده پیش می‌رود بیان کرد: یکی از چالش‌های پیش‌روی ما پرهیز از ورود به بررسی آثار با معیارهای نامعلوم گذشته بود که براین اساس تصمیم گرفتیم برای آینده برنامه‌ریزی کنیم و معتقدیم گذشته را باید از دیگر مدیران وقت پیگری کرد.

سرپرست گروه تئاتر دن کیشوت نیز اعلام معیارهای شورای هنری قشقایی را با طرح یک پرسش پیش برد و گفت: باید ببینیم آیا اجرای آثار نمایشی ما را یک گام به جلو می‌برد یا خیر؟ بر این اساس نام سالن را به «مرکز مطالعات اجرایی قشقایی» تغییر دادیم که طبق تعریف امکان فعالیت برای گروههای شیوه‌مند یا در جستجوی شیوه‌های جدید را فراهم می‌کند. ما تمرکز خود را از اجرای صرف یک اثر نمایشی خارج کرده و فضای سالن قشقایی را به مدت 15 روز از 9 صبح تا 10 شب در اختیار گروهها قرار می‌دهیم که برای برنامه‌ریزی منسجم استفاده کنند.

او افزود: حمایت از شکل‌گیری گروه‌های نمایشی، اهمیت دادن به گروه محوری جای فرد محوری، تمرین اداره چرخه اقتصادی توسط گروه و ایجاد بستر برای اجرا از جمله اهداف تعیین چنین معیارهایی برای سالن قشقایی بود که توضیح کامل و جامع آن به زودی اطلاع رسانی کامل خواهد شد.

دشتی خاطر نشان کرد: در این مدت 15 روز گروه می‌تواند زمان کلیشه‌ای اجراها را برهم زند و از 9صبح تا 10 شب اجرا داشته باشد اما تمام مسئولیت نظافت،‌ عوامل فنی و فروش بلیت در اختیار گروه خواهد بود تا با الزامات گوناگون فراهم شدن شرایط اجرا آشنا شود.

عضو شورای هنری مرکز مطالعات اجرایی قشقایی تصریح کرد: برای نخستین بار از بودجه مصوب اداره کل هنرهای نمایشی مبلغ 250 میلیون تومان که بعدا با پیگیری‌ها به 270 میلیون تومان ارتقا یافت روزانه 1.5 میلیون تومان به صورت مساوی در اختیار گروه‌هایی قرار می‌گیرد که امکان فعالیت در این سالن را بدست می‌آورند. به این  ترتیب سوبسید مساوی برای مطالعه، تجربه، برنامه‌ریزی،‌ تمرین و استقرار گروه‌ها بین آنها تقسیم می‌شود.

این هنرمند تصریح کرد: به دلیل اینکه پس از انجام مذاکرات موفق به اعلام زمان و روش پرداخت مستقیم این پول توسط مرکز مطالعات اجرایی قشقایی نشدیم فعلا قرار داد گروهها با انجمن هنرهای نمایشی خواهد بود. به این ترتیب در طول سال 94 میزبان 12 گروه ایرانی خواهیم بود و 2 گروه بین‌المللی نیز در این برنامه گنجانده می‌شود؛ یک اجرا هم در اختیار مدیریت است.

دشتی در پایان گفت: بر اساس تصمیم شورای هنری یک گروه پژوهشی برای جمع آوری مطالعات گروه‌های تئاتری تشکیل می‌شود که بعد از آن شاهد انتشار کتاب سال مطالعات قشقایی در سال 95 خواهیم بود.

در پایان این نشست نیز معیارهای سالن «چهارسو» توسط پریسا مقتدی خوانده شد.

به این ترتیب کارگردان‌های مولف وصاحب سبک که 3 اجرای موفق در تئاتر شهر یا 5 اجرای موفق خارج از تئاتر شهر را در کارنامه داشته باشند امکان اجرا در سالن چهار سو را به دست می‌آورند. آمار فروش موفق، اجرای نمایش‌نامه دست اول (اورجینال) در اولویت شورای هنری خواهد بود که در این رابطه نگاه ویژه‌ای به نمایشنامه‌های ایرانی وجود دارد.

از حاشیه‌های این جلسه می‌توان به ابراز نگرانی اهالی رسانه نسبت به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته اشاره کرد که گفتگوی طولانی دو طرف را در پی داشت.

کد خبر : ۲۶۰۸۷۳