خبرگزاری کار ایران

تدوین 13 طرح توسعه‌ای برای ﻣﺠﺘﻤﻊ ﭘﺘﺎس

مجتمع پتاس خور و بیابانک، به عنوان نخستین و تنها تولیدکننده پتاس در کشور، 13 طرح توسعه ای به اجرا در می آورد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، مدیر مجتمع پتاس خور و بیابانک با اعلام خبر فوق افزود: این طرح ها، سبب جذب سرمایه های داخلی و خارجی در منطقه و توسعه آن می شود.

به گفته علی علوی نائینی، منطقه خور و بیابانک در عین حال با توجه به ویژگی های منحصر به فردی که دارد، محلی مناسب برای ژئوتوریسم است.   وی درباره طرح های توسعه این مجتمع گفت: طرح های تولیدی کلرید کلسیم با ظرفیت 30 هزار تن ، نمک پتاسیم (رژیمی) با ظرفیت 10 هزار تن، تبدیل پتاس تولیدی به سولفات پتاسیم با ظرفیت 24 هزار تن در سال، بخشی از طرح های توسعه این مجتمع هستند.

 وی ادامه داد: احداث کارخانه های شستشوی نمک صنعتی با ظرفیت حداقل 300 هزار تن، تولید نمک خوراکی با ظرفیت حداقل 10 هزار تن، تولید سود با ظرفیت 200 هزار تن، تولید سیمان سورل، تولید کلرید منیزیم از پساب کارخانه پتاس، تولید فلز منیزیم، استحصال لیتیم و سایر عناصر کمیاب از شورابه نهایی و استحصال نیترات از دیگر طرح های توسعه مجتمع پتاس خور و بیابانک به شمار می آیند.

وی از آمادگی مسوولان محلی برای اجرای طرح ها خبر داد و گفت: محدوده معدنی پتاس در شهرستان خور و بیابانک در استان اصفهان، به عنوان یکی ازمناطق گردشگری معدنی ( ژئوتوریسم معدنی)، با توجه به وجود ظرفیت بالقوه جذب گردشگر معدنی، تنها در ایام نوروز سال 95 بالغ بر 10 هزار نفر بازدید کننده از دهکده توریستی منطقه داشت.

علوی نائینی تصریح کرد: تلاش خواهد شد با استفاده حداکثری از ظرفیت های بالقوه مجتمع و سایر جاذبه ها، بسته کاملی فراهم و در اختیار گردشگران علاقمند و گروه های هدف قرار گیرد.

کارخانه پتاس که از زیرمجموعه های شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (تحت پوشش ایمیدرو) است، از خرداد ماه 94 به عنوان نخستین و تنها تولیدکننده این ماده با ارزش معدنی در کشور،آغاز و در مرداد سال گذشته به طور رسمی مورد بهره برداری قرار گرفت. عیار پتاس تولیدی بر حسب استاندارد جهانی 95 درصد است که محصول تولیدی این مجتمع با خلوص 96 درصد نیز انجام شده است.

با انجام اکتشاف تکمیلی در پلایای (حوض های نمکی کویری)خور و بیابانک، تُرود و تکمیل اکتشاف مقدماتی در پهنه پلایای میانی، این سه پلایا تجمیع شده و به عنوان یکی از بزرگترین پلایاهای جهان مطرح و به منبعی برای تولید انبوه املاح معدنی تبدیل خواهد شد که منجر به ترغیب سرمایه گذاری کلان داخلی و بین المللی می شود.

در اواسط دهه 80 عملیات اکتشافی پلایای شمالی (ترود) اعم از طراحی، اجرای حفاری و نمونه برداری صورت گرفته و نتایج آن نیز منجر به دریافت گواهینامه کشف معدن به ذخیره 1.2 میلیارد مترمکعب شورابه قابل استحصال شده است و پس از در سال 93 پروانه بهره برداری معدن نیز صادر شده است.

اهم جاذبه های گردشگری مجتمع پتاس شامل آبشار نمکی به ارتفاع 20 و عرض 35 متر، کافی شاپ نمکی با ظرفیت 70نفر،سوئیت نمکی به ظرفیت کلی 30 نفر، کویر لانه زنبوری و کانال های جمع آوری شورابه و چشم انداز غروب آفتاب در آبشار و حوضچه های تبخیر خورشیدی است.

 

 

کد خبر : ۴۰۲۳۲۱