خبرگزاری کار ایران

استاندار فارس:

برخی نگاه‌ها به دولت حاصل تنگ نظری‌ست

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۵۵۹

دوران دولت‌های سازندگی و اصلاحات دوران شکوفایی در حوزه فرهنگ بود. / در هر دولتی به واسطه نگاه آن دولت به عرصه فرهنگ و هنر، شاهد رشد یا سقوط فعالیت‌های فرهنگی و هنری بوده‌ایم. / اوقات صرف شده در کنار هنرمندان و فرهنگ‌وران، جزو عمر رفته محسوب نمی‌شود. / به سهم خود هرآنچه در توان دارم را برای کمک و حمایت از هنرمندان و فرهنگوران این دیار، در کف اخلاص می‌گذارم.

شیراز - ایلنا: استاندار فارس گفت: اگر بتوانیم تنگ‌نظری‌ها را کنار گذاشته و واقع‌نگر باشیم، دوران کنونی را می‌توان به دوران شکوفایی فرهنگ و هنر تبدیل کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز، سید محمداحمدی، در دیدار با جمعی از پیشکسوتان عرصه فرهنگ و هنر استان فارس، با انتقاد از برخی نگاه‌های خاص به دولت و فعالیت‌های آن، این نوع نگاه را ناشی از تنگ‌نظری دانست و گفت: در دوران ۳۴ ساله انقلاب اسلامی، شاهد فراز و نشیب‌های فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر کشور و به تبع آن فارس بوده‌ایم.

احمدی با ارائه تحلیلی از وضعیت فرهنگ و هنر و فعالیت‌های این حوزه از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون در دولت‌های مختلف، دوران دولت‌های سازندگی و اصلاحات را دوران شکوفایی در این حوزه دانست و گفت: البته در هر دولتی به واسطه نگاه آن دولت به عرصه فرهنگ و هنر، شاهد رشد یا سقوط فعالیت‌های فرهنگی و هنری بوده‌ایم.

استاندار فارس با بیان اینکه این فراز و نشیب‌ها در دوره‌های تاریخی گذشته هم وجود داشته است، گفت: اسلام در اصل، دین سخت‌گیری نیست؛ اگر پیرایه‌ها را از دین اسلام بگیریم، دینی آسان و جذاب خواهد شد که همه به سمت آن گرایش پیدا می‌کنند.

احمدی با اشاره به وضعیت فرهنگ و فرهنگوران در دوران‌های تاریخی قبل و بعد از انقلاب، تصریح کرد: به یاد داشته باشیم که می‌توانیم با ارزیابی صحیح از گذشته، فردا را ترسیم کنیم و مطمئن باشیم که اگر امروز ما عملکرد گذشتگان را بررسی و ارزیابی می‌کنیم، فردا هم کسانی عملکرد ما را ارزیابی خواهند کرد؛ تاریخ در خصوص نوع برخورد ما با فرهنگ و هنر قضاوت خواهد کرد و باید تلاش کنیم در مسیر تعالی هنر حرکت کنیم.

استاندار فارس با ابراز تاسف از افول فعالیت‌های فرهنگی و هنری در سال‌های گذشته، گفت: زمانی در بازار مسگر‌ها و راسته منبت‌کاران و خاتم‌کاران، ضرب‌آهنگ صدای چکش‌های ریز و درشت، ضرب‌آهنگ زندگی بود، طراوت و شادابی را هنرمندانه به هر رهگذری هدیه می‌کرد؛ اما امروز دیگر این صدا‌ها به گوش نمی‌رسد.

احمدی با بیان اینکه امروز در بازار مسگرهای شیراز، مس‌های تولید شده دیگر استان‌ها به‌فروش می‌رسد، گفت: مطمئن باشید که اگر دولت‌ به فکر احیای هنرهای ارزشمند سنتی ما در تمام حوزه‌ها نباشند، هنرهایی نظیر صنایع‌دستی و بسیاری از هنر‌ها، آرام آرام به فراموشی سپرده می‌شود.

استاندار فارس تصریح کرد: امروز شاید زنان عشایر، همچنان با تمام سختی‌ها، برای دلشان، فرش و گلیم و گبه ببافند، اما دختران این زنان در پیچ و خم روزمرگی‌های زندگی و بی‌تفاوتی دولت، این هنر‌ها را فراموش کرده و دیگر ادامه نمی‌دهند.

احمدی با اشاره به تلاش‌های دولت‌ها در سایر کشور‌ها برای حمایت از صنایع‌دستی و هنرمندان این عرصه، ‌ تاکید کرد: متاسفانه در هیچ یک از ابعاد فرهنگ و هنر در کشور طی سال‌های گذشته با برنامه عمل نکرده‌ایم؛ برخی مدیران در این حوزه صبح بیدار می‌شوند و با شعار هرچه پیش‌آید خوش‌آید، کار روزمره را دنبال می‌کنند، بی‌آنکه از قبل برنامه‌ای تاثیرگذار تدوین کرده و دغدغه اجرای آن را داشته باشند.

استاندار فارس با تصریح اینکه اوقات صرف شده در کنار هنرمندان و فرهنگ‌وران، جزو عمر رفته محسوب نمی‌شود، گفت: فرهنگ و هنر، جلا دهنده روح و روان انسان است، انسانی که روحی شاداب داشته باشد می‌تواند به دیگران انرژی و امید ببخشد، اگر فرهنگ و هنر را از یک ملت بگیریم، روح و روانش را گرفته‌ایم.

احمدی با تاکید براینکه در زمینه فرهنگ و هنر استان فارس و تحول در این عرصه برنامه دارد، گفت: به سهم خود هرآنچه در توان دارم را برای کمک و حمایت از هنرمندان و فرهنگوران این دیار، در کف اخلاص می‌گذارم؛ اعتقاد دارم ما اگر فرهنگی و هنرمند نباشیم، فرهنگیان را از دست‌ خواهیم داد و این امر جامعه را به سمت رخوت، سستی و ناامیدی می‌کشاند.

استاندار فارس تصریح کرد: با اهالی فرهنگ و هنر نمی‌توان با دورویی و تزویر همراه شد، امروز اگر قرار است تجارب کهنسالان را به شکل تاثیرگذار به نسل امروز منتقل کنیم، باید در قالب نو، جدید، تاثیرگذار و قابل قبول ارایه دهیم و بهترین قالب، هنر است، نمایش، نقاشی و سایر هنر‌ها.

احمدی با بیان اینکه شیراز، همواره نام فرهنگ و هنر را در ذهن مخاطبان متبلور می‌کند، در عمل، دچار نوعی رخوت و رکود شده است، گفت: متاسفانه عرصه فرهنگ و هنر، قربانی نگاه‌های متفاوتی است که توسط مدیران مختلف بر آن اعمال شده است.

احمدی با اشاره به اینکه فارس دارای ظرفیت‌های بسیار بالا است و باید جایگاهی بهتر از وضعیت کنونی را به دست بیاورد، تاکید کرد: هنرمندان برجسته‌ای در شهرستان‌های استان فارس حضور دارند که باید بیش از گذشته مورد توجه قرار داشته باشند.

نماینده عالی دولت در استان فارس با اشاره به دیدگاه‌های دکتر روحانی، رئیس جمهور و مدیران همراه وی را دارای تفکرات روشن و تعالی بخش در حوزه هنر و فرهنگ دانست و خواستار مشارکت و همراهی بیشتر فعالان این عرصه با مدیران، برای بهبود وضعیت این حوزه شد.

در این دیدار که با حضور موسوی مشاور اجرایی استاندار فارس برگزار شد، سیروس رومی روزنامه نگار، پژوهشگر و نویسنده، داریوش نوید گویی ناشر، امین فقیری نویسنده، رحیم هودی استاد تئا‌تر و همایون یزدان‌پور شاعر و گوینده رادیو و تلویزیون به بیان دیدگاه‌های خود در زمینه مسائل فرهنگی و هنری استان فارس پرداختند.

پیشکسوتان فرهنگ و هنر فارس در این دیدار با ابراز خشنودی از حضور احمدی به عنوان استاندار فارس، حضور وی را در این جایگاه موجب دلگرمی اهالی هنر برشمردند و خواستار ساماندهی دستگاه‌های فرهنگی و کاهش موازی کاری در این دستگاه‌ها شدند.

فرهنگوران حاضر در این جلسه کمبود زیرساخت‌های لازم برای گسترش مسائل فرهنگی و هنری را از جمله مشکلات اساسی این حوزه در استان فارس برشمردند و دیدار هنرمندان و فرهنگ وران با استاندار فارس به منظور ارائه نظرات و پیشنهادات، به مدیر ارشد استان را پیشنهاد نمودند.

هنرمندان حاضر در این دیدار با قدردانی از مواضع رئیس جمهور در این عرصه، پشتیبانی خود را از دیدگاه‌های دولت تدبیر و امید ابراز کردند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز