خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم:

ایجاد شعبه دانشگاه های اروپایی درایران مدنظر نیست

کد خبر : ۱۵۴۶۸۹

در حال حاضر پرونده ایجاد چند رشته جدید کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور شیراز در شورای گسترش درحال بررسی است که با توجه به توانمندی وپتانسیل هی بالقوه مشاهده شده از دانشگاه پیام نور شیراز در این بازدید، امیدوارم بزودی زمینه ایجاد چند رشته جدید تحصیلات تکمیلی دراین مرکز فراهم گردد.

ایلنا: مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات وفناوری از بخشهای مختلف دانشگاه پیام نور شیراز بازدید کرد.

به گزارش خبرنگارایلناازشیراز، سیدحسین حسینی درحاشیه این دیدار با ابراز رضایت از اقدامات صورت گرفته در دانشگاه پیام نور شیراز گفت: شیراز قطب علمی آموزش عالی درجنوب کشور است و دانشگاه پیام نور شیراز یک دانشگاه تمام عیار به معنای واقعی است که با دارا بودن تجهیزات، امکانات وزیرساخت های لازم، پتانسیل توسعه بیشتر تحصیلات تکمیلی را دارد.

حسینی افزود: دانشگاه پیام نور شیراز از نظر تجهیزات، امکانات و زیرساخت ها با بسیاری از دانشگاه های روزانه وسراسری کشور شباهت دارد. همچنین توانمندی همکاران علمی این مجموعه جز افتخارات حوزه دانشگاهی کشور است که نوید بخش موفقیت های بیشتر این مرکز علمی خواهد بود.

وی افزود: با رویکرد کنونی و کاهش جمعیت دانشجویی، درسالهای نه چندان دور، دانشگاه هایی دوام خواهند داشت که اصل وبنیان آن خوب صورت گرفته باشد که خوشبختانه دانشگاه پیام نور شیراز یکی از دانشگاه هایی است که توسعه زیربنایی مناسبی درآن صورت گرفته است.

وی یادآور شد: در حال حاضر پرونده ایجاد چند رشته جدید کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور شیراز در شورای گسترش درحال بررسی است که با توجه به توانمندی وپتانسیل هی بالقوه مشاهده شده از دانشگاه پیام نور شیراز در این بازدید، امیدوارم بزودی زمینه ایجاد چند رشته جدید تحصیلات تکمیلی دراین مرکز فراهم گردد.

وی اضافه کرد: علیرغم اینکه برخی از ورودی دانشگاه های بزرگ نخبه هستند اما دانش آموختگان آنها با کیفیت پایین فارغ التحصیل می شوند، اما خروجی دانشگاه پیام نور متمایز از ورودی آن است و فارغ التحصیلان آن به دلیل سیستم آموزشی خاص این دانشگاه و ارزیابی متمرکز، دارای بار علمی مطلوبی هستند.

مدیرکل شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم درباره تدوین سند آمایش آموزش عالی نیز اظهارداشت: اقدامات خوبی برای تدوین این سند دردست اقدام است. اما درحال حاضر سند مصوب آمایش آموزش عالی در کشور نداریم که متاسفانه یکی از مشکلاتی که امروز در بحثتوسعه نامتوازن کیفی آموزش عالی در برخی حوزه ها شاهد هستیم، به دلیل نداشتن چنین سندی است.

وی اضافه کرد: به عنوان یک رویکرد جدید، مدیریت آموزش عالی درحال نهایی کردن این سند است که این موضوع در کمیته های کارشناسی واز طرف دیگر با حضور نمایندگان مجلس به صورت استانی در حال بررسی است و امیدواریم در سال ۹۳ این سند به عنوان سند نهایی آمایش آموزش عالی مصوب و ابلاغ شود.

مدیرکل شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم در پاسخ به این سئوال که با کاهش تحریم ها گفته می شود دانشگاه های اروپایی برای ایجاد شعبه در ایران اعلام آمادگی کرده اند، اظهارداشت: بحثبرگزاری دوره های مشترک به عنوان یک سیاست در آموزش عالی مورد توجه است ولی امروز آموزش عالی ما به اندازه کافی قابلیت های توسعه ای را دارد. اگر چه ممکن است در برخی از حوزه ها نیازداشته باشیم با دانشگاه های دیگر درکشورهای مختلف دوره های مشترک داشته باشیم ولی ایجاد شعبه این دانشگاه ها درایران مدنظر نیست.

حسینی دربخش دیگری از اظهارات خود درباره توقف توسعه کمی دانشگاه ها اظهارداشت: توسعه آموزش عالی درگذشته برای پاسخ گویی به مطالبات اجتماعی بود لذا ما معتقدیم ظرفیت های ایجاد شده در بحثتوسعه آموزش عالی، امروز به اندازه کافی پاسخگوی مطالبات متقاضیان آموزش عالی است.

وی افزود: ایجاد مراکز جدید آموزش عالی با سرعتی که در گذشته داشت متوقف شده وتنها درصورت ضرورت وپس از بررسی های کارشناسی احتمال راه اندازی مرکز یا واحد جدید دانشگاهی وجود خواهد داشت.

وی درباره تجمیع دانشگاه های کوچک نیز گفت: جمعیت دانشجویی برخی از واحدهای دانشگاهی به دلیل عدم اقبال از سوی متقاضیان، در حال کاهش است که ضروری است این واحد ها برای اینکه دوام داشته باشند با چند واحد دیگر تجمیع شوند اما نحوه سیاست گذاری برای تجمیع این واحدها باید به صورت ویژه کارشناسی و تصمیم گیری شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز