خبرگزاری کار ایران

مستندات جهانگیری در رد سیاه‌نمایی علیه تولیدکنندگان لوازم خانگی چه بود؟/ پشت پرده تخریب تولید ملی چیست؟

با وجود سیاه نمایی مخالفان دولت در مورد واحدها تولیدی کشور، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور، با قاطعیت وضعیت "واحدهای تولیدی لوازم خانگی" کشور را "خوب" توصیف کرد.

به گزارش ایلنا، معاون اول رییس جمهور با زاویه ای کاملا تخصصی، سیاه نمایی علیه وضعیت تولیدکنندگان لواز خانگی در کشور را رد کرده است؛ او گفت: برخلاف برخی سیاه نمایی ها وضع واحدهای تولیدی لوازم خانگی خوب است.

اسحاق جهانگیری تصریح کرد: در روزهای اخیر با توجه به مسائلی که برای یک نام تجاری در حوزه لوازم خانگی پیش آمد برخی تلاش کردند اینگونه نشان دهند که واحدهای صنعتی کشور با مشکل روبروست اما در این بازدید مشخص شد که واحدهای تولید کننده لوازم خانگی با وجود واردات و قاچاق وضعیت خوبی دارند.

اظهارات دقیق جهانگیری درمورد "واحدهای تولیدی لوازم خانگی" نشان می دهد که بر خلاف سیاه نمایی منتقدان، او با استناد به مشاهدات و گزارش های موجود خود چنین موضوعی را مطرح کرده؛ به طور مثال جهانگیری می توانست با یک پاسخ کلی در مورد وضعیت صنایع حرف منتقدان را نقض کند؛ اما او صرفا اظهارات خود را به حوزه " واحدهای تولیدی لوازم خانگی" محدود کرد؛ چراکه مشاهدات و گزارش های موجود آن را کاملا تایید می کرد.

مستندات جهانگیری

اما مشاهدات و مستندات جهانگیری چه بود که بر اساس آنها وضعیت واحدهای تولیدی لوازم خانگی را خوب توصیف کرد؟

ماجرا از آنجا آغاز شد که وزیر صنعت در روز کارگر به یک واحد تولیدکننده لوازم خانگی با بیش از 2500 نیرو رفت تا از وضعیت آن بازدید کنند. نعمت زاده سپس درباره این بازدید و وضعیت شرکت مذکور، گزارشی به جهانگیری داد.

واحد تولیدی یادشده، از بزرگترین تولیدکنندگان لوازم خانگی است که در سال های گذشته توانسته "انتقال فناوری" را جایگزین "واردات کالا" و "تولید" را جانشین "مونتاژ" کند و از همین رهگذر، به یکی از مهم ترین نمادهای اقتصاد مقاومتی تبدیل شود.

معاون اول رییس جمهور، سپس خود نیز شخصا از واحد تولیدی مذکور بازدید و از نزدیک اوضاع آن را رصد کرد. معاون اول رییس جمهور روند بازدید های خود از شرکت ها را ادامه داده و تا اینکه اخیرا از چند واحد صنعتی کوچکتر نیز بازدید کرد. همه این مشاهدات و مستندات باعث شد تا جهانگیری ضمن رد ادعاهای مخالفان دولت که بنایی جز تخریب ندارند، بگوید: "وضعیت صنایع کشور را نباید با نگاه به وضع برخی واحدهای مشکل دار سنجید بلکه باید با نگاه کلی به وضع تولید همه واحدهای صنعتی درباره رونق و نشاط در این بخش اظهار نظر کرد."

ماجرای بازدید جداگانه معاون اول رییس جمهور و وزیر صنعت از واحد تولیدکننده لوازم خانگی مذکور را محمدرضا نعمت‌زاده هم به گونه ای دیگر روایت کرده و از اقدامات انجام شده در آن ابراز رضایت کرده است. نعمت زاده گفته است: "واحدهای تولیدی بسیاری حتی در همین لوام خانگی در ایران هستند که خود را توسعه داده‌اند. برخی کارخانه‌های ما در زمینه تولید لوازم خانگی رباتیک و بسیار مدرن شده است."

او گفته است: در ایران از کارخانه‌ای بازدید کردم که کاملا با مکانیزیمی مشابه کشورهای صنعتی یا کشورهایی نظیر کره جنوبی در حال فعالیت بود. طبیعی است که این قبیل کارخانه‌ها افزایش تولید داشته باشند و کارخانه‌های فرسوده مجبور به تعطیلی شوند.

وزیر صنعت بر انتقال تکنولوژی به جای واردات کالا هم اشاره کرده و تصریح کرده است: در وزارت صنعت، معدن و تجارت به کره‌ای‌ها فشار آوردیم که باید انتقال تکنولوژی کنند و کالاهای خود را در ایران بسازند. آنها هم به همراه شرکای ایرانی خود شروع به سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

چه کسانی سیاه نمایی می کنند؟

شواهدی در دست است که نشان می دهد دامن زدن به فضای تخریب علیه تولیدکنندگان داخلی، توسط گروهی خاص از مدیران صنعتی مدیریت می شود که پیشتر از وام های کلان همین حوزه بهره مند شده و البته کمکی به پیشرفت تولید نکرده اند.

این افراد که در سایه برنامه ریزی نادرست و غیرتخصصی دولت سابق، به ناحق و بدون داشتن صلاحیت لازم، صاحب وام های کلانی در سال های گذشته شده بودند، این مبالغ را با بی تدبیری هر چه تمام تر، حیف و میل کرده و نه تنها کمکی به بازار داخلی و وضعیت تولید نکردند، بلکه باعث پسرفت آن نیز شدند.

کد خبر : ۳۸۳۹۴۳