خبرگزاری کار ایران

معاون امور معادن و صنایع معدنی :

تکمیل زنجیره ارزش معادن به منظور توقف خام‌فروشی

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت ، معدن و تجارت چهار سیاست عمده دولت در حوزه معادن را توسعه اکتشافات معدنی براساس اطلاعات پایه،تکمیل زنجیره ارزش معادن به منظور توقف خام‌فروشی ، ارتقاء سهم معدن در تولید ناخالص ملی و ‌ هدایت فعالیت‌های معدنکاری به سمت فعالیت‌های بزرگ‌مقیاس معدن عنوان نمود.

به گزارش ایلنا به نقل از شاتا ،  جعفرسرقینی در ارتباط با محور اول سیاست دولت ، توسعه اکتشافات معدنی براساس اطلاعات پایه اظهار داشت: در طول برنامه ششم هر سال به تناسب 400 هزار کیلومتر خطی پرواز ژئوفیزیک داشته‌ایم.

وی افزود: تا پیش از این یعنی   از سال 85 تا 91 به میزان 120 هزار کیلومتر خطی پرواز ژئوفیزیک شده بود در حالی که در دولت تدبیر و امید 250 هزار کیلومتر خطی پرواز ژئوفیزیک انجام گرفته است.

وی گفت: پهنه‌ها تکلیف 25 درصد از کشور را مشخص می‌کنند و اطلاعات این پهنه‌ها برای فعالیت‌های معدنی در مقیاس بزرگ اهمیت دارد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت ، معدن و تجارت در خصوص محور دوم سیاست دولت ، تکمیل زنجیره ارزش معادن به منظور توقف خام‌فروشی گفت: در طول 3 سال گذشته یعنی تا پایان سال 1394 به میزان 23 میلیون ظرفیت جدید فقط در چرخه فولاد اضافه شده است.

سرقینی تصریح نمود: امسال به میزان  20 میلیون ظرفیت جدید راه‌اندازی می‌شود و در سال 96 به میزان 11 میلیون که در نتیجه دیگر عملاً خام‌فروشی اتفاق نخواهد افتاد.

وی در مورد فولاد خام اظهار داشت:  اگر تا پایان برنامه به 40 میلیون تن فولاد خام تولید کنیم 30 میلیون تن آن برای مصرف داخلی و 10 میلیون تن برای صادرات است.

وی در زمینه برنامه‌ریزی صادرات فولاد تاکید کرد: امسال روی تولید 6 میلیون تن صادرات فولاد و 240 هزار تن صادرات مس برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وی در ارتباط با بحث شفاف‌سازی سیاست‌های دولت اظهار داشت: در راستا ی شفاف‌سازی سیاست‌های دولت ، طرح کاداس راه‌اندازی شد که موفقیت بزرگی برای مملکت است .

سرقینی اظهار داشت:  در بحث کاداس ، هر کس می‌تواند به هر میزان محدوده معدنی آزاد را  براساس تشخیص سازمان نظام مهندسی به نام خودش ثبت کند و در کنار آن با استفاده از قانون صلاحیت‌های فنی و مالی اقدام کند.

وی گفت: تکمیل زنجیره تولید معدن تنها چیزی است که می‌تواند ما را به آینده معدن کشور امیدوار سازد. در جاهایی که دسترسی به آب و مواد اولیه داشته باشیم ، تکمیل زنجیره تولید  و در پی آن اجازه تأسیس کارخانه هموار است.

وی با تأکید بر اینکه تولید باید صادرات‌محور باشد اظهار داشت: هیچ کشوری تولید داخلش را در مقابل واردات تنها نمی‌گذارد.

سرقینی گفت: صنعت ساختمان چند سالی است که رونق ندارد واین به علت  کاهش تولید و صادرات در صنعت سیمان و فولاد بوده است .

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت ، معدن و تجارت اظهار امیدواری کرد: مردم کشورمان بزودی  شاهد رونق معادن و صنایع معدنی باشند.

 

کد خبر : ۳۹۸۶۲۶