خبرگزاری کار ایران

نوستالژی تلویزیون در دهه ۶۰ منتشر شد

کتاب دهه شصتی‌ها، نوستالژی تلویزیون در دهه شصت به قلم علی شیرازی منتشر شد.

به گزارش ایلنا، علی شیرازی نویسنده کتاب دهه شصتی‌ها درباره این کتاب نوشته است:

 «آن‌چه در کتاب می‌خوانید دربردارنده نوشته‌های من از حال‌وهوا و نوستالژی‌های آثار تلویزیونی در دهه ۱۳۶۰ است. نوشته‌ها به ترتیب زمان نگارش (و در واقع‌‌‌ همان ترتیب چاپ اولیه در روزنامه جام‌جم) در کتاب از پی هم ردیف شده‌اند؛ این‌جوری به‌گمانم حس‌وحال جاری و دنباله‌دارِ آن‌ها حفظ شده است. ضمن اینکه در مطالبم توالی تاریخی چندان رعایت نشده است (که اگر می‌شد خیلی بهتر بود)، بنابراین در یک نوشته به رخدادی از مثلاً سال ۵۸ پرداخته‌ام و در دیگری به اتفاقی از سال ۱۳۶۱.

قرار است به دهه‌های بعدی (هفتاد و احتمالاً هشتاد و نود...) هم وارد شویم اما نام این کتاب هم‌چنان «دهه‌شصتی‌ها» خواهد ماند. اصل قضیه هم این است که تلویزیونی که امروز می‌شناسیم، از ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ کارش را شروع کرده و بسیاری از مطالب این کتابْ برای آن دو سال و کمی از دهه پنجاه است؛ همچنان‌که شاید از دهه هفتاد هم مطالبی به این کتاب راه پیدا کرده باشد. غرض آن است که با نام دهه‌شصتی‌ها به بخشی از دل‌مشغولی‌ها و علایق این گروه بزرگ سِنی و اجتماعی بپردازیم و حتماً هم می‌دانید که منظور از این گروه، دایره‌ای بس وسیع‌تر از حد معمول را دربرمی‌گیرد، مثل متولدان دهه پنجاه که در دهه ۶۰ چشم و گوش باز کردند، یا زاده‌شدگان دهه ۴۰ که در دهه مورد بحث ما به بالندگی رسیدند و حتی زادگان ابتدای دهه ۶۰ که از نیمه همین دهه مشتریان کوچک تلویزیون لقب گرفتند... به نظر نگارنده، صفت «دهه‌شصتی‌ها» حتی خیلی‌های دیگر را نیز شامل می‌شود و دلیلش هم قطعاً شرایط صددرصد ویژه این دهه است. شرایطی که کوشیده‌ام بخش‌هایی از آن را به‌همراه حال‌و روز این گروه بزرگ و عزیز در کتابم بازتاب دهم؛ با بهانه، دستاویز یا هرچیز دیگری که شما اسمش را بگذارید و چیزی نیست به‌جز جعبه کوچک تلویزیون...»

علی شیرازی، نویسنده، روزنامه‌نگار، منتقد سینما و تلویزیون و پژوهشگر موسیقی تا کنون با روزنامه‌های همشهری، جام جم، اطلاعات، شرق، کارگزاران، تهران امروز، صبا به‌همراه مجله‌هایی مثل امید فردا، ماهور، مقام موسیقایی و چلچراغ همکاری کرده است. او که سال‌های اخیر فعالیتش را بیشتر بر ماهنامه سینمایی فیلم و «هنر موسیقی» متمرکز کرده، در کتاب دهه‌شصتی‌ها کوشیده است تا به بخش مهمی از موضوع پررونق این چند سال یعنی آن نسل و زمانه، از منظر تلویزیون داخلی کشورمان بپردازد.

کتاب را انتشارات ادریس در قطع وزیری، ۲۰۸ صفحه و با جلد شمیز به قیمت ۱۲ هزار تومان منتشر کرده است.

کد خبر : ۲۵۸۰۰۲