خبرگزاری کار ایران

دبیر اجرایی خانه کارگر استان فارس:

سازمان تامین اجتماعی حق الناس است

دبیر اجرایی خانه کارگر استان فارس گفت: سازمان تامین اجتماعی حق الناس است به همین دلیل کسی جز کارگران نباید برای آن نسخه تجویز کنند.

علی راستگو در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در شیراز با اشاره به برنامه‌های خانه کارگر استان فارس به مناسبت هفته گرامیداشت مقام کارگر گفت: کارگران نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، اما هیچکس صدایشان را نمی‌شنود.

وی با اشاره به ماده ۳۸ قانون پنجم توسعه کشور بر لزوم رعایت استقلال صندوق تامین تاکید کرد و گفت: امروز و با توجه به جمعیت کارگری استان فارس، حداقل باید ۵ بیمارستان تامین اجتماعی در این استان وجود داشته باشد اما تنها یک بیمارستان خدمات درمانی را به کارگران ارائه می‌دهد و هنوز کار ساخت بیمارستان دوم تامین اجتماعی در شیراز به سرانجام نرسیده است.

راستگو وضعیت درآمد و هزینه سازمان تامین اجتماعی را متناسب ندانست و بر لزوم بازپرداخت مطالبات این سازمان برای ارائه خدمات رفاهی و درمانی به بیمه‌شدگان را یادآور شد.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان فارس، گفت: خانه کارگر در قبال مسائل رفاهی، صنفی و معیشتی کارگران، خود را مسئول می‌داند و طی سال‌های فعالیت خود، نه تنها در ابعاد معیشتی و رفاهی، بلکه در زمینه آموزشی نیز چه در بحث آموزش‌های کوتاه مدت، چه بلند مدت، اقدامات شاخصی را انجام داده است.

وی نبود امنیت شغلی را یکی از مشکلات عمده کارگران عنوان کرد و افزود: زمانیکه قراردادهای موقت از یک سال به ۶ ماه، از ۶ ماه به سه ماه و از سه ماه به یک ماه و گاهی یک هفته کاهش زمان یافته است، آنگاه کدام جوانی است که شهامت تشکیل خانواده داشته باشد.

انتقاد از عملکرد مجلس کنونی و رسانه ملی

وی با انتقاد از عملکرد نمایندگان مجلس در بی‌توجهی به وضعیت کارگران گفت: متاسفانه نمایندگان مجلس نهم در خصوص امنیت شغلی کارگران و ساماندهی قراردادهای موقت گام موثری برنداشتند. امیدواریم نمایندگان و مجلس دهم، در این زمینه اقدامی اساسی را انجام دهند.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان فارس گفت: امروز کارگران علی‌رغم آنکه جمعیت قابل توجهی از کشور را تشکیل می‌دهند، اما تریبونی برای بیان خواسته‌ها و مسائلشان در اختیار ندارند. کاش رسانه‌ها بیشتر همراه شوند.

راستگو در بخش دیگری از سخنانش ازرسانه ملی نیز انتقادکردوگفت: متاسفانه رسانه ملی ساعاتی از برنامه‌های خود را به آشپزی اختصاص می‌دهد اما توجهی به مسایل کارگری ندارد.

راه اندازی دانشگاه علمی کاربردی

عضو هیات مدیره کانون عالی کارگران بازنشسته تامین اجتماعی کشور در ادامه به فعالیت‌های علمی خانه کارگر استان فارس اشاره کرد و با بیان اینکه دانشگاه علمی کاربردی خانه کارگر فارس اکنون ۱۴۰۰ دانشجو دارد که ۸۵ درصد آنان از جامعه کارگری هستند، افزود: در بحث آموزش‌های کوتاه مدت، خانواده‌های کارگران عضو این خانه را به شکل رایگان تحت آموزش قرار داده‌ایم. به‌طوریکه هر سال حدود ۱۵ هزار نفر از اعضای خانواده‌های کارگران، آموزش می‌بینند، گفت: ما با ۱۰۰ مرکز رفاهی و خدماتی، ورزشی و آموزشی، ‌ برای ارائه خدمات به کارگران قرارداد منعقد کرده‌ایم.

راستگو ارائه مشاوره‌های رایگان حقوقی و خانواده را از اقدامات خوب و موثر خانه کارگر عنوان و اضافه کرد: طی سال‌های اخیر مجوز احداث ۱۲ هزار و ۵۰۰ متر بنای فرهنگی، ورزشی، ‌ رفاهی و خدماتی را با هدف ارتقا خدمات، گرفته‌ایم که کار احداث ۶ هزار متر از این بنا، آغاز شده و امیدواریم تا پایان امسال به سرانجام مطلوبی برسد.

او از اجرایی شدن کار احداث زائرسرایی با ۵۸ اتاق در شیراز خبر داد و گفت: کار اجرای این پروژه‌ها را از محل حق عضویت پرداخت شده توسط اعضا، ‌ به سامان رسانده‌ایم و در بحث زائرسرا نیز از کمک‌های آقای محجوب بهره‌مند شده‌ایم.

راستگو با تصریح اینکه خانه کارگر استان فارس، با دست خالی و اتکا به درآمدهای تعریف شده قانونی، زمینه آموزش و اشتغال افراد بسیاری از اعضای خانواده‌های کارگران را فراهم کرده است، گفت: ما اعتقاد داریم، ‌ خانه کارگر اقتصاد مقاومتی را در عمل اجرایی کرده است، بدون هیچ هیاهویی.

او با اشاره به برنامه‌های پیش‌بینی شده برای بزرگداشت هفته کارگر، گفت: برنامه‌های هفته کارگررا در عمل از جمعه سوم اردیبهشت و با برگزاری پیاده‌روی خانواده کارگری فارس، در شیراز آغاز کردیم و روز هشتم اردیبهشت نیز همایش کارگری را برگزار خواهیم کرد.

راستگو با یادآوری اینکه عطرافشانی قبور شهدا و تجدید میثاق با آنان، دیدار با نماینده ولی فقیه در فارس و استاندار این استان، از برنامه‌های پیش‌بینی شده است، گفت: روز چهارشنبه، هشتم اردیبهشت، ‌ همایش کارگری را در مرکز ورزشی و رفاهی کارگران فارس با حضور استاندار و یک مقام وزارتی، در شیراز برگزار و از کارگران و کارگروه‌های نمونه کارگری تجلیل خواهیم کرد.

عضو هیئت مدیره کانون عالی کارگران بازنشسته تامین اجتماعی کشور همچنین، با اشاره به حداقل مزد مشخص شده برای سال ۹۵، گفت: طی سال‌هایی که تورم بالا داشتیم، حقوق کارگران را مطابق با تورم افزایش ندادیم. اما امسال این افزایش را با تورم منطق کردیم.

راستگو با تصریح اینکه، ۴۰ تا ۵۰ درصد نسبت به آنچه حق کارگران است، عقب‌ماندگی وجود دارد، ‌ گفت: امیدواریم که مسئولان طی ۴ یا حداکثر ۵ سال، با در نظر گرفتن مبلغی برای هر سال، ‌ جبران این عقب‌ماندگی را کرده و حداقل حقوق را به بالای خط فقر برسانند.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان فارس اضافه کرد: امروز جامعه کارگری که با حقوق ۸۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان زندگی می‌کند را می‌توان بزرگ‌ترین اقتصاد دانان خطاب کرد، کارگران متخصص و فهیم جامعه ایران، ‌ انسان‌هایی متعهد و قابل اتکا بوده و هستند.

کد خبر : ۳۶۴۴۴۷