خبرگزاری کار ایران

نهاد صنفی کارگران نانوای استان مرکزی در نامه به وزارت کار:

فروش آرد در بازار سیاه، کارگران نانوایی‌ها را بیکار می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۹۴۵۰۶

«این نهاد کارگری با اشاره به فروش آرد اضافی نانوایی‌ها در بازار سیاه گفته است شماری از نانوایی‌ها در هر ماه کارگران را برای چندین روز به مرخصی بدون حقوق می‌فرستند، یک روز به بهانه اینکه آرد ندارند و یک روز به بهانه اینکه کارگران نیامدند و این مازاد بر مرخصی بدون حقوق کارگران در روزهای جمعه است.»

انجمن صنفی کارگران خباز(نانوا) استان مرکزی با ارسال نامه‌ای برای وزارت کار از شرایط نامطلوب دستمزد کارگران خباز انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این نهاد کارگری گفته پیگیری‌هایش به قصد افزایش دستمزد کارگران خباز بی‌حاصل بوده و در ادامه وضعیت بیمه کارگران این صنف را «بسیار بد» توصیف کرده است.

انجمن صنفی کارگران خباز استان مرکزی ضمن انتقاد از بی‌توجهی کارفرمایان و همکاری نکردن ادارات دولتی مربوطه، از وزارت کار خواسته است به مشکلات کارگران خباز رسیدگی ویژه کند.

اشاره این تشکل صنفی کارگری به افزایش نیافتن مزد پایه کارگران نانوایی‌ها از ابتدای سال ۹۱ است. بر اساس مصوبه شورای عالی کار، مزد پایه کارگران در سال‌های ۹۲ و ۹۳ هر سال ۲۵ درصد افزایش یافته است، اما کارگران خباز از این افزایش دستمزد محروم مانده‌اند.

کارفرمایان و دولت می‌گویند چون قیمت نان در دو سال گذشته افزایش نیافته است، نمی‌توانند حقوق کارگران را افزایش دهند اما کارگران معتقدند شرط افزایش قیمت نان برای افزایش دستمزدشان غیر قانونی است.

انجمن صنفی کارگران خباز استان مرکزی در ادامه این نامه با اشاره به اقدام شماری از کارفرمایان که اسامی افراد غیرمسئول در نانوایی‌ها را در لیست بیمه درج می‌کنند، گفته است این گروه از کارفرمایان به جای معرفی کارگران به سازمان تامین اجتماعی، نزدیکان خود را به این صندوق بیمه گر معرفی می‌کنند.

در این نامه گفته شده وقتی کارگران پشت تنور داغ عرق می‌ریزند و مشقت می‌کشند، روا نیست حقشان ضایع شود. کارگران به این دلیل که می‌خواهند کارشان را از دست ندهند، مجبورند سکوت کند.

این نهاد کارگری در عین حال با اشاره به فروش آرد اضافی نانوایی‌ها در بازار سیاه گفته است شماری از نانوایی‌ها در هر ماه کارگران را برای چندین روز به مرخصی بدون حقوق می‌فرستند، یک روز به بهانه اینکه آرد ندارند و یک روز به بهانه اینکه کارگران نیامدند و این مازاد بر مرخصی بدون حقوق کارگران در روزهای جمعه است.

انجمن صنفی کارگران خباز استان مرکزی در پایان از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواسته است تشکلات کارگری را تنها نگذارد زیرا بسیاری از ارگان‌های دولتی تشکلات کارگری را تحت فشار قرار داده‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز