خبرگزاری کار ایران

تربت صاحب «خانه هنرمندان» شد

asdasd
کد خبر : ۲۳۴۳۳۳

مجید سرسنگی؛ تبادل برنامه‌های فرهنگی بین شهرها، ایجاد امکان ارایه آثار هنرمندان در خانه هنرمندان ایران و اعزام گروه‌های هنری در حوزه‌های مختلف از تهران به دیگر شهرها را ازجمله اهداف راه‌اندازی شعبه خانه هنرمندان در دیگر استان‌ها دانست.

مجید سرسنگی در پایان سفر یک روزه خود به تربت از آغاز به کار «خانه هنرمندان» در این شهر خبر داد.

به گزارش ایلنا، مدیرعامل خانه هنرمندان گفت: تربت یکی از شهرهایی است که نسبت به بسیاری از شهرها از امکانات کمتری برخوردار بوده است، اما با این وجود همواره توانسته است هنرمندان برجسته‌ای را در دامان خود تربیت کند. تاسیس خانه هنرمندان در این شهر نشان از فهم عمیق مسئولان و هنرمندان سخت کوش این شهر دارد.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در پاسخ به پرسشی در خصوص علت اهتمام خانه هنرمندان ایران به کمک برای ایجاد خانه‌های هنرمندان در سراسر ایران گفت: واقعیت تلخی که لاجرم باید آن را بپذیریم این است که متاسفانه در سال‌های اخیر عدالت فرهنگی در کشور تحقق لازم را پیدا نکرده است. سهم هنرمندان شهرستانی از امکانات فرهنگی و هنری نسبت به چند شهر بزرگ - خصوصا تهران - بسیار اندک و غیر قابل قبول است. بطور مثال و به نقل از یکی از مسوولان ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از حدود ۱۳۰۰ شهر کشور، هزار شهر فاقد سینما هستند. در همین شهر تربت حیدریه تنها سینمای شهر مخروبه شده و نیز ساخت تنها مجتمع فرهنگی و هنری آن از حدود سال ۱۳۸۶ تاکنون متوقف شده و این مجتمع نیمه ساخته رو به تخریب است.

سرسنگی در ادامه سخنان خود گفت: متاسفانه روحیه یاس و ناامیدی از این بی‌عدالتی فرهنگی هنرمندان خوب شهرستانی را با دلسردی روبرو کرده است و شاید تنها فعالیت آنها حضور هر چند سال یک بار در یک جشنواره باشد. اطمینان دارم گرد آمدن هنرمندان شهرستانی در خانه‌ای به اسم هنرمندان و شروع ارتباطات فرهنگی و هنری آنان با سایر شهرها موجی از نشاط و دلگرمی را در بین این هنرمندان فراهم خواهد کرد.

مشاور هنری شهردار تهران همچنین بر نقش سازنده مدیران فرهنگی در شهرها، به ویژه ادارات ارشاد، شهرداری‌ها و همچنین ائمه جمعه بر پویایی این حرکت و نشاط فرهنگی هنرمندان و شهروندان تاکید کرد و گفت: اگر همه ما باور داشته باشیم که هنر ابزاری ارزنده برای تعالی جامعه است و استراتژی «هنر هراسی» را به «هنر نوازی» تبدیل کنیم، آنگاه هنرمندان نیز در کنار مسئولان وظیفه اصلی و رسالت مهم خود را که توسعه فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی است انجام خواهند داد. باید هنرمندان را باور کرد و به صرف اشتباهات تعداد اندکی همه آنها را به محاق فراموشی نسپرد.

سرسنگی در پاسخ به این سئوال که خانه هنرمندان ایران چه رابطه و نسبتی با خانه‌های هنرمندان شهرها خواهد داشت گفت: ما تنها تجارب خود را منتقل می کنیم و این خود هنرمندان شهرها هستند که تصمیم گیرنده و اداره کننده خانه‌های هنرمندان هستند. البته در صورت ایجاد این خانه‌ها ما می‌توانیم در موارد بسیاری موجبات رشد فعالیت این هنرمندان را فراهم کنیم. از جمله در برنامه‌های ما تبادل برنامه‌های فرهنگی بین شهرها و تهران، ایجاد امکان ارایه آثار این هنرمندان در خانه هنرمندان ایران، اعزام گروه‌های هنری در حوزه‌های مختلف از تهران به این شهرها، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و حتی استفاده از گروه‌های برتر شهرستان‌ها در تبادلات هنری بین‌المللی، قرار دارد.

سرسنگی همچنین درخصوص ایجاد خانه هنرمندان در سایر شهرهای کشور گفت: خوشبختانه پس از اعلام انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین خانه هنرمندان ایران، سازمان میراثفرهنگی و وزارت مسکن، در راستای حمایت از تاسیس این خانه‌ها، هنرمندان و مسئولان تعداد کثیری از استان‌ها و شهرها با ما تماس گرفته و خواستار پیوستن به این جریان شده‌اند. ما هم سعی می‌کنیم به صورت فشرده و با اولویت با این عزیزان ارتباط برقرار کرده و تجارب و امکانات خود را در اختیارشان قرار دهیم. نکته مهم آن است که این جریان به دلیل دور بودن از بروکراسی‌های رایج، دخالت مستقیم خود هنرمندان و همچنین کمک مسئولان محلی تبدیل به حرکتی امید بخش برای سرزندگی دوباره فعالیت‌های هنری در شهرستان‌ها شده است؛ هنری که ما معتقدیم مقوم هنر ملی و پشتوانه‌ای قابل اتکا برای ارایه هنرهای اصیل، معنوی و روح بخش ایران اسلامی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز