خبرگزاری کار ایران

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس

مشکل اشتغال تنها توسط دولت یا حاکمیت قابل حل و فصل نیست

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس گفت: مشکل اشتغال تنها توسط دولت یا حاکمیت قابل حل و فصل نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز، سهراب مختاری که پیش از ظهر امروز در یک کنفرانس خبری سخن می‌گفت افزود: امروز مشکل اساسی ما در بحث اشتغال، نداشتن مهارت افراد جویای کار است، اگرنه افراد دارای مدرک تحصیلی بسیار داریم. حال آنکه باید برای داشتن نیروی ماهر تلاش کنیم.

وی با ارائه تعریفی از بیکاری و اشتغال، گفت: بسیاری از افراد به‌عنوان بیکار تلقی می‌شوند حال آنکه شاغل هستند اما به‌دلیل مشکلات اقتصادی به‌دنبال کار می‌گردند. مانند دانشجویان، بازنشسته‌ها، سربازان و زنان خانه‌دار. از طرفی در افکار عمومی شاغل به کسی اطلاق می‌شود که شغل دولتی داشته یا در یک کارخانه بزرگ مشغول به کار باشد.

مختاری با بیان اینکه امروز میزان درآمد یک شغل از نظر افکار عمومی مطرح است نه شریف بودن آن، گفت: اینکه فرد جوانی با دارا بودن تاکسی، دنبال شغل است، مشکل فرهنگی جامعه محسوب می‌شود.

وی با تصریح اینکه نگاه افراد در جامعه باید به شغل و کار تغییر کند، یکی از اهداف مهم تدوین سند راهبردی فرهنگ کار و تعاون را همین موضوع دانست و گفت: یکی از شاخص‌های جهان سوم آن است که افراد منافع شخصی را به منافع عمومی ترجیح می‌دهند.

مختاری همچنین در خصوص آخرین آمار جمعیت شاغل و بیکار در استان فارس نیز گفت: براساس آمار نرخ بیکاری در سال 84 13.2 درصد و رتبه فارس در میان استان‌های کشور 23 بوده است حال آنکه در سال 89 و علی‌رغم تزریق 2 هزار و 500 میلیارد تومان در قالب بنگاه‌های زودبازده، آمار بیکاری به 20.5 درصد رسیده و فارس به رتبه آخر یعنی سی‌ام کشور سقوط می‌کند!

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس گفت: در سال 91 نرخ بیکاری در فارس به 16.8 درصد رسید و رتبه کشوری یک پله صعود کرد، در سال 92 نرخ بیکاری به عدد 13.3 درصد کاهش یافت و فارس در رتبه 25 استان‌های کشور قرار گرفت.

او ادامه داد: در سال 93 نرخ بیکاری در فارس به 12.4 درصد رسید و فارس استان بیست و سوم کشور شد. در سال 94 نیز روند بیکاری طی سه فصل بهار، تابستان و پائیز به ترتیب، 12.6 درصد، 11.2 درصد و 11.9 درصد و رتبه استان فارس نیز به ترتیب 23، 15 و 19 کشور بوده است. 

مختاری در عین‌حال گفت: کماکان وضعیت استان فارس در شاخص بیکاری را مناسب نمی‌دانیم اما آمارها نشان‌دهنده طی شدن مسیری تدبیری در این رابطه است. البته فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و بانوان 2 گروهی هستند که در بحث اشتغال آنان با بیشترین مشکل مواجه هستیم.

وی یادآور شد: در سال 93 تعداد 96 هزار و 296 کارگاه فعال و تعداد 697 هزار و 761 بیمه شده تامین اجتماعی وجود داشته است و در همین سال 39 هزار و 877 نفر در مراکز کاریابی ثبت‌نام کرده‌اند. از طرفی درخواست ثبت شده از سوی کارفرمایان 33 هزار و 126 مورد بوده اما امکان جذب 13هزار و 858 نفر فراهم شده است.

مختاری در تحلیل این آمار گفت: این آمار نشان می‌دهد که حتی به‌تعداد تقاضاهای موجود برای جذب افراد، نیروی کار دارای مهارت وجود نداشته و تنها حدود یک سوم نیازها توسط افراد بیکار پر شده است.

کد خبر : ۳۴۵۲۶۹