خبرگزاری کار ایران

حضور رییس و نایب‌رییس اتاق تهران در همایش جامعه تورگردانان کشور

خروج از رکود با بهبود گردشگری محقق می‌شود.

به گزارش ایلنا نشست هم‌اندیشی جامعه تورگردانان ایران در هتل پارسیان اوین برگزار شد. در این نشست که اعضای این تشکل گردشگری و جمعی از مسوولان دولتی و فعالان بخش خصوصی در حوزه گردشگری حضور داشتند، رییس و نایب رییس اتاق تهران نیز به عنوان سخنران حضور یافتند و دیدگاه‌ها و البته پیشنهادهای بخش ‌خصوصی را برای توسعه صنعت گردشگری در کشور بیان کردند.

در گردهمایی جامعه تورگردانان ایران علاوه بر مسعود خوانساری و مهدی جهانگیری که از اتاق بازرگانی تهران و به نمایندگی از بخش‌خصوصی حضور یافته بودند، مسعود سلطانی‌فر رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ولی‌اله افخمی‌راد رییس سازمان توسعه تجارت، حسن قشقاوی معاون امور کنسولی وزارت امور خارجه، مهرداد لاهوتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و حجت‌الاسلام نصراله پژمان‌فر رییس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز مهمان فعالان صنعت گردشگری بودند.

تلاش برای جذب گردشگران چینی

رییس اتاق تهران در این گردهمایی با اشاره به رکود حاکم بر اقتصاد کشور، گفت: در شرایطی که تامین یک شغل در بخش صنعت، برابر برآوردها نیاز به 70 میلیون تومان سرمایه دارد و بحران آب نیز اجازه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی را نمی‌دهد، یکی از بهترین حوزه‌های اقتصادی که بازده مناسب و نسبتاً سریعی دارد، صنعت گردشگری است. مسعود خوانساری با بیان اینکه 33 هزار نقطه تاریخی در ایران به ثبت رسیده است، افزود: این در حالی است که نسبت به سال‌های گذشته، نگاه به حضور گردشگران خارجی در میان بخش‌های مسوول و نهادهای ذیربط بهبود یافته است. او سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری سلامت و گردشگری زیارتی را مورد تاکید قرار داد و در عین حال خاطرنشان کرد که توسعه گردشگری در کشور نیاز جدی به برنامه جامع و استراتژی مشخص دارد که برای تببین و اجرای آن، باید دولت و بخش‌خصوصی در کنار هم قرار گیرند. رییس اتاق تهران در ادامه، با بیان اینکه تبلیغات و اطلاع‌رسانی جهانی یکی از ابزارهای توسعه گردشگری است، به برخی آمار اشاره کرد و افزود: بر اساس گزارش‌ها درآمد گردشگری ایران در سال 2014 میلادی، رقمی در حدود 8.2 میلیارد دلار بود و این بخش برای 415 هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است.

به گفته خوانساری، رتبه ایران از حیث قدرت رقابت در بخش گردشگری، اول و از لحاظ دارایی میراث جهانی فرهنگی نیز نهم است، اما از نظر عدم اهمیت‌‎دهی دولت به صنعت گردشگری، ایران در رتبه 132 جهان قرار دارد. وی در خلال سخنان خود، به گوشه‌ای از وضعیت گردشگری کشور همسایه، ترکیه، اشاره کرد و گفت: بر اساس آمار معتبر بین‌المللی، درآمد صنعت گردشگری ترکیه در خلال سال‌های 2002 تا 2014 میلادی، 210 درصد رشد داشته است و این در حالی است که در سال 2014، نزدیک به 40 میلیون گردشگر از این کشور بازدید کرده و 34.3 میلیارد دلار درآمد برای ترکیه به بار آورده‌اند.

رییس اتاق تهران سپس، توجه به جلب گردشگران چینی را مهم ارزیابی کرد و افزود: در سال 2015، گردشگران چینی 192 میلیارد دلار در خارج از کشورشان هزینه کرده‌اند که رقم چشمگیری است و پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2020 میلادی، این رقم به 1200 میلیارد دلار برسد.  خوانساری با بیان این اعداد و ارقام، تلاش تمامی دست‌اندرکاران صنعت گردشگری کشور را برای جذب گردشگران چینی مهم دانست و خاطرنشان کرد که در اتاق بازرگانی تهران، در خصوص استفاده از ظرفیت‌های جاده ابریشم برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است. وی با اشاره به تشکیل کمیسیون گردشگری در اتاق تهران، از فعالان این عرصه دعوت کرد برای هم‌اندیشی در ارتقای صنعت گردشگری، با اتاق تهران در تعامل باشند.

تولد نهضت گردشگری در کشور

نایب‌رییس اتاق تهران نیز در این جلسه، با اشاره به اینکه بخش‌خصوصی گردشگری کشور توانست طی سال گذشته، 8 میلیارد دلار ارزآوری داشته باشد، گفت: این میزان، یعنی یک سوم فروش نفت توسط دولت؛ با این حال باید از مسوولان پرسید که سهم فعالان این صنعت از این رقم 8 میلیارد دلاری، چیست؟

مهدی جهانگیری با بیان اینکه توسعه صادرات غیرنفتی به عنوان کلیدی‌ترین محور رشد اقتصادی کشور معرفی شده است، افزود: بدون شک، این امر جز با ابزارهای تشویقی که جایزه صادراتی بخشی از آن است، محقق نخواهد شد. وی، رفع ایران‌هراسی در جهان را جز از طریق گردشگری و توجه به آن میسر ندانست و گفت: بر اساس سند برنامه ششم توسعه، رشد 5 برابری صنعت گردشگری کشور تا پایان این برنامه پیش‌بینی شده است و دستیابی به این رشد نیز جز با سرمایه‌گذاری حاصل نمی‌شود.

جهانگیری، تلاش فعالان اقتصادی این بخش برای رونق سرمایه‌گذاری در گردشگری را ستود و در عین حال خاطرنشان کرد که برخی ارگان‌ها و دستگاه‌ها با اعمال مقررات زاید، مانع رشد این صنعت شده‌اند. نایب رییس اتاق تهران با اشاره به ضرورت احداث هتل‌های چهار و پنج ستاره در کشور، افزود: فعالان صنعت گردشگری در شرایطی به این مهم توجه دارند که برای احداث یک هتل در تهران، باید تا 50 میلیارد تومان عوارض پرداخت کنند، حال چگونه می‌توان سرمایه‌گذاری در این بخش را ترویج کرد؟

جهانگیری، افزود: راهی جز این نداریم که نهضت گردشگری در تمامی بخش‌ها و قوای سه‌گانه کشور، به عنوان یک اصل مورد پذیرش قرار بگیرد. وی در پایان، پیشنهاد راه‌اندازی عمده‌فروشی سفر و گردشگری در کشور را مطرح کرد و از آمادگی بانک گردشگری برای تامین منابع اولیه آن خبر داد و مشارکت فعالان اقتصادی این بخش را خواستار شد.

 

 

 

کد خبر : ۳۹۶۷۰۲