خبرگزاری کار ایران

​تاکید نعمت زاده در افتتاح اولین طرح ایدرو با همکاری سرمایه گذاران خارجی در پسابرجام:

استفاده از توان داخلی و صدور تولیدات، شرط سرمایه گذاری خارجی

asdasd
کد خبر : ۴۰۸۲۵۶

نخستین کارخانه ساخت انواع شیرآلات کنترلی و هوشمند مورد استفاده در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی با مشارکت بخش خصوصی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و شماری از معاونان وزرای صنعت و نفت و مسئولان محلی در محل کارخانه نیک گستر در شهرک صنعتی شمس آباد افتتاح شد.

به گزارش ایلنا، نعمت زاده در این مراسم که در آن معظمی  رئیس هیات عامل ایدرو، مهندس صالح نیا معاون امور صنایع وزیر نفت،‌جلودارزاده نماینده مجلس ، سفیر کشور  ایتالیا و شماری از مدیران عامل شرکت های دولتی و بخش خصوصی حضور داشتند با اشاره به اینکه قرارداد سرمایه گذاری  دو جانبه ایران و شرکای خارجی در این واحد صنعتی در جریان سفر ریاست محترم جمهور به ایتالیا امضا شد، ابراز امیدواری کرد این کارخانه در پرتو همکاری نزدیک دو وزارتخانه نفت و صنعت بتواند در آینده به یکی از افتخارات ملی کشور ، مبدل شود.
 
 وزیر صنعت، معدن و تجارت در  سخنان خود با بیان  پیشینه تعامل و همکاری سازنده و مفید  میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نفت اظهار داشت اینگونه همکاری ها می تواند در پایه ریزی صنایع بنیادی و پایه ای کشور بسیار موثر و کارآمد باشد.
 
وی ضمن اشاره به فعالیت و  همکاری دو وزارتخانه در تجمیع اقدامات مربوط به تولید توربین ژنراتورها در کشور گفت این همکاری ها در گذشته سرانجام به پایه گذاری شرکت مبنا منجر گردید که اکنون با 10 هزار پرسنل یکی از بزرگترین هلدینگ های فعال در منطقه و جهان در حوزه تولید  توربین ژنراتور می باشد.
 
وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت احداث تاسیسات صنایع دریایی و تجهیزات فراساحل را بعنوان یک مورد دیگر از  همکاری موثر و بسیار خوب  میان دو وزارتخانه نفت و صنعت  توصیف کرد و  گفت اگر این همکاری ها تداوم داشته باشد و مدیران اینگونه همکاری ها را با جدیت و اعتقاد  دنبال کنند،  می تواند آثار و برکات فراوانی برای کشورمان داشته باشد.
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان  اینکه کشورمان دارای منابع فراوان هیدروکربن است گفت باید برای توسعه  منابع و میادین نفت، گاز و عدم خام فروشی آن و همچنین ایجاد توسعه و اشتغال برای جوانان، جذب سرمایه گذاری های خارجی و ایجاد مراکز فناوری اقدام کرد.
 
وی ضمن تصریح به اینکه این واحد باید نیازهای داخلی را تامین کند، گفت یکی از شروط ما در امضای قرارداد این بوده که این واحد بتواند تولیدات خود را به خارج صادر کند و استقرار آن در شهرک صنعتی شمس آباد موجب می شود از امکانات سایر شرکت های مستقر در این شهرک در حوزه مواد اولیه، فولادسازی ،ریخته گری ماشین کاری و غیره استفاده کند.
 
وی افزود: ما صنایع الکترونیکی پیشرفته ایی داریم و در بحث ساخت شیرالات کنترلی می توانند از تولید داخل استفاده کنند.
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت با آینده دار توصیف کردن این واحد گفت در حوزه تعمیر و نگهداری و ارائه سرویس ها در جنوب کشور هم می تواند فعال باشد و شیرآلات سنگین وزن موجود در پالایشگاه های جنوب کشور را تعمیر و نگهداری کند.
 
در این مراسم باباخانی مدیر عامل شرکت نیک گستر از شرکت های تحت پوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران  ضمن سخنانی اظهار داشت شیرآلات کنترلی و هوشمند از جمله قطعات حساس و با تکنولوژی بالا در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی به شمار می‌روند که نیاز کشور به آنها در طول سالهای گذشته، همواره از طریق واردات تأمین می‌شده است.
 
وی افزود: در طی 10 سال گذشته بدلیل مشکلاتی که در زمینه تامین تجهیزات مورد نیاز صنایع نفت، گاز و پتروشیمی بوجود آمد و از طرفی با توجه به نیاز آتی کشور بر اساس برنامه‌های توسعه‌ای حوزه نفت و گاز مطابق چشم انداز 1404، داخلی سازی این تجهیزات پرمصرف و کلیدی در راستای سیاستهای اقتصاد مقاومتی در دستور کار مسئولین صنعت نفت قرار گرفت .
 
بنا به گفته وی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) بعنوان متولی توسعه صنعتی کشور و با بهره‌گیری از تجربه درخشان خود در داخلی‌سازی تجهیزات مختلف صنعتی، جهت اجرایی نمودن این طرح، مذاکرات مقدماتی را با شرکت های Golden Group آلمان و  Giva Group ایتالیا در نیمه دوم سال 1394 آغاز نمود که در نهایت این مذاکرات در حین سفر ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران به کشور ایتالیا و در حضور مقام محترم وزارت صنعت، معدن و تجارت در شهر رم در 6 بهمن سال 1394 منجر به امضاء قرار داد همکاری 3 جانبه گردید.
 
باباخانی با بیان اینکه در متن این قرار داد 3 بخش اصلی گنجانده شده شده اظهار داشت بخش اول شامل  انتقال تکنولوژی است. در این بخش، دانش طراحی شیرآلات کنترلی و هوشمند برای انواع  Actuator Valve، HIPPS valve  و           Control Valve  از طرف شرکت جیوا به مجموعه نیک ولو انتقال داده خواهد شد. هم اکنون کارشناسان ایرانی نیک ولو زیر نظر کارشناسان جیوا طراحی این تجهیزات را بطور کامل انجام می‌دهند.
 
وی توضیح داد   شرکت‌های RMT Valvomeccanica تولید کننده شیرآلات کنترلی و DVG Automation تولید کننده اکچوایتور که زیرمجموعه گروه جیوا قرار دارند، در فهرست تأمین کنندگان تأیید شده  (Vendor List) اکثر قریب به اتفاق شرکتهای کارفرمائی صنایع نفت، گاز و پترو شیمی حضور دارند. علاوه براین  در حال حاضر 25 کارشناس و متخصص از داخل کشور جذب شده‌اند که زیر نظر 6 نفر از کارشناسان ایتالیایی در حال آموزش می‌باشند. این تعداد همزمان با شروع تولید به 50 نفر خواهد رسید آموزش آنان در حین کار به صورت چرخشی بین دو کارخانه نیک ولو و RMT در ایران و ایتالیا  خواهد بود.
 
مدیر عامل شرکت نیک گستر به بخش دوم که  استفاده حداکثر از توان داخلی است اشاره نمود و اعلام کرد  :سیاست شرکت "نیک ولو"  استفاده از حداکثر توان موجود داخل کشور و برون سپاری فعالیتهایی است که امکانات داخلی به میزان کافی پاسخگوی آن می‌باشند. سیستم تولید نیک ولو به گونه‌ای طراحی گردیده که همانند شرکتهایRMT  و DVG مسئولیت طراحی، مونتاژ، تست و خدمات تعمیر ونگه داری را خود بعهده داشته و جهت تامین قطعات مورد نیاز شیر آلات از توان و قابلیت های قطعه سازان ایرانی استفاده خواهد نمود. به عنوان نمونه بخش زیادی از قطعات ریخته گری مورد نیاز، مطابق با قالب ها و استاندارد های نیک ولو، می‌تواند از مجتمع فولاد اسفراین تأمین شود.
 
در طی 5 ماه گذشته و همزمان با تجهیز کارخانه، کارشناسان فنی نیک ولو همراه با کارشناسان ایتالیایی، نسبت به شناسایی قطعه‌سازان توانمند داخلی مرتبط اقدام نموده اند که متاسفانه بخش زیادی از آنها به رغم داشتن زیرساخت مناسب، تعطیل و یا نیمه فعال بوده‌اند. برآورد می‌شود پس از بهره‌برداری این طرح، حدود 350 تا400 نفر نیروی انسانی در سایر کارگاه‌ها و کارخانه‌ها مشغول ارائه خدمات مرتبط با شرکت "نیک ولو" باشند.
 
وی بخش سوم را  سرمایه گذاری خارجی دانست و تصریح کرد این پروژه، نخستین طرح ایدرو است که در دوره پسابرجام و با مشارکت شرکتهای خارجی به بهره‌برداری می‌رسد. سهامداران این طرح عبارتند از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران 19%، شرکت جیوا گروپ (ایتالیا) 35% و شرکت گلدن گروپ (آلمان) 46%. برآورد اولیه سرمایه مورد نیاز پروژه حدود 400 میلیارد ریال بوده است که تا کنون مبلغ 4 میلیون یورو و 190 میلیارد ریال جهت مواردی مانند  احداث کارخانه در 5000 متر مربع از 7500 مترمربع زمین اختصاص یافته به طرح،احداث 420 متر مربع فضای اداری و خرید تجهیزات و ماشین آلات مربوطه از اروپا و ایران هزینه شده است.
 
وی افزود سهامداران اروپایی این مجموعه آمادگی دارند تا برای پروژه هایی که به "نیک ولو "واگذار می گردد، خدمات فاینانس را نیز مد نظر قرار دهند. به علاوه محصولات تولیدی نیک ولو از 6 ماه گارانتی طولانی‌تر نسبت به محصولات مشابه و خدمات پس از فروش 10 ساله برخوردار خواهند بود و داخلی سازی صورت گرفته در این طرح، موجب کاهش زمان طراحی  و سهولت خدمات پس از فروش  خواهد شد.  
 
وی در پایان خاطر نشان ساخت برنامه ریزی‌های بلند مدت برای صادرات حدود 20 میلیون یورو از محصولات "نیک ولو" به کشور های منطقه از سال دوم بهره‌برداری، صورت گرفته است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز