خبرگزاری کار ایران

به همت خیرین ذوب آهن اصفهان و عاشقان اهل بیت (ع) برگزار شد :

نوای تعزیه ‌در ذوب‌آهن اصفهان ، شور حسینی برپا کرد

asdasd
کد خبر : ۴۳۲۵۲۷

علمداری تصریح کرد : امروز انقلاب اسلامی ثمره اربعین و عاشورا است . اگر عاشورا نبود شاید امروز کشوری به نام ایران اسلامی نیز وجود نداشت . بنابراین هر روز که از این واقعه می گذرد، موج آن ، درایت ، شهادت ، شهامت و منطق حضرت امام حسین (ع) و یاران شان را بیشتر نمایان می کند

به گزارش ایلنا به نقل از ذوب آهن اصفهان؛مصادف با نیمه ماه صفر و در آستانه اربعین سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدا... الحسین (ع)  به همت کانون خیرین فرهنگی بانوان ، حوزه مقاومت بسیج شهید تندگویان ، مدیریت های روابط عمومی و خدمات و امور اجتماعی و خیریه والفجر شرکت ، مراسم تعزیه خوانی با موضوع مجلس بازار شام و شهادت حضرت رقیه (س) توسط گروه کشوری تعزیه خوانی جوانان دلیگان برخوار ، بیست و پنجم آبان ماه در سالن نبرد استادیوم فولادشهر با حضور مهندس صادقی مدیرعامل و تعدادی از مسئولین شرکت ، اعضای خانواده بزرگ ذوب آهن اصفهان و شهروندان استان وشهرستان برگزار شد .

در این آیین که تعدادی از مسئولین شهرستان لنجان نیز حضور داشتند ، مشاور فرهنگی  وا مور اجتماعی شرکت طی سخنانی با اشاره به ایام عاشورای حسینی گفت : واقعه اربعین در فرهنگ تشیع جایگاه بسیار ارزشمند و والایی دارد و رازی در این واقعه نهفته است که خواندن دعای اربعین جزء پنج شاخصه مومنان به شمار می رود .چرا که آنچه در عاشورا رقم خورد در اربعین بعد از چهل روز به تجلی و ظهور رسید . اولین مرتبه ای که پیام فرهنگی عاشورا در دنیا منتشر شد و این موج بزرگ ایجاد شد از اربعین بود .

اربعین نشان داد که پیروز میدان ، خاندان اهل بیت (ع) هستند

وی افزود : در عاشورا به ظاهر ، گروهی تصورشان بر این بود که پیروز شدند و حضرت امام حسین (ع) و یاران ایشان را به شهادت رساندند اما اربعین نشان داد که پیروز میدان ، خاندان اهل بیت (ع) هستند و امروز بعد از 14 قرن شاهد اثرات اربعین هستیم .در این حرکت نشان داده شد آنچه که حضرت امام حسین (ع) انجام داد ،  فلسفه ای منطقی و الهی داشت زیرا اگر غیر از این بود امروز ما شاهد چنین حرکت های عظیمی نبودیم. موجی در عاشورا اتفاق افتاد که هر روز در جهان گسترده تر می شود و بعد از سال ها کشوری به نام شیعه را در دنیا بنیان نهاد .

انقلاب اسلامی ثمره اربعین و عاشورا است

مهندس علمداری تصریح کرد : امروز انقلاب اسلامی ثمره اربعین و عاشورا است . اگر عاشورا نبود شاید امروز کشوری به نام ایران اسلامی نیز وجود نداشت . بنابراین  هر روز که از این واقعه  می گذرد، موج آن ، درایت ، شهادت ، شهامت و منطق حضرت امام حسین (ع) و یاران شان را بیشتر نمایان می کند .

این فعال فرهنگی ادامه داد :  آنان که به حرکت عظیم ، جهاد و قیام این بزرگواران شبهه وارد می کنند چرا امروز را نگاه نمی کنند ، چرا چشمان دنیایی خود را باز نمی کنند . نیاز به چشم معنا و دل نیست با چشم صورت می توان دید که در اربعین و عاشورا چه کردند . اگر حضرت امام حسین (ع) این قیام را انجام نمی داد امروز شاهد این همه موج شور و عشق در دنیا نبودیم و نام این خاندان زنده نمی ماند . اینکه هر سال آمار کسانی که پیاده به عراق سفر می کنند  و به سوی کربلای معلی می شتابند ،  نتیجه حرکت حضرت امام حسین (ع) است .

مهندس علمداری گفت : اگر می خواهیم بگوییم همراه حضرت هستیم تا امروز درست قدم برداشتیم . اگر انقلاب کردیم و کشوری را به نام خاندان حضرت امام حسین (ع) نامگذاری کردیم یعنی تا امروز همراه واقعه عاشورا بوده ایم . با عاشورا همراهی کردن یعنی در سپاه حق بودن و با اسلام بودن . اما اگر خاموش باشیم یعنی با سپاه دشمن هستیم . اگر امروز حتی با کلام و جمله ای از سپاه دشمن دفاع کنیم متاسفانه یعنی در آزمون عاشورا اشتباه کرده ایم و به سمت سپاه دشمن رفته ایم . دفاع از انقلاب اسلامی و به ثمررساندن خون شهدا تا جایی که ظهور حضرت امام زمان (عج) صورت بگیرد نشان از همراهی با کاروان عاشورا  است .

فراموش نکنیم امروز وظیفه داریم که زمینه ساز ظهور باشیم

وی گفت : صدای قافله کاروان هنوز در عالم است و امام عصر هنوز این ندا را می دهد : آیا کسی هست که مرا یاری کند . غافل از امام عصر نشویم و از قافله عقب نمانیم . این واقعه اتفاق افتاد تا آخرین امام حضور و ظهور یابد و پرچم عدالت را در تمام جهان بر افراشته نماید . فراموش نکنیم امروز وظیفه داریم که زمینه ساز ظهور باشیم . امروز حسینی بودن یعنی همراه امام عصر بودن . این  واقعه و کاروان هنوز در حرکت است و حرکت زمانی به انتها می رسد که ظهور صورت بگیرد . تاریخ و روایت ها می گوید که این اتفاق بدست ایرانیان خواهد افتاد . خودمان ، شرایط مان و آنچه که خداوند به عنوان نعمت به ما عطا کرده است را کوچک نشماریم و بدانیم که تمام دنیا سعی می کنند که جلوی حرکت انقلابی ، انقلاب اسلامی را بگیرند. اما این موج منتشر شده است و مدافعان حرم نشان از ادامه این راه است . 

بانوان ، حامی آقایان و سنگربان راه فرهنگی باشند

مشاور فرهنگی اجتماعی مدیر عامل شرکت در بخشی دیگر از سخنان خود اظهار کرد : سال گذشته در چنین ایامی محافلی ایجاد شد . طی فراخوانی در شرکت از بانوان مجموعه خواسته شد که اگر می خواهید همراه اربعین باشید باید با حضرت زینب (س) باشید و در جهاد فرهنگی این خاندان شرکت کنید . رشادت دختر سه ساله این خاندان و شهادت وی سند آزادی اُسرای عاشورا شد . بانوان ایرانی مسئولیت بسیار سنگینی بر دوش دارند و باید در کنار آقایان که راه شهادت را طی می کنند حامی و سنگربان باشند و این راه فرهنگی را ادامه دهند .

فراموش نکنیم که ما آسان بدست نیامده ایم که آسان از دست برویم

این فعال فرهنگی گفت : چادر ، حجاب و انقلابی بودن تک تک بانوان ایران یعنی با حضرت زینب (س)  بودن و پیروی از فرهنگی عاشورا . فراموش نکنیم ؛ ما آسان بدست نیامده ایم که آسان از دست برویم . خودمان ، زمان و شرایط تاریخی خود را بشناسیم ، روزی از دنیا نرویم و بگوییم چه افسوس که ما هم امام عصر خود را تنها گذاشتیم . فقط کوفیان نبودند که فاجعه آفریدند و امام را تنها گذاشتند بلکه در این زمان هم می توان به خطا و اشتباه کاروان را تنها گذاشت و امام عصر خود را نشناخت و دست یاری او را نگرفت .

اولین سالگرد تشکیل کانون خیرین فرهنگی بانوان

مهندس علمداری افزود : این حرکت بزرگ را الحمدا... بانوان ذوب آهن اصفهان به خوبی شناختند و در حال انجام خدمت در مکتب اهل بیت هستند . ایجاد کانون خیرین فرهنگی بانوان نشانی از این حرکت بزرگ داشته است که البته به پشتوانه تک تک آحاد سازمان تا امروز کار خودش را ادامه داده است . امروز اولین سالگرد این حرکت فرهنگی است و ما هر سال قصد داریم که چون به نام اهل بیت (ع) آغاز کرده ایم این راه را ادامه دهیم و هر سال با حضرت امام حسین (ع) بیعت کنیم که ما هستیم و راه شما را ادامه  می دهیم و سنگربان مکتب عاشورا هستیم .   

وی در پایان ضمن تشکر از مدیرعامل ، معاونین که گاهاً وظیفه آنها نبوده اما شخصاً حضور پیدا کردند و مشکلات کانون را برطرف کردند ، حوزه مقاومت بسیج شهیدتندگویان ، مدیریت های خدمات و امور اجتماعی و روابط عمومی و تمام بخش های شرکت تشکر می کنم که حرکت فرهنگی خود را  صحیح و در بستری سالم  و مناسب ادامه دادند . از همه بانوان دعوت می کنم که یار و یاور انقلاب و حرکت فرهنگی حضرت زینب (س) باشند و بدانند این واقعه در تمام عصرها ادامه دارد تا ظهور صورت گیرد .  

  در حاشیه این آیین فرهنگی و عاشورایی که نمادی از دلبستگی به خاندان اهل بیت(ع) به شمار می رود ، علیرضا ترابی دلیگانی سرپرست گروه  تعزیه در گفتگو با خبرنگار ما گفت : در زمینه برپایی آئین های عزاداری امام حسین(ع) روایات متعدد و متنوعی نقل شده است و اهل‌بیت(ع) نیز بعد از سیدالشهدا (ع) تاکید بسیاری بر انجام مراسم عزاداری و این اسوه نیک داشته‌اند. بزرگداشت واقعه عاشوار از اجر فراوانی برخوردار است و  همچنین از جمله شیوه های احیاء این واقعه عظیم به شمار می رود .  

علیرضا ترابی دلیگانی اهل اصفهان و روستای دلیگان برخوار گفت : 45 سال است که مدال خادمی ابا عبد ا...   الحسین (ع) را به سینه دارم و به این خادمی افتخار می کنم و امیدوارم خداوند آن را از من نگیرد. 

وی تعزیه بازار شام و وفات حضرت رقیه (س) را چنین توصیف کرد : عصر عاشورا زمانی که حضرت امام حسین (ع) و یارانش همگی به شهادت رسیدند و به دستور ابن سعد همه زنان و دختران و باقی مانده از اهل بیت امام حسین (ع)  و امام سجاد (ع) به اسارت لشکر کوفه و شام در می آیند وآنها را پس از گذراندن از شهرهای مختلف مانند کوفه  وارد شهر شام که مقر یزید ابن معاویه بود وارد می کنند و به دستور یزید در خرابه ای که در پشت کاخ وی بود آنها را مستقر می کنند . در همین خرابه زمانی که رقیه دختر سه ساله امام حسین (ع) آن قدر بی تابی کرد که یزید دستور داد سر پدرش را داخل خرابه بردند ، رقیه با دیدن سر پدرش و پریشانی زیاد وفات پیدا می کند.

ترابی سرپرست گروه تعزیه که به همراه حاج اسماعیل معینی دلیگانی در سوگواره های کشوری از جمله سوگواره اراک ، استان فارس ، کرمانشاه ، اصفهان جزء منتخبین بوده و توانسته اند  افتخارات بسیاری کسب نمایند ، ادامه داد :  از آنجایی که تعزیه یک نمایش مذهبی است و در قالب عزاداری سنتی و با لباس و شیوه ای مختص خود  اجرا می شود تاثیرات فراوانی بر مخاطب دارد . چنین حرکتی در دوران جنگ تحمیلی به صراحت مشاهده است و در حال حاضر نیز  شهدای مدافع حرم دنباله رهرو کاروان حسینی هستند . 

وی تصریح کرد : از اینکه سعادت شد در بین خانواده پرتلاش ذوب آهن اصفهان اجرا داشته باشم بسیار  خوشحال هستم. شایسته می دانم از زحمات همه عوامل ، دست اندرکاران و برگزارکنندگان تعزیه به ویژه مهندس صادقی مدیرعامل شرکت ، معاونین و همچنین مهندس علمداری که مشوق ما برای هر چه بهتر انجام شدن این مراسم بودند تشکر و قدردانی نمایم . انشاا... سعادت باشد در زمان های دیگر با مجالس دیگر در خدمت خانواده بزرگ ذوب آهن اصفهان انجام وظیفه نماییم .  

ترابی در پایان  شبیه خوانان حاضر در این مراسم پر شور و روحانی را چنین برشمرد : اسماعیل معینی ، هادی معینی ، رضا محرابی ، سید رسول حسینی ، علی رضا ترابی ، رسول کریمی ، محسن کریمی ، سعید قاسمی و سالار شفیعی .

شایان ذکر است در ابتدای مراسم زیارت عاشورا ، قرائت گردید و از حضار با برپایی ایستگاه صلواتی و توزیع نذورات ، پذیرایی گردید . همچنین هنرمندان و تعزیه خوانان با  اجرای این آیین معنوی به دل های عاشقان اهل بیت (ع) شور ویژه ای بخشیدند .

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز