خبرگزاری کار ایران

کاهش 10درصدی نرخ تورم معدن

نرخ تورم کل بخش معدن در فصل بهار امسال با کاهش بیش از 10درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)،‌ طبق گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم کل بخش معدن در 4 فصل منتهی به بهار سال 95 با افت 10.2 درصدی مواجه شد. همچنین این شاخص نسبت به فصل مشابه سال گذشته (تورم نقطه به نقطه) 12.7درصد کاهش یافت.

این در حالی است که نرخ تورم فصلی این حوزه نیز روند نزولی را طی کرده و با افت 4.8درصدی همراه شده است. این در حالی است که در سه فصل ابتدای سال 94،‌ شاخص تولید کننده بخش معدن صعودی بود.  شاخص قیمت در بخش "استخراج کانه های فلزی" با 7.2 درصد کاهش نسبت به فصل قبل به عدد 185.3 رسید. این کاهش بیشتر تحت تاثیر کاهش 8.6 درصدی فعالیت "استخراج سنگ های آهنی" ایجاد است.

در فعالیت "استخراج سنگ های آهنی"، شاخص قیمت در فصل بهار 1395 به رقم 252.9 رسید که به ایـن ترتیـب نسبت به فصل قبل به میزان 8.6 درصد کاهش نشان داده است. کاهش مذکور به طور عمـده ناشـی از کـاهش قیمـت ماده معدنی "کنسانتره آهن" است.

شاخص قیمت در فصل بهار سال جاری در فعالیت "استخراج سرب و روی" به رقم 186.8 رسید و به این ترتیب نسـبت به فصل قبل 4.3 درصد کاهش نشان داده است. کاهش مذکور به سبب افت قیمت ماده معدنی "سنگ سرب و روی"  است.

در فصل بهار سال 1395 ،شاخص قیمت در فعالیتهای استخراج سنگ مس ، استخراج بوکسیت ، استخراج سـنگ بالاست، استخراج سولفات سدیم و استخراج میکا بدون تغییر مانده است.

 

کد خبر : ۳۹۹۳۳۲