خبرگزاری کار ایران

دغدغه نمایندگان بخش خصوصی در نشست کمیسیون گردشگری اتاق تهران:

به دنبال صدای واحد بخش خصوصی در حوزه گردشگری

کمیسیون گردشگری اتاق تهران، عزم خود را برای سازمان‌دهی تشکل‌های حوزه گردشگری جزم کرده‌ است. چند هفته‌ای است که اعضای این کمیسیون بحث و بررسی موضوع ساماندهی تشکل‌ها را در دستور کار قرار داده و در نشست اخیر خود به طور مبسوط به این مساله پرداختند. دیدگاه آنان این است که با تشکل‌گرایی فعالان بخش گردشگری، انسجام آنان بیشتر شده و در این صورت می‌توانند جایگاه خود را در عرصه سیاست‌گذاری و تصمیم‌سازی ارتقا دهند.

به گزارش ایلنا در ابتدای نوزدهمین نشست کمیسیون گردشگری اتاق تهران، محسن مهرعلیزاده با اشاره به موضوعات در دست بررسی این کمیسیون گفت: ساماندهی تشکل‌ها را به منظور تقویت آنها در دستور کار قرار داده‌ایم. توانمندشدن تشکل‌ها از آن جهت حائز اهمیت است که آنها می‌توانند در عرصه تصمیم‌سازی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها نقش پررنگ‌تری ایفا کنند.

 او افزود: بخش خصوصی اکنون در تدوین قوانین نادیده انگاشته می‌شود. در واقع دیدگاه حاکم بر تدوین قوانین، دولتی است و آنچه به تصویب می‌رسد با تجربه‌های میدانی متفاوت است. رییس کمیسیون گردشگری اتاق تهران در ادامه با اشاره به تصمیم دولت برای به‌روزآوری طرح ملی گردشگری گفت که انتظار این است نهادهای ذیربط در بازنگری این طرح و تدوین آیین‌نامه‌های آن از بخش خصوصی مشورت بگیرند.

تقویت تشکل‌ها وظیفه اتاق‌های بازرگانی است

او با ارائه این مقدمه از ناصر عندلیب معاون آموزشی اتاق تهران و کارشناس این کمیسیون درخواست کرد که توضیحاتی در مورد وضعیت فعالیت و فضای تشکیلاتی موجود میان تشکل‌های حوزه گردشگری ارائه کند. عندلیب نیز با اشاره به قانون تشکیل اتاق‌های بازرگانی گفت: به موجب این قانون، اتاق‌ها موظف هستند که نسبت به شکل دادن و تقویت تشکل‌ها اقدام کنند. این یک الزام قانونی است.

 او ادامه داد: اکنون 17 نوع تاسیسات گردشگری در کشور و جود دارد که برخی از آنها فاقد تشکل هستند و از این میان تنها سه تشکل به عضویت اتاق‌ها درآمده‌اند. تعداد دیگری از این تشکل‌ها نیز از سایر نهادها نظیر اتاق اصناف مجوز دریافت کرده‌اند. عندلیب با بیان اینکه در بسیاری از مواقع، از ناحیه بخش خصوصی صدای واحدی شنیده نمی‌شود، گفت: به دلیل عدم سازماندهی تشکلی در حوزه گردشگری، با چالش مواجه می‌شویم و به همین سبب بود که ساماندهی تشکل‌ها را در دستور کار قرار داده‌ایم.

فدراسیون گردشگری ایجاد شود

در ادامه این نشست، محمد نجفی‌عرب، عضو کمیسیون گردشگری اتاق تهران، بر این عقیده بود که ایده ساماندهی تشکل‌ها باید در رسانه‌ها به صورت پررنگ مطرح شود. او افزود: بسیاری از فعالان صنعت گردشگری عضو تشکل‌ها نیستند و به صورت انفرادی به فعالیت می‌پردازند. آنها اغلب از امکاناتی که اتاق به اعضای خود ارائه می‌کند، مطلع نیستند.  نجفی‌عرب البته دو پیشنهاد نیز ارائه کرد وگفت: ما می‌توانیم در کمیسیون دو هدف را تعقیب کنیم؛ نخست ایجاد و تقویت تشکل‌ها توسط اتاق تهران و سازماندهی این تشکل‌ها زیر چتر یک فدراسیون. درعین حال می‌توان کسانی که به صورت منفرد فعالیت می‌کنند را نیز به این مجموعه متصل کرد تا صدای واحدی از این بخش شنیده شود.

عبور از فیلتر کمیسیون‌های گردشگری اتاق‌ها

در ادامه این نشست، احمد اصغری، رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران، با اشاره به وضعیت تشکلی درصنعت گردشگری گفت: بسیاری از فعالان صنعت گردشگری اعتقادی به کارکردهای سازمان میراث فرهنگ و گردشگری و اتاق‌ها ندارند. این موضوع باید آسیب‌شناسی شود که به چه دلیل، بخش خصوصی نتوانسته برای فعالان این بخش انگیزه ایجاد کند و سازمان میراث فرهنگی نیز نتوانسته نظر آنها را تامین کند.  اصغری بر این عقیده بود که نقش اتاق‌ها در شکل‌گیری تشکل‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که فعالان صنعت گردشگری، زمانی که می‌خواهند اقدام به ایجاد تشکل کنند، برنامه خود را به کمیسیون‌های گردشگری اتاق‌ها بدهند و از فیلتر آنها عبور کنند. او از رایزنی‌های خود برای شکل‌گیری کمیسیونی تحت عنوان گردشگری در مجلس نیز سخن گفت.

محمد نجیب اداک، رییس کمیسیون گردشگری اتاق سنندج نیز با استقبال از شکل‌گیری کمیسیون گردشگری در مجلس گفت: با تشکیل این کمیسیون می‌توانیم توجه قانونگذاران را به موضوع گردشگری جلب کنیم.  او ضمن انتقاد از اینکه بخش خصوصی در تدوین قوانین مورد مشورت قرار نمی‌گیرد، این پیشنهاد را مطرح کرد که در دوره بعدی هیات نمایندگان سهمی‌ هم به فعالان صنعت گردشگری اختصاص پیدا کند.

محمدجعفر رایجی، عضو کمیسیون گردشگری اتاق ایران، نیز با اشاره به اهداف مندرج در برنامه ششم گفت: تعداد گردشگران در پایان این برنامه به 5 برابر نمی‌رسد، جز به شرط آنکه فعالان بخش خصوصی با یکدیگر متحد شوند و صدای واحدی از این بخش شنیده شود. او نیز پیشنهاد ایجاد فدراسیونی در حوزه گردشگری را مطرح کرد.

محسن مهرعلیزاده نیز در جمع‌بندی مباحث مربوط به ساماندهی تشکل‌های گردشگری، نسبت به تقویت جایگاه این تشکل‌ها، هماهنگی آنها با یکدیگر و تعامل بیشتر با اتاق‌های بازرگانی تاکید کرد و جمع¬بندی و نتیجۀ نهائی را به ادامۀ بحث و دریافت نظرات بیشتر کارشناسی در جلسۀ بعد موکول نمود. او همچنین با اشاره به اینکه قرار است ادامه بررسی موضوع ساماندهی تعطیلات پایان هفته در هیات رییسه اتاق صورت گیرد، نظر حاضران را برای جمع‌بندی و ارائه این مساله به هیات رییسه جویا شد و حاضران روی این محور به بحث و تبادل نظر پرداختند.

 

 

 

کد خبر : ۳۹۸۲۱۶