خبرگزاری کار ایران

رونق صنعت قالی‌بافی با ایجاد ۲۵ نوع شغل جانبی در همدان

کد خبر : ۱۹۰۲۰۲

رئیس اداره فرش همدان با تأکید بر اینکه استان همدان بیشترین بافت روستایی در کشور را دارد، تصریح کرد: در حال حاضر ۴۹ هزار و ۲۰۵ بافنده فرش دستباف که عضو تشکل‌های مختلف فرش هستند شناسایی شده است.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: ۲۵ نوع شغل مختلف در کنار صنعت قالی‌بافی رونق پیدا می‌کند که در صورت تحقق توسعهاستان را به همراه خواهد داشت.

به گزارش ایلنا؛ «احمد علی‌بابایی» در کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان همدان با اشاره به اینکه همدان جزء معدود استان‌هایی است که در کارگروه اشتغال آن به فرش توجه می‌شود، اظهار کرد: فرش دستباف در کنار خود ۲۵ شغل مانند پشم چینی، رنگرزی، رفوگری، فرش فروشی و صادرات فرش را به وجود می‌آورد.

وی با تأکید بر اینکه قالی به چند نوع پشمی، تمام ابریشم، کف ابریشم، گل ابریشم و صوف که ساده‌ترین شکل آن است تقسیم می‌شود، افزود: کهن‌ترین، گرانترین و بزرگترین فرش‌های دنیا متعلق به کشور ایران است که در موزه‌های خارج از کشور نگهداری می‌شوند.

رئیس اداره فرش همدان با تأکید بر اینکه استان همدان بیشترین بافت روستایی در کشور را دارد، تصریح کرد: در حال حاضر ۴۹ هزار و ۲۰۵ بافنده فرش دستباف که عضو تشکل‌های مختلف فرش هستند شناسایی شده است.

وی با اشاره به اینکه هر بافنده در طول سال ۱.۳ متر مربع قالی می‌بافد، خاطرنشان کرد: با توجه به این میزان در هر سال باید ۶۴ هزار متر مربع قالی در استان بافته شود که در سال گذشته ۹۰ درصد این عدد محقق شده است.

علی‌بابایی با بیان اینکه تا پایان سال گذشته ۲۱ درصد بافندگان استان مجوز مشاغل خانگی دریافت کردند، ادامه داد: ۱۰ هزار و ۳۵۰ نفر از بافندگان استان همدان مجوز مشاغل خانگی دریافت کردند که معادل یک سوم کل مجوزهای مشاغل خانگی صادر شده در استان همدان است.

وی با تأکید بر اینکه ۲۲ درصد بافندگان دارای مجوز مشاغل خانگی برای دریافت تسهیلات به صندوق مهر امام رضا معرفی شدند، گفت: اغلب تسهیلات اختصاص یافته به بافندگان برای فرش دستباف هزینه نمی‌شود چون برای تأمین مواد اولیه کافی نیست.

رئیس اداره فرش استان همدان تأکید کرد: به دلیل ساده بودن دریافت مجوز مشاغل خانگی افراد غیر قالیباف تلاش زیادی برای دریافت تسهیلات به عمل می‌آورند.

وی با اشاره به اینکه پیشنهاد می‌شود تسهیلات خود اشتغالی به واحدهای پشتیبان و تشکل‌ها پرداخت شود، خاطرنشان کرد: اگر به واحدهای پشتیبان و شرکت‌های تعاونی فعال در قالی‌بافی تسهیلات اختصاص یابد و این تشکل‌ها مواد اولیه را تهیه کرده و محصول نهایی را خریداری کنند، حاصل کار قابل کنترل بوده و نتیجه بهتری به دست خواهد آمد.

علی‌بابایی با بیان اینکه ۱۸ هزار و ۹۴۴ بافنده به تأمین اجتماعی معرفی شدند، افزود: تاکنون ۱۵ هزار بافنده قالی دستباف زیر پوشش بیمه قالی‌بافی قرار گرفتند.

وی با تأکید بر اینکه افراد غیر قالیباف با سندسازی تلاش می‌کنند بیمه قالیبافی دریافت کنند، تصریح کرد: از آنجا که ۲۰ درصد از سهم ۲۷ درصدی بیمه قالیبافی توسط دولت پرداخت می‌شود، افراد بسیاری خواهان اخذ بیمه قالی‌بافی هستند.

رئیس اداره فرش استان همدان با اشاره به اینکه یک تیم مشترک از دستگاه‌های ذی‌ربط برای راستی آزمایی بیمه شدگان ایجاد شود، گفت: ۵۰ درصد هزینه بازرسی توسط دستگاه‌های متولی فرش پرداخت شود که در غیر این صورت امکان برآورد صحیح میزان تولید قالی و قالی‌بافان وجود نخواهد داشت.

وی با تأکید بر اینکه واحدهای پشتیبان تاکنون به ۳۰ مورد رسیده، ادامه داد: وجود واحدهای پشتیبان هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و ابزار لازم برای کنترل قالی‌بافی را ایجاد می‌کند.

علی‌بابایی با بیان اینکه تا پایان سال گذشته ۱۴ هزار و ۳۰۰ نفر آموزش قالی‌بافی دیدند، افزود: در سال گذشته ۶۵۰ میلیون تومان اعتبار آموزشی در نظر گرفته شده بود که ۱۲ درصد آن تحقق یافت و در کنار آن ۱۳۰ میلیون تومان اعتبار ملی جذب و برای آموزش یک هزار و ۱۶۰ نفر هزینه شد.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری ۹۵۰ میلیون تومان اعتبار برای آموزش ۳ هزار و ۶۸۰ نفر در نظر گرفته شده، خاطرنشان کرد: تلاش خواهیم کرد سه برابر اعتبار استانی از محل اعتبارات ملی برای آموزش قالی‌بافی جذب کنیم.

رئیس اداره فرش همدان خواهان تمرکز در مدیریت فرش استان، ایجاد سه رشته دانشگاهی مرتبط به فرش و انتقال محل تشکل‌های قالی‌بافی از سازمان جهاد کشاورزی به سازمان صنعت، معدن و تجارت شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز