خبرگزاری کار ایران

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور:

امروز هزینه خانوار روستایی بیشتر از درآمد آن خانوار است

asdasd
کد خبر : ۲۱۸۵۶۴

هزینه خانوار روستایی بیشتر از درآمدش است. اقتصاد روستا دارای مشکل جدی است و حاصل بی‌توجهی به روستا، حاشیه‌نشینی شهرها است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: هزینه خانوار روستایی بیشتر از درآمدش است و اقتصاد روستا دارای مشکل جدی است و حاصل بی‌توجهی به روستا، حاشیه‌نشینی شهر‌ها است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز، ابوالفضل رضوی، چهارشنبه، ۷ آبان ماه، در جلسه گردهمایی فرمانداران، بخشداران و دهیاران و همچنین استاندار فارس اظهار داشت: خودباوری و تحول‌آفرینی در بحثتوسعه دارای اهمیت است که متأسفانه به آن توجه نشده است.

وی با اشاره به اینکه روستا را جایی می‌دانیم که ۱۰۰ نفر تا ۳ هزار ۵۰۰ نفر در آن منطقه سکونت داشته باشند تصریح کرد: تغییر در تعریف روستا ضرورت دارد چراکه اگر با نگاه تولیدی، میراثی و فرهنگی و همچنین سکونتی به آن بنگریم رفتارمان نسبت به روستا تغییر خواهد کرد و بی‌شک سعی می‌کنیم که از این واحد تولیدی غافل نشویم زیرا در صورت بی‌توجهی رشد ناموزون خواهیم داشت.

او اضافه کرد: کشور تا به امروز برای روستا‌ها سخاوتمندانه هزینه کرده است اما مدبرانه برداشت نکرده است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم عنوان کرد: امروز مشاهده می‌کنیم که باوجود امکانات برق، آب، گاز و فضاهای آموزشی این آموزشگاه‌ها خالی از دانش‌آموز است و جای سؤال است که چرا روستاهایی که این خدمات برای آن‌ها فراهم‌شده است روستا را ترک کرده‌اند.

او خاطرنشان کرد: در سال ۹۲ از ۳۱ استان کشور در روستاهای ۲۲ استان کشور هزینه خانوار روستایی بیشتر از درآمد خانوار روستایی بوده است این یعنی اینکه اقتصاد روستا دارای مشکل جدی است و حاصل بی‌توجهی به روستا، حاشیه‌نشینی شهر‌ها است.

رضوی افزود: مسئله اقتصادی و اشتغال، تبعیض در خدمت‌رسانی بین شهرنشین و روستانشین وعدم حمایت‌های فرهنگی از روستاییان و عشایر سه نکته اساسی است که دلیل بروز مشکل و مهاجرت روستاییان می‌شود.

او با اشاره به اینکه باید از رهنمود دادن بپرهیزیم و به اجرا بپردازیم، گفت: راهکار این است که بحثتوسعه روستایی توجه شود و هر استانی به این مسئله توجه کند، دولت نیز موظف است در این راستا خدماتی را در اختیار روستاییان قرار دهد.

وی افزود: امروز باید از مسئولان بنیاد مسکن سؤال کنیم چند درصد روستائیان دارای ملک سنددار هستند و در مقابل چند درصد شهرنشینان سند ملکی و مسکونی ندارند، از این قسم تبعیض‌ها در مسائل شهر و روستا وجود دارد و در همین راستا دولت تدبیر و امید توانمندسازی روستائیان و عشایر را در دستور کار قرار داده است.

او ادامه داد: در روستای نائین اصفهان با ۲۰ خانوار که مهاجر پرشماری به اصفهان و تهران داشت، مردم جمع شدند، سرمایه آوردند و اکنون سایر قطعات خودرو، کیک و بیسکوئیت و شترمرغ با پول مردم در روستا تولید می‌شود. همچنین که واحدهای صنعتی تولیدی نائین با سرمایه‌گذاری مردمی راه‌اندازی شده و یک واحد تولیدی با سرمایه دولت نیست.

رضوی بیان کرد: امام(ره) فرمود مستضعفان در امور اقتصادی شرکت داده شوند و در جایی دیگر بیان کرد تمام مردم در جنگ شریک بودند از پیرزنی که یک تخم‌مرغ داشت تا آن‌که تمام زندگی خود را ایثار کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز