خبرگزاری کار ایران

"تندر" و "بی نامی" در کتابفروشی‌ها

دو کتاب تندر و بی‌نامی را دو ناشر رامی و روزنه منتشر کرده‌اند.

دو کتاب تندر و بی‌نامی را دو ناشر رامی و روزنه منتشر کرده‌اند. نگاهی داریم به این دو کتاب...

"تندر"

تندر ؛ 18 داستان کوتاه از زکریا تامر را نشر رامی منتشر کرده است. در این داستان‌ها، کابوس خشونت‌های ‌بنیادگرایانه‌ی خاورمیانه به درستی ترسیم شده است.

محمدرضا مرعشی پور(مترجم تندر) اینگونه درباره کتاب می‌نویسد: آدم‌های قصه‌های زکریا تامر، چنان تا مغز استخوان گرسنه‌اند که یکدیگر را به شکل خوراک می‌بینند. در بیشتر قصه‌های او میل، حول شکم تمرکز یافته است. اشتیاق، اشتیاق خوردن است؛ اشتیاق بلع. تامر به رغم بی‌زمان و مکان بودن قصه‌هایش، نویسنده‌ای سخت معاصر و هم پیوند با واقعیت‌های عینی عصری که در آن زیسته است. قصه‌های او بی‌اینکه آشکارا به دورانی خاص اشاره داشته باشند، با سیاست پیوند خورده‌اند. در این داستان‌ها، گویا کابوس خشونت‌های بینادگرایانه‌ی خاورمیانه به درستی ترسیم شده است.

زکریا تامر، به اجماع عمومی یکی از مهمترین و برجسته‌ترین نویسندگان دهه شصت میلادی نه تنها در سوریه بلکه در کل جهان عرب است. داستان‌های او فضایی سوررئال دارند و گاهی به حکایت‌های عامیانه پهلو می‌زنند. عنصر طنز در آن‌ها برجسته است و به زبانی ساده نوشته شده‌اند.

بخشی از داستان گرسنگی:

احمد بر نشیمنی نرم و راحت جا خوش کرد. خدمتکاران در تکاپو افتادند و سینی بزرگی آوردند و پیش رویش گذاشتند و گفتند:

- این فاخرترین خوردنی موجود در آشپزخانه‌های سلطنتی است. احمد روپوش از سینی برگرفت و با دیدن کودکی کم‌سن و سال و زنده غافلگیر شد. تنش، لرزید و می‌خواست بگریزد، اما دست بی‌احساسش چنگال و چاقو را برگرفت و تکه‌ای از گوشت بازو را برید و دندان را بر گوشت تازه‌ی خون چکان گذاشت و کودک درین حال به شدت زار می‌زد.

کتاب تندر در 1000نسخه و با قیمت 7000 تومان به بازار کتاب راه یافته است.

"بی‌نامی"

رمان «بی‌نامی» نوشته غلامرضا احمدخانی از سوی انتشارات روزنه منتشر شده است.

احمدخانی در این رمان به ماجراهای سربازی گرفتار شده در آسیب‌های روانی می‌پردازد. در فصل‌های مختلف، شخصیت اصلی رمان خودش را در موقعیت‌های گوناگون می‌بیند. گاه به واسطه‌ کشتن هم رزمانش از سوی دشمن مورد تقدیر قرار می‌گیرد. گاه در مقابل شکنجه‌های سخت لب از لب باز نمی‌کند.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: نیروهای دشمن به اشتباه فکر می‌کنند که من هم‌رزمانم را کشته‌ام، به همین خاطر مثل اسرای جنگی با من رفتار نمی‌کنند. اصلا حال خوبی ندارم. از چشمای باز نفر جلویی می‌ترسم. طوری نگاه‌ام می‌کند انگار گناه بزرگی مرتکب شده‌ام، گناهی که باید تقاصش را به بدترین شکل ممکن پس بدهم. فرمانده‌ی دشمن به طرفم می‌آید. لبخندی می‌زند و به زبان خودشان چیزهایی می‌گوید. کمک‌ام می‌کند بلند شوم. برای آخرین‌بار نگاهی به افراد گروه می‌اندازم. انگار همگی آرام خوابیده‌اند،خوابی شیرین که باید سال‌ها حسرت یک لحظه‌اش را داشته باشم.

«چهارمین در»، «فرمانده، ما برای چه می‌جنگیم؟»، «نفر آخر» و «گاو مجسم» از کتاب‌های احمدخانی هستند.

این کتاب در 174 صفحه؛ 1000 نسخه و قیمت 11500 تومان در کتابفروشی ها موجود است.

کد خبر : ۲۵۹۶۸۷