خبرگزاری کار ایران

شبکه‌های اجتماعی آری یا خیر؛ مهدی فضائلی پاسخ می‌دهد / ۱۳ /

تصور ایران بدون ارتباطات بین‌المللی یک ظلم آشکار است

کد خبر : ۲۰۵۶۵۹

ما در شبکه‌های مجازی بحثی به نام ممنوعیت نداریم بلکه بحثمحدودیت مطرح است / چه کسی ایران امروز را از تکنولوژی مفید جهان و ارتباطات بین‌المللی محروم تصور می‌کند؟ این شرایط را درمورد کره شمالی می‌توان بکار برد اما درمورد ایران یک ظلم آشکار است!

مهدی فضائلی(کارشناس رسانه و مدیرعامل انتشارات سروش) معتقد است که بخش مثبت و منفی شبکه‌های اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته و مأسفانه جنبه منفی آن غالب است.

فضائلی در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ گفت: شبکه‌های اجتماعی که امروز بر‌ شمار آنها افزوده شده و گسترش سریعی دارند؛ همانند همه یا بسیاری دیگر از فن‌آوری‌های حوزه ارتباطات دووجهی هستند؛ یعنی هم امکان بهره‌برداری صحیح و مفید از آنها هست و هم سوءاستفاده و زیان‌بار بودن‌شان.

وی ادامه داد: طبیعتا " هم دولت هم مردم و کاربران باید زمینه را فراهم کنند و آموزش ببینند که به سمت بهره‌برداری صحیح حرکت کنیم و زیان‌های آنرا کاهش دهیم. ضمنا مراکز پژوهشی باید رصد کنند و بگویند الآن حجم استفاده‌ی مفید از آن بالاتر است یا بهره‌برداری‌های زیان‌بار که ظاهرا بخش منفی آن غالب است. لذا مثل همه عقلا و دلسوزان جامعه با استفاده‌ی بی‌ضابطه و پرهزینه مخالفم ولی با استفاده صحیح و مفید از آن موافقم.

فضائلی در جواب این سوال که دولت روحانی در یک سال اخیر چقدر توانسته در زمینه رفع فیلترینگ موفق باشد؛ گفت: موضوع فضای مجازی به لحاظ ساز و کارهای پیش‌بینی شده در نظام باید تحت نظر شورای عالی فضای مجازی باشد که تشکیل خود این شورا در عالی‌ترین سطح تصمیم‌گیری نشان از توجه و عنایت نظام نسبت به این موضوع دارد. البته متاسفانه جناب آقای دکتر روحانی که به عنوان رییس‌جمهور، ریاست این شورا را برعهده دارند تا الآن اهتمامی به تشکیل جلسات این شورا و تصمیم‌گیری از مجرای این شورایعالی نشان نداده‌اند. در عین حال هیچکس با افزایش سرعت اینترنت " ملی " مخالف نیست و اتفاقا همه سوال می‌کنند چرا توجه لازم به راه‌اندازی اینترنت ملی نمی‌شود؟

او با بیان این موضوع که تقریبا تمام یا اکثر قریب به اتفاق علمای زمان ما خودشان از کاربران اینترنت و تولیدکنندگان محتوای فکری در این فضا هستند؛ گفت: سایت‌های دفاتر آنان یک نمونه از این استفاده است. بنابراین علما مخالفت مبنایی با این فن‌آوری‌ها ندارند. آنچه موجب دغدغه آنهاست همان نکته اول یعنی غلبه استفاده مضر از این امکان است.

وی افزود: اگر بخواهیم این استدلال و منطق را بپذیریم که چون با فیلتر و اعمال محدودیت نمی‌توان نگرانی را برطرف کرد پس بهتر است آن را رها کنیم، باید مبارزه با مشروبات الکلی و مواد مخدر، سرقت و جرایم اجتماعی و حتی جرایم راهنمایی و رانندگی را هم کنار بگذاریم، چون علی‌رغم این محدودیت‌ها و مجازات‌ها می‌بینیم که بسیاری همچنان این جرایم و تخلفات را مرتکب می‌شوند! نکته و سوال دیگر اینکه اگر فیلترینگ موثر نیست پس این همه سر و صدا برای رفع آن برای چیست؟!

این کارشناس رسانه در جواب به این سوال که درمورد سایت‌های غیراخلاقی فیلترینگ خوب است اما چرا باید برای برخی اخبار سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نیز با فیلترینگ مواجه باشیم، گفت: همین که فیلترینگ برای سایت‌های غیراخلاقی را قبول دارید خوب است. سوال شما یک بحثمصداقی است که نمی‌توان درمورد آن اظهارنظر کلی کرد. ممکن است در مواردی هم زیاده‌روی شود و تنگ‌نظرانه تصمیم‌گیری شود که باید مراقبت کرد و سعی در اصلاح چنین مواردی کرد ولی اینگونه هم که شما ادعا می‌کنید نیست که الآن ما در ایران کلا محروم باشیم.

فضائلی در پاسخ به این سوال که آیا اجرای طرح ملی شدن اینترنت شدنی‌ست یا خیر و دور ماندن از تکنولوژی روز دنیا، امکان گفتگو و رقابت با جهان را برای ما میسر می‌کند یا نه گفت: ما بحثی بنام " ممنوعیت " اینترنت و شبکه‌های اجتماعی نداریم بلکه " محدودیت‌هایی " در " بعضی " موارد داریم.

وی ادامه داد: تجربیاتی در دنیا وجود دارد که نشان می‌دهد بسیاری از دغدغه‌های نظام ما در این مورد در نقاط دیگر دنیا متناسب با فرهنگ و شرایط خودشان مانند و نظیر دارد. راه‌حل‌هایی هم برای رفع یا کاهش نگرانی‌ها وجود دارد که یکی از آنها اینترنت ملی است. اینترنت ملی یعنی اینترنت پاک و مفید با سرعت دسترسی بالا. در این نوع اینترنت ارتباط با دنیا قطع نمی‌شود بلکه این ارتباط مدیریت می‌شود. واژه‌هایی مثل دور ماندن از تکنولوژی روز جهان یا ارتباطات بین‌المللی بیشتر واژه‌های ژورنالیستی و نوعی پروپاگاند هستند. چه کسی ایران امروز را از تکنولوژی مفید جهان و ارتباطات بین‌المللی محروم تصور می‌کند؟ این شرایط را درمورد کره شمالی می‌توان بکار برد اما درمورد ایران یک ظلم آشکار است!

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز