خبرگزاری کار ایران

بهترین عملکرد دولت یازدهم در تجارت خارجی

مازاد تراز تجاری ایران در سومین سال دولت یازدهم به بیش از 3/4 میلیارد دلار رسید.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی گمرک ایران، صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی طی چهار ماهه اول سال‌جاری 21 و 11 صدم درصد افزایش داشته و در مدت یادشده 16 میلیارد و 308 میلیون دلار انواع کالای غیرنفتی به خارج از کشور صادر شده است که بر این اساس تراز تجاری کشورمان در مدت مزبور مثبت بوده و در مجموع با 3 میلیارد و 443 میلیون دلار مازاد تراز تجاری مواجه بوده‌ایم.

عمده‌ترین دلیل افزایش صادرات غیرنفتی در مدت یادشده به رشد چشمگیر صادرات پتروشیمی با 41 و 51 صدم درصد و سایر کالاها با 20 و 71 صدم درصد اختصاص دارد. بنابراین مجموع کل صادرات غیرنفتی با احتساب میعانات گازی در چهار ماهه اول سال‌جاری به 16 میلیارد و 308 میلیون دلار رسید. این رقم در چهار ماهه اول سال گذشته با احتساب میعانات گازی 13 میلیارد و 465 میلیون دلار بود.

بنابر این گزارش، درباره علت رشد صادرات در چهار ماهه نخست سال‌جاری، باید گفت که اقلام صادراتی کشور در چهار ماهه نخست سال‌جاری، عمدتاً با افزایش صادرات روبه‌رو بوده‌اند، به طوری که تنها 20 قلم اول صادرات که بیش از 60 درصد از کل آن را به خود اختصاص داده‌اند، با وجود کاهش قابل توجه کالاهایی همچون میعانات گازی، پلی‌اتیلن، متانول، اوره و... باز هم در مجموع رشدی 34 درصدی در وزن و 25 درصدی در ارزش دلاری را به خود دیده‌اند.

براساس آمار تجارت خارجی کشورمان در مدت یادشده در صادرات کالاهای پتروشیمی کشورمان شاهد رکوردشکنی سهم این کالاها از کل صادرات کشورمان بوده‌ایم، به‌طوری که با افزایش 41 و 51 صدم درصدی صادرات این کالاها در سال‌جاری سهم این کالاها از کل صادرات غیرنفتی نیز به 41 و 51 صدم درصد افزایش یافته است. در این مدت 6 میلیارد و 769 میلیون دلار انواع کالای پتروشیمی به وزن 13 میلیون و 684 هزار تن از ایران به سایر کشورها صادر شد. سهم کالاهای پتروشیمی از کل صادرات کشورمان در چهار ماهه نخست سال گذشته 35 و 52 صدم درصد بود.

همچنین شاهد رشد صادرات سایر کالاها در مدت یادشده بوده‌ایم به نحوی که صادرات سایر کالاها از مرز 6 میلیارد و 627 میلیون دلار فراتر رفت و با افزایش 20 و 71 صدم درصدی سهم 40 و 64 صدم درصدی را از کل ارزش صادرات غیرنفتی کشورمان به خود اختصاص داد.

بنابراین گزارش با وجود افزایش صادرات پتروشیمی و سایر کالاها، شاهد کاهش صادرات میعانات گازی در چهار ماهه نخست سال‌جاری بوده‌ایم، به طوری که در این مدت، صادرات میعانات گازی 8 و 77 صدم درصد کاهش داشت و به مرز 2 میلیارد و 912 میلیون دلار رسید و سهم میعانات گازی از کل صادرات کشورمان به 17 و 86 صدم درصد کاهش یافت و جای خود را به محصولات پتروشیمی و سایر کالاها داد.

 

 

کد خبر : ۴۰۲۹۲۴