خبرگزاری کار ایران

مدیر اجرایی تعزیه‌داری محله بنی‌هاشم لامرد مطرح کرد؛

لزوم آسیب شناسی و آسیب زدایی از تعزیه در مناطق جنوب فارس

مدیر اجرایی تعزیه‌داری محله بنی‌هاشم شهرستان لامرد بر لزوم آسیب‌شناسی و آسیب‌زدایی از هنر آیینی تعزیه، در مناطق جنوب فارس تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از لامرد، سید احمد عمرانی ضمن پاسداشت نام و یاد متصدیان و پیشکسوتان تعزیه روستاهای جنوب فارس (شهرستان های لامردومهر) که از دیرباز تلاش وافری درجهت ارتقاء فرهنگ جامعه و تبیین آموزه‌های دینی داشته‌اند، گفت: تعزیه روستاهای جنوب فارس با پیشینه یک و نیم قرن یکی از رسانه‌‌های سنتی جهت تبلیغ و ترویج فرهنگ عاشورا و پیام حماسه کربلا به شمار می‌رفته و در این فاصله توانسته تاریخ مصور این رویداد مهم روزگار را در قالب هنر نمایشی برای مخاطبان تبیین و بازگو کند.

این بازیگر تعزیه گفت: متون تعزیه‌‌نامه‌های جنوب فارس به وسیله شاعران اهل علم و تحصیل کردگان حوزه نجف اشرف تدوین، بازنگری و اصلاح شده لذا بر مطابقت آن با متون تاریخی تأکید زیادی صورت گرفته است. درعین حال برخی‌ از تعزیه‌نامه‌ها عاری از اشتباهات‌ تاریخی نیستند و دقت‌نظر بیشتر در تصحیح متون منظوم آنها از ضروریات محسوب می‌شود.

عمرانی ادامه داد: ملودی و ساختار موسیقی اشعار تعزیه‌های جنوب فارس رویکرد مستقل و منحصر به‌ فردی دارا بوده که با ابداع پیشکسوتان تعزیه‌های جنوب فارس طراحی شده و در حدود یک ونیم قرن اجرا و پیاده می‌شود. اما ورود نواهای غیرمتعارف به برخی از تعزیه‌های این مناطق، موجب دورافتادن مخاطبان از آشنایی با هویت اصیل تاریخی این تعزیه‌ها می‌گردد که امید می‌رود دست اندرکاران محترم مجالس تعزیه نسبت به آسیب‌زدایی از اینگونه ایرادات ،اقدام بایسته را معمول دارند.

گفتنی‌ است دست اندرکاران تعزیه محله بنی‌هاشم شهرستان لامرد، عملکرد گسترده‌ای درحوزه تعزیه‌پژوهی مشتمل بر تهیه و انتشار آثار مکتوب و مصور پیرامون تعزیه داشته و تمهیدات آشنایی بیشتر هموطنان با این مراسم دینی در جنوب فارس را فراهم کرده‌اند.

کد خبر : ۴۱۷۶۶۶