خبرگزاری کار ایران

دومین یادواره طلوع خرداد با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد

asdasd
کد خبر : ۱۷۵۰۵۹

مراسم اختتامیه دومین یادواره فرهنگی و هنری «طلوع خرداد» با حضور برخی از مقامات استانی، نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل ارشاد استان و جمعی از هنرمندان برگزار شد.

مراسم اختتامیه دومین یادواره فرهنگی و هنری «طلوع خرداد» شب گذشته(۱۹ خرداد) با حضور برخی از مقامات استانی، نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل ارشاد استان و جمعی از هنرمندان و ادیبان در سالن هلال احمر شهرستان پیشوا برگزار شد.

به گزارش ایلنا؛ محمدمهدی احمدی، مدیرکل دفتر هماهنگی استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم طی سخنانی هنر را بهترین زبان برای واقعیات بشری توصیف کرد و گفت: کشف بسیاری از معضلات و واقعیات موجود در جوامع بشری مهم است اما به دلیل سختی مواجهه انسان با آنها، تکرار و مرور آنها سخت و طاقت‌فرسا در چنین شرایطی ابزار هنر به خدمت بشری می‌آیند که رویارویی لطیف تری با تجربیات خود داشته باشد.

سربلندی ملت ایران تحت لوای ولایت فقیه، نقطه عطف تاریخ انقلاب اسلامی است

وی با اشاره به تحولات و وقایع تلخ و شیرین تاریخ معاصر در کشورمان تصریح کرد: از میان تمام وقایع تلخ و شیرینی که ملت قهرمان ایران طی این سالها تجربه کرده‌اند، آن چیزی که از همه اهمیت بیشتری دارد سربلندی و سرافزاری مردم تحت لوای پرچم ولایت است؛ ولایتی که حاصل افکار و اندیشه‌های ناب و الهی امام راحل و ثمره خون پاک شهیدان است.

احمدی گفت: امام‌خمینی(ره) استقلال، پاکی عقیده و خودکفایی در همه عرصه‌های گوناگون زندگی بشری را برای ملت ایران به ارمغان آورد و لذا باید در مواجهه با این واقعیت غیرقابل انکار برای فهم و درک بیشتر از اندیشه و افکار متعالی ایشان به ابزار هنر متوسل شد.

مدیرکل دفتر هماهنگی استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: شاید این اعتقاد وجود داشته باشد که بتوان با استفاده از فن خطابه و شیوه بیانی سیره و عملکرد امام(ره) را تبیین کرد اما اگر این مهم با زبان زیبای هنرمند به مخاطب منتقل شود تأثیراتش دوصد چندان خواهد بود چرا که تجربه نشان داده است، بیان توام سمعی و بصری در حافظه مخاطب ماندگارتر است.

نسل جوان امروز نیاز به الگوی فرهنگی براساس اندیشه و افکار امام راحل دارد

وی به الگوسازی فرهنگی و هنری براساس رهنمودهای روح بخش امام(ره) تأکید کرد و گفت: در شرایط کنونی وظیفه خطیری بر گردن هنرمندان و فرهنگیان است چرا که نسل جوان نیاز به الگوپذیری دارد و اگر الگوهایی ناب همچون شخصیت امام(ره) به عنوان انسان متعالی به زبان هنر تبیین شوند قطعاً زندگی آینده جوانان ما تضمین شده خواهد بود.

احمدی در پایان از همه فعالان و افرادی که در بیان سجایای اخلاقی و ابعاد شخصیت والای امام خمینی(ره) کوشش و تلاش می‌کنند و به ویژه دست اندرکاران برگزاری یادواره فرهنگی و هنری «طلوع خرداد» تشکر و قدردانی کرد و گفت: امیدوارم این رویداد مبارک هر سال پربارتر از قبل برگزار و ثمرات آن برای نسل‌های پس از این جاوید و به یادگار باقی بماند.

پیش از سخنان مدیرکل دفتر هماهنگی استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برزین ضرغامی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران به عنوان دبیر دومین یادواره فرهنگی و هنری «طلوع خرداد: به ارائه گزارشی از روند اجرایی این یادواره پرداخت و گفت: این یادواره در دوره‌های پیشین خود به شکلی محدود ابتدا در بخش ادبی، بعد هنرهای تجسمی و ادبی برگزار شد و در ادامه بخش هنرهای نمایشی نیز به آن اضافه شد که پس از الحاق بخش نمایشی، یادواره به شکل رسمی و سراسری برگزار شد که اکنون دومین دوره آن را پشت سر گذاشتیم.

وی گفت: این سیر تحولی یادواره حکایت از آن دارد که این رویداد فرهنگی و هنری همچون ظرفی است که همچنان می توان محتوای بیشتری را به آن وارد کرد؛ امید ما هم این است که در دوره‌های آتی، این یادواره در بخش‌های گوناگون و متنوع‌تری برگزار شود.

ضرغامی ادامه داد: استقبال از سه بخش این یادواره چشمگیر بود و با توجه به تنوع موضوعاتی که برای این یادواره در دبیرخانه در نظر گرفته شد که از مهمترین آنها می توان به قیام ۱۵ خرداد، انقلاب اسلامی، بیداری اسلامی، آئینی و دفاع مقدس، شهید و شهادت اشاره کرد باید بگویم که کیفیت آثار ارائه شده از سوی هنرمندان و ادیبان به یادواره نیز در سطح بالایی قرار داشت.

مشارکت چشمگیر هنرمندان از ۲۵ استان در یادواره

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران با اشاره به اینکه دبیرخانه تئاتر و تجسمی یادواره در ورامین و دبیرخانه بخش ادبی آن در قرچک و ورامین فعالیت مؤثری را در طول روند برگزاری آن به انجام رساندند تصریح کرد: در قالب کارگروه‌های تخصصی تقسیم کار مفیدی شکل گرفت و آثار در بخش‌های گوناگون در مدت زمان مناسبی به دبیرخانه ارسال شد که نشان از مشارکت بالای علاقه‌مندان دارد که از ۲۵ استان کشور در این یادواره شرکت کردند.

وی در پایان گفت: امیدوارم این جریان مرثر فرهنگی و هنری که رویدادی منحصر به فرد با موضوع انقلاب اسلامی و قیام ۱۵ خرداد است در آینده نزدیک تبدیل به جشنواره‌ای محوری با گستردگی بخش‌ها و رشته‌های رقابتی آن شود.

در ادامه این مراسم ابتدا بیانیه هیئت داوران بخش ادبی یادواره توسط محمدتقی قشقایی نماینده داوران این بخش قرائت شد که در مجموع ۱۲ شاعر برگزیده شدند و در بخش داستان، رمان و خاطره‌نویسی نیز هر کدام ۳ نویسنده به عنوان برگزیده به شرح زیر معرفی شدند ضمن آن که ۱۵ شاعر و نویسنده نیز شایسته تقدیر معرفی شدند.

بخش شعر کلاسیک با موضوع ۱۵ خرداد و انقلاب اسلامی
نفر اول؛ آرش پورعلیزاده از ایلام تندیس، ۱۰ میلیون ریال و لوح تقدیر
نفر دوم؛ علی فردوسی از اصفهان ۸ میلیون ریال و لوح تقدیر
نفر سوم؛ هادی فردوسی از شیراز ۵ میلیون ریال و لوح تقدیر

بخش شعر نیمایی با موضوع ۱۵ خرداد و انقلاب اسلامی
نفر اول؛ علیرضا رجبعلی زاده از کاشان تندیس، ۱۰ میلیون ریال و لوح تقدیر
نفر دوم؛ علی اکبر آزادپور از اندیمشک ۸ میلیون ریال و لوح تقدیر
نفر سوم؛ پیام جهانگیری از اردبیل ۵ میلیون ریال و لوح تقدیر

بخش شعر نیمایی با موضوع آزاد
نفر اول؛ کاوه شصتی از ورامین تندیس، ۱۰ میلیون ریال و لوح تقدیر
نفر دوم؛ محسن فعله گری از قرچک ۸ میلیون ریال و لوح تقدیر
نفر سوم معصومه کیانپور از رشت ۵ میلیون ریال و لوح تقدیر

بخش رمان
نفر اول؛ سیدمهرداد موسویان از همدان تندیس، ۱۰ میلیون ریال و لوح تقدیر
نفر دوم؛ مهدی کردفیورچایی از قم ۸ میلیون ریال و لوح تقدیر
نفر سوم؛ معصومه عیوضی از تهران ۵ میلیون ریال و لوح تقدیر

بخش داستان
نفر اول؛ محمد ارگی از پیشوا تندیس، ۸ میلیون ریال و لوح تقدیر
نفر دوم؛ علی اثنی عشری از تهران ۶ میلیون ریال و لوح تقدیر
نفر سوم؛ مریم آقارضایی از پیشوا ۴ میلیون ریال و لوح تقدیر

بخش خاطره‌نویسی
نفر اول؛ علی اصغر کاویانی از قم تندیس، ۸ میلیون ریال و لوح تقدیر
نفر دوم؛ فائزه دارابی از بروجرد ۶ میلیون ریال و لوح تقدیر
نفر سوم سیدرحیم طباطبایی از پیشوا ۴ میلیون ریال و لوح تقدیر
در ادامه بیانیه هیئت داوران بخش هنرهای تجسمی و خوشنویسی یادواره از سوی بهنام ولدوند قرائت و با اعلام نفرات برگزیده به شرح زیر از آنها تقدیر شد:

بخش نقاشی
نفر اول؛ شیرین اسدی از تهران تندیس، ۱۰ میلیون ریال و لوح تقدیر
نفر دوم؛ لیلا علوی از تهران لوح تقدیر و ۸ میلیون ریال
نفر سوم؛ مراد فتاحی از شهریار لوح تقدیر و ۶ میلیون ریال

بخش پوستر
نفر اول؛ محمد افشار از اصفهان تندیس، ۱۰ میلیون ریال و لوح تقدیر
نفر دوم؛ احمد عزیزپور از اصفهان لوح تقدیر و ۸ میلیون ریال
نفر سوم؛ نصیر بشیری از تهران لوح تقدیر و ۶ میلیون ریال
در این بخش تقدیر ویژه‌ای نیز از مریم خلج از مشهد به عمل آمد

بخش تصویرسازی
نفر اول؛ مریم خلج از مشهد تندیس، ۱۰ میلیون ریال و لوح تقدیر
نفر دوم؛ محسن محممیرزایی از تهران لوح تقدیر و ۸ میلیون ریال
نفر سوم؛ زهره محمدی‌معین از کاشان لوح تقدیر و ۶ میلیون ریال

در بخش خوشنویسی نیز هیئت داوران بدون اولویت به سه هنرمند خوشنویس به نام های عمید باغبانی از سبزوار در رشته شکسته نستعلیق، سلمان خزایی از ورامین در رشته شکسته نستعلیق و ابوالفضل حامدی از پیشوا در رشته خط معلی جوایزی اهدا کردند.

بیانیه هیئت داوران بخش هنرهای نمایشی این یادواره نیز توسط فرهاد آئیش به نمایندگی از شهرام کرمی و رحمت امینی خوانده شد و در ادامه اسامی نفرات برگزیده به شرح زیر اعلام و از آنها تقدیر شد. در بخش موسیقی احسان شریعت جایزه ۵ میلیون ریالی را برای ساخت موسیقی نمایش «دوران دوران» از آن خود کرد.

بخش جایزه بازیگری کودک و نوجوان
در این بخش آیلین کوچویی برای نمایش برای دخترم و روزبه سیاه منصوری برای نمایش دوران دوران جایزه ۴ میلیون ریالی را از آن خود کردند

بخش بازیگری مرد
نفر اول؛ روح الله سنایی برای نمایش برای دخترم تندیس، ۱۲۰ میلیون ریال و لوح تقدیر
نفر دوم؛ مشترک احمد صمیمی برای نمایش «به خاطر زندگی» و فیروز حیدر‌زاده برای نمایشی «چیزی شبیه زندگی» ۸ میلیون ریال و لوح تقدیر
نفر سوم؛ حسن همتی برای نمایش «صدای سکوت» ۵ میلیون ریال و لوح تقدیر

بخش بازیگری زن
نفر اول؛ رستا رضوی برای نمایش «برای دخترم» تندیس، ۱۲۰ میلیون ریال و لوح تقدیر
نفر دوم؛ فرناز منتظر ظهور برای نمایش «یحیی و ترلان» ۸ میلیون ریال و لوح تقدیر
نفر سوم؛ هما پریسان برای نمایش «بهاری به وسعت خزان» ۵ میلیون ریال و لوح تقدیر

بخش طرح و ایده
در این بخش جایزه ویژه به حیدر رضایی برای نویسندگی نمایش باقرآباد تعلق گرفت

بخش کارگردانی
نفر اول؛ روح الله سنایی برای نمایش «دوران دوران» تندیس، ۱۲۰ میلیون ریال و لوح تقدیر
نفر دوم؛ فیروز حیدرزاده برای نمایش چیزی «شبیه زندگی» ۸ میلیون ریال و لوح تقدیر
نفر سوم؛ حیدر رضایی برای نمایش «باقرآباد» ۵ میلیون ریال و لوح تقدیر

معرفی نمایش «دوران دوران» به جشنواره تئاتر فجر

همچنین نمایش «دوران دوران» به کارگردانی روح‌الله سنایی برای شرکت در بیست و سومین جشنواره بین‌المللی «تئاتر فجر» معرفی شد.

در پایان این مراسم نیز خبرگزاری مهر، ایکنا و فارس به عنوان رسانه‌های برتر این یادواره که پوشش مناسبی از رویدادهای آن داشتند به عنوان رسانه برتر معرفی و از آنها تقدیر شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز