خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از انتخابات هیات رئیسه شورای شهر لامرد؛

توپ آخر در زمین آزاد

جلسه انتخابات هیات رئیسه چهارمین سال شورای چهارم شهر لامرد ظهر امروز (پنجشنبه) برگزار شد که حسین آزاد کرسی ریاست را برای یک سال آخر برعهده گرفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا از لامرد، جلسه انتخابات هیات رئیسه چهارمین سال شورای چهارم شهر لامرد درحالی در موعد مقرر برگزار شد که حسین صفایی از کرسی ریاست خداحافظی کرد و حسین آزاد با کسب 6 رای از 6 عضو حاضر در جلسه توانست ریاست سال آخر شورای چهارم شهر لامرد را بدست گیرد.

منتخب اول شورای چهارم شهر لامرد درحالی کرسی ریاست را از حسین صفایی تحویل می‌گیرد که پیش از آن، محمد رحیمی در سال نخست و محمد دهقان در سال دوم، ریاست شورای چهارم لامرد را برعهده داشته اند.

در جلسه انتخابات خبرنگاران به موقع در شورای شهر حاضر بودند تا سخنان اعضای شورا را در تنور گرم شورایی بر روی کاغذ پیاده کنند و اینکه چینش آراء در سال آخر شورای چهارم لامرد و در سال منتهی به انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر آینده به چه شکل خواهد بود؟

انتخابات سال سوم شورای شهر لامرد در حالی برگزار شد که اصلاح‌‎طلبان بدون رسیدن به اجماع بر سر گزینه‌ی واحد وارد رقابت شدند و به شکست منتهی شد.

غیبت محمد دهقان فردی نزدیک به حسین شبانی‌نژاد شهردار لامرد از یکسو و سخنان 6 عضو دیگر شورا با دفاعیات مقابل یکدیگر را می‌توان از حاشیه های مهم انتخابات هیات رئیسه سال آخر شورای چهارم شهر لامرد عنوان کرد.

حسین صفایی با بیان اینکه امروز تمایلی برای نامزد شدن در هیات رئیسه جدید ندارم، افزود: تمایلی  برای شرکت در انتخابات هیات رئیسه سال گذشته نداشتم و تنها فقط با اصرار اعضای شورا و تأکید می کنم نه خارج از شورا، پذیرفتم و با استخاره ای که کردم برای ریاست شورا نامزد شدم و هر چند که در آن زمان متهم شدیم که این شورا سیاسی است و من همان موقع عرض کردم و خدا را گواه می‌گیرم که غیر از نشست با شورا، با هیچکس نشست و هماهنگی نداشته ام بلکه تشخیص‌ام این بود که برای حفظ آرامش در شورا مسئولیت را بپذیرم. تلاش من برای حفظ جایگاه شورا و شورایی اداره شدن آن بود و فقط هماهنگ کننده بوده ام و دوست دارم که شورایی اداره شود و برخی دوستان ابراز نگرانی کردند که این ریاست سیاسی است.

رئیس سوم شورای چهارم شهر لامرد بیان کرد: سفرهای بدون هماهنگی با رئیس شورا، جلسات با شهردار بدون هماهنگی با رئیس شورا و همه اینها متأسفانه باعث شد که شورا از جایگاه خودش خارج شود و قدرت نظارتی خودش بر امور شهرداری کم شود و من صلاح را بر این دیدم که اینگونه عمل کنم و در این مدت تلاشم بر این بود که آرامشی بر شورا حاکم باشد و حتی با اکثر اعضای شورا تنهایی نشستم و صحبت کردم و مشکلاتی وجود داشت که خود دوستان هم به مشکلات در شهرداری و برای شهروندان اذعان داشتند که حل آن فقط با وحدت و همدلی اعضای شورا امکان پذیر بود.

وی اضافه کرد: ما سوگندی یاد کردیم مبنی بر اینکه درخدمت به مردم باشیم و قانونی عمل کنیم و قطعاً کوتاهی ها و کسوراتی داشتیم و بیاییم یک سال باقی مانده را بیش از سال های گذشته با یکدیگر همدل شویم.

وی در ادامه تریبون را به چهره اعتدالی شورای شهر لامرد سپرد. کشاورز در سال گذشته اظهاراتی را در صحن انتخاب هیات رئیسه بیان کرد که واکنش هایی را از درون و بیرون شورا و در نزد سیاسیون به دنبال داشت.

بهتر بود مسائل در صحن علنی شورا مطرح می‌شد

وی امروز ضمن قدردانی از زحمات صفایی رئیس شورای شهر لامرد اظهار داشت: آقای صفایی نامه‌هایی به جاهای مختلف می‌نوشتند و ما اطلاعی از آن نداشتیم و ما محرم صفایی به عنوان رئیس شورا نبودیم و قطعاً ما هم علاقمندیم مسائلی که شک و شبهه در آن است و جایی که حقوق شهروندان پایمال شده است که باید پیگیری شود و بهتر بود اینها در صحن علنی شورا مطرح می‌شد و ما هم سوگند خوردیم که مدافع حقوق شهروندان باشیم و خواهیم بود.

این عضو اعتدالی شورای شهر لامرد از رئیس آینده شورای شهر خواست که اعضای شورا را یکپارچه و با یک نگاه ببینند و اظهار کرد: هیچکس خلاف مسائل شهروندان نمی خواهد و رئیس جدید شورا بحث پرداخت عوارض ارزش افزوده پالایشگاه پارسیان به شهرستان لامرد را در اولویت کار خودش قرار دهد که ان شاالله بتوانیم حق از دست رفته مردم را احیا کنیم.

کشاورز متذکر شد: رئیس جدید شورا اگر مشاهده می‌کند که در جایی حقوق شهروندان پایمال شده است و حتی اگر من عضو شورا هم باشد، آن تخلف را در اختیار رسانه ها قرار دهد و مردم را محرم خودشان بداند.

اما مصطفی نیدانی عضو اصولگرای شورای شهر لامرد اظهار داشت: لازم می دانم از زحمات و اخلاص و دلسوزی ریاست شورا و حساسیت‌های آقای صفایی در برخی مسائل تقدیر و تشکر کنم و ایشان یک سال دل خوش را پشت سر نگذاشتند.

این عضو شورای شهر لامرد با بیان اینکه اگر ما در شورا در راستای وظایف نظارتی عمل کنیم نیز شاهد مشکلاتی نخواهیم بود، گفت: آقایان کشاورز و جمالی کسانی بودند که در سال گذشته استیضاح شهردار را کلید زده بودند و بنده نقشی نداشتم و استیضاح شهردار دیدگاه شخصی و جناحی نبود و جلسه استیضاح برگزار شد و به هر دلیلی اتفاق نیفتاد.

نیدانی اظهار داشت: اگر 6 عضو از 7 عضو شورا بر روی مسائلی تأکید می کنند و حساس می شوند لذا نشان می دهد که کوتاهی هایی وجود دارد و خود دوستان به مسائل واقف بودند و اگر این روند ادامه پیدا کند و ممکن است که فرصت یک ساله دیگر را هم از دست بدهیم و استیضاح برگزار شد و رای دوستان برای همه محترم است اما معتقدم یک سال عمر شورا و شهرداری تلف شد و اگرچه امروز بابت اخبار خبرگزاری فارس، سبحان و لامرود متهم هستیم.

او در ادامه گفت: 34 پروژه عمرانی در سال 94 داشتیم و حتی خود آقای جمالی هم اعلام کردند که طبق برنامه زمان بندی شهرداری تایید کرده بود و شورا با اعتبار بالغ‌ بر 6 میلیارد تومان تصویب کرد و بالغ‌ بر 2 میلیارد تومان هم بودجه اضافی جذب کرد ولی 13 پروژه آن اجرایی نمی‌شود و همچنین اتفاقات دیگری که در شهرداری می افتد.

این عضو شورای شهر با انتقاد از عملکرد شهرداری لامرد گفت: پروژه های عمرانی پیشنهادی شهرداری از سوی شورا برای سال 95 تصویب می‌شود اما جاهای دیگری کار می شود و این پروژه ها کار نمی‌شود و شهر لامرد که کلان شهر نیست و این قضایا برای مردم کاملاً مشهود است و همچنین نارضایتی و بی‌انگیزگی بین پرسنل شهرداری که موج می زند را کسی نمی تواند منکر شود.

نیدانی با بیان اینکه ما نماینده شهرداری نیستیم و نماینده مردم هستیم، اضافه کرد: اگر ما حرف می زنیم  باید پای صحبت هایمان بایستیم و ان شاالله امیدواریم در یک سال باقی مانده که قطعاً ذره بین ها از شهرداری به شورای شهر منتقل می شود لذا با تلاش بیشتر، وحدت و همدلی بیشتری به این وضعیت سر و سامان دهیم.

سخنران بعدی جلسه هیات رئیسه، محمد جمالی عضو اصلاح طلب شورای شهر بود که با قدردانی از ریاست شوراها در ادوار گذشته تا کنون و ضمن آرزوی موفقیت برای رئیس آینده شورا افزود: تا به امروز کسی نمی‌تواند ادعا کند که محمد جمالی یک خودکار برای خودش برداشته است و ما آمدیم که برای مردم کار کنیم و در حین ارتباط با شهرداری نیز از مجموعه شهرداری انتقاد و ایراداتی داشته ام اما هیچگاه حاضر نبودم با مجموعه شهرداری قهر کنم.

این عضو اصلاح طلب شورای شهر لامرد با طرح این سئوال از اعضای اصولگرای شورا که شما چرا با شهرداری قهر کردید؟ گفت: آیا پیگیری امور مردم در شهرداری لازم نبود؟ دلیل نمی شود که من با کسی قهر باشم و امور مردم را پیگیری نکنم.

رئیس جدید شورا به زمین های دوره گذشته ورود پیدا کند

وی ادامه داد: چرا تاکنون زمین هایی که در دوره گذشته شورای شهر حیف و میل شده است و در شورای هیات حل اختلاف استان پیگیری شده است را پیگیری نمی‌کنید و من از رئیس جدید شورای شهر تقاضا دارم که به این موضوع ورود پیدا کند.

امروز اگر ما سهل انگاری کنیم عوارض ارزش افزوده پالایشگاه پارسیان به حساب دهیاری ها و شهرداری های مهر واریز می شود و نیاز به یک وحدت و همدلی دارد که این موضوع را پیگیری کنیم و مصوبه الحاق فارس به خلیج فارس که از مصوبات شورای امنیت ملی است و مجموعه رئیس و شورای آینده باید این دو موضوع را به جدی پیگیری کند.

 وی با بیان اینکه دیدگاه سیاسی ام را هنگام ورود به شورا و شهرداری کنار می‌گذارم، گفت: استیضاح وزیر در مجلس چندین مرتبه مطرح می شود و ممکن است استیضاح شونده نیز استیضاح کنندگان را قانع کند.

هادی قائدی در ادامه با تقدیر و تشکر از حسین صفایی رئیس سال سوم شورای شهر لامرد افزود: پیگیری الحاق و پرداخت ارزش و افزوده پالایشگاه پارسیان به شهرستان لامرد و برنامه ریزی دقیق برای امورات شهرداری باید سه هدف مهم شورای چهارم باشد و امسال سال آخر است و جهت‌گیری شورا نباید به سمت اهداف انتخاباتی آینده رود و باید عملکرد ما پیگیری امورات مردم باشد و ان‌شاالله شورا در سال آخر سربلند باشد.

اما صفایی در واکنش به صحبت‌های جمالی گفت: پیگیری‌هایی در خصوص الحاق و پرداخت ارزش افزوده به شهرستان لامرد انجام شده است و خوشبختانه همه‌ی سلایق سیاسی برای این موضوعات تلاش می کنند.

کتاب استیضاح شهردار را خواهم نوشت

صفایی عضو اصولگرای شورای شهر لامرد در واکنش به صحبت های کشاورز افزود: اولاً شورا وظیفه ذاتی آن نظارت بر شهرداری است و اولین اهرم استیضاح بود و قطعاً اگر لازم دیدم کتاب آنچه که در استضیاح لامرد گذشت را خواهم نوشت و راه دوم هم اینکه از طریق استانداری و شورای استان و استانداری پیگیری کنیم و هیچکدام از نامه ها محرمانه نبوده است و در دبیرخانه شورا موجود است و مطابق نامه شورای عالی استانها که اصلاً اعضای شورا نمی توانند در اتاق شهردار بنشینند و این خلاف است که مشکل هر شهروند را در دفتر شهردار حل کنیم و اینکه دیگر نمی توانیم بر شهردار نظارت داشته باشیم و با شهرداری قهر نکردم و حتی شهردار را دعوت کردم و باهمدیگر صحبت کردیم و برای اینکه بتوانیم به هر شیوه ای که می توان از مشکلات جلوگیری کرد و کار را به جلو ببریم.

اما آخرین سخنران جلسه هیات رئیسه، حسین آزاد بود که ضمن قدردانی از زحمات اعضای شورا و با تأکید براینکه بدون در نظرگرفتن دیدگاه سیاسی به او رای داده اند، گفت: قول می دهم که شورا را در قالب 7 نفر ببینم و سال گذشته پیشنهاداتی به بنده شد و تمامی درخواست ها را رد کردم و شورایی که بخواهد جناحی اداره شود به سرمنزل مقصود نخواهد رسید و اگر احساس می کردم که رای من در قالب 4 نفر باشد را اصلاً نمی پذیرفتم.

آزاد با تقدیر از رئیس سوم شورای شهر لامرد گفت: سخاوتمندانه به بنده پیشنهاد دادید که من مسئولیت شورا را بپذیرم و ای کاش تمامی مسئولین نظام، وابستگی آنان به پست ها به همین شکل بود و من هم جمله شما را تکرار می کنم که فقط یک هماهنگ کننده هستم.

وی خواستار تغییر مدیران شهری فعلی شد و گفت: مردم نماینده ای را انتخاب کردند که تغییراتی را در مدیران شهر به وجود بیاورد و اگر قرار است مدیری از شهر برود و دیگری انتخاب شود لذا بایستی تخصص و تجربه او قوی تر از مدیر قبلی باشد.

مهندس آزاد با اشاره به سخن مشهور شیخ محمد حاکم دبی که در خطاب به جوانان عرب می گوید «آیندگان به تاریخی که ما برای آنان می سازیم، افتخار خواهند کرد» افزود: چرا ما در لامرد چنین نباشیم و امروز در فضای مجازی که رصد می کنم، اکنون ذره بین ها به سوی شوراست و امروز می گویند که شورای شهر اگر مشکلات بین خود را حل کردند ، آن زمان می توانند مشکلات شهر را حل کنند و تقاضا دارم که بیایید این وفاق و همدلی را تا آخر ادامه دهیم.

او اضافه کرد: پرداخت عوارض ارزش افزوده پالایشگاه پارسیان حق لامرد است و تمامی موارد را پیگیری خواهم کرد.

این عضو اصلاح طلب شورای شهر لامرد در پایان از خبرنگاران خواست که رسالت رسانه ای خود را در انعکاس اخبار حفظ کنند و اظهار داشت: هرکسی که کرسی اشغال کرده است و بخواهد کم کاری کند  قاطعانه جلوی آن ایستاده ام و تمامی موارد شورا را رسانه ای خواهم کرد و این اختیار را به اعضای شورا می دهم که تمامی مسائل و کاستی‌ها را منعکس کنند.

اما انتخاب آخر

ایلنا ضمن رعایت امانت داری تمامی سخنان عضو شورای چهارم شهر که در جلسه انتخابات سال چهارم شورای شهر حاضر بودند را منتشر کرده است.

در پایان این جلسه زمان انتخابات هیات رئیسه سال آخر رسید و تنها نامزد ریاست سال آخر؛ منتخب اول شورای شهر لامرد بود و مهندس آزاد با کسب 6 رای از حاضرین (صفایی، آزاد، جمالی، نیدانی، قائدی و کشاورز) به عنوان رئیس انتخاب شد.

اما در ادامه دو نفر متقاضی نائب رئیسی در سال آخر بودند که جمالی و قائدی دست خود را بالا بردند و پس از شمارش آراء، قائدی مثل سال سوم با چهار رای موافق دوباره نائب رئیس شد اما محمد جمالی عضو اصلاح طلب شورا با کسب دو رای نتوانست به نائب رئیسی شورا دست پیدا کند.

منشی شورا هم مثل سال قبل تغییری نکرد و به مصطفی نیدانی رسید و فقط سه رای سفید به دو رای سفید کاهش یافت که این دو رای از سوی دو عضو اصلاح طلب شورا و اعتدالی شورا به رئیس جلسه تحویل داده شد.

رای نائب رئیسی به سبد جمالی نیامد و به سبد اصولگرایی رفت که این نکته در لیست های آینده شورای شهر بی‌دخیل نخواهد بود و از سویی رای یکپارچه 6 عضو شورا در سبد آزاد موجب شد تا سنگینی مسئولیت او در دوره چهارم از هر حیث بیشتر از سالهای قبل باشد چرا که انتظار از او هم به دلیل چهره مهندسی و متخصص بودن او در امور شهریست و هم از جهت همسو بودن او با طیف نماینده فعلی و به همین دلیل برای تحقق خواسته‌های مردم، کار سختی را در سال منتهی به دو انتخابات مهم شورای شهر و ریاست جمهوری پیش‌رو خواهد داشت، خواسته هایی که هر کدام حواشی زیادی را به دنبال دارد.

اما زوم آخر شورای شهر در انتخابات هیات رئیسه چهارم بر روی عملکرد شهرداری بود و ترکیب شورای شهر لامرد در استیضاح که حق قانونی اعضای شورای شهر است را نمی‎توان نادیده گرفت که آیا پرونده استیضاح در سال چهارم باز خواهد شد؟

گزارش: مرتضی عبداله‌ زاده

کد خبر : ۴۰۶۹۷۷