خبرگزاری کار ایران

معاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی:

نگاه صرف با عینک اقتصادی به بخش تعاون جفا است

asdasd
کد خبر : ۱۸۸۰۵۲

در ۸ ساله گذشته تعاونی‌ها بیشتر از سایر بخش‌ها ضربه دیده‌اند. / باید به بخش تعاون نگاه تخصصی و به روز حاکم شود. / اتاق تعاون به منزله پارلمان این بخش بوده ونباید جایگاه آن فراموش شود.

معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی نگاه صرف با عینک اقتصادی به تعاون را جفا به این بخش خواند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی عزیزی که در گردهمایی مدیران عامل تعاونی‌های مصرف کارگری استان آذربایجان شرقی سخن می‌گفت

اظهار داشت: باید در نظر داشت که تعاون گستره‌ای از مباحثمختلف را شامل می‌شود.

وی وضعیت فعلی بخش تعاون را در حال گذر از نگرش سنتی بک نگرش مدرن دانست و گفت: بخش تعاون سرمایه‌ای عظیم بوده که پتانسیل‌های آن مغفول مانده است

عزیزی افزود: متاسفانه در دولت‌های گذشته در بحث‌های کلان اقتصادی رویه کاری مشخصی بر کشور حاکم نبوده و این روند در ۸ ساله گذشته خود را بیشتر نشان داده و تعاونی‌ها بیشتر از سایر بخش‌ها ضربه دیده‌اند.

وی نگاه سنتی حاکم بر تعاونی‌ها از مشکلات این بخش خواند و با اشاره به ۶ هزار تعاونی موجود در آذربایجان شرقی گفت: تعاونی‌های غیرفعال استان شامل آنهایی بوده که نتوانسته‌اند همپای تحولات اقتصادی گام بردارند و خود را به روز کنند.

عزیزی با اشاره به اینکه مطابق برنامه ریزی‌های انجام شده می‌بایست سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور می‌بایست به ۲۵ درصد می‌رسید گفت: متاسفانه این رقم اکنون به ۸/۳ تا ۴ درصد نمی‌رسد.

وی به تأسیس بانک توسعه تعاون اشاره کرد و گفت: سهم این بانک نیز در مقایسه با سایر بانک‌ها می‌بایست به ۱۵ درصد می‌رسید اما این رقم اکنون به ۲ درصد رسیده است.

عزیزی خاطرنشان کرد: انتظار می‌رفت این بانک نقش سازنده تری در توسعه بخش تعاون ایفا می‌کرد اما به نظر می‌رسد نتواسته در این حوزه در رقابت با سایر بانک‌ها در تخصیص اعتبار و منابع به بخش تعاون داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه باید به بخش تعاون نگاه تخصصی و به روز حاکم شود گفت: عرصه‌های جدید اقتصادی برای تعاونی‌ها وجود دارد که باید با برنامه ریزی از آن بهره جست.

عزیزی با بیان اینکه اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی آماده هرگونه حمایت از بخش تعاون است گفت: توسعه بخش تعاون مانع از آن می‌شود تا ثروت وقدرت در دست یک نفر قرار گیردو بخش دولتی در برنامه ریزی‌های خود همواره بخش تعاون را در نظر دارد.

وی افزود: همچنانکه در ارایه خدمات بسته حمایتی از ظرفیت تعاونی‌ها استفاده شد و اثربخشی آن را شاهد بودیم.

معاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی با بررسی برخی اقدامات برای توسعه بخش تعاون و رفع مشکلات آن از تعاونی‌های مصرف کارگری خواست با تعریف عرصه‌های اقتصادی جدید و ایجاد شبکه‌های گسترده‌تر توزیع همگام با تحولات حرکت نمایند.

وی به اهمیت بحثآموزش پرداخت و گفت: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی در سال ۹۲ برای ۱۱۶ هزار نفر ساعت و برای ۳۳ هزار نفر آموزش داده و تصمیم دارد این موضوع را در سال ۹۳ به طور جدی‌تر و با برون سپاری بخشی از این اقدامات دنبال کند.

عزیزی برپایی نشست‌های تخصصی وکار‌شناسی را برای بخش تعاون را خواستار شد و گفت: برپایی چنین نشست‌هایی مایه خیر وبرکت است.

وی از مغفول ماندن اتاق تعاون انتقاد کرد و گفت: اتاق تعاون به منزله پارلمان این بخش بوده و خوشبختانه در دولت تدبیر و امید بدان توجه ویژه‌ای شده به طوری که در مجموعه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در حوزه اقتصاد ۴ نفر از اعضای آن را اتاق تعاون تشکیل می‌دهد که می‌تواند در بحث‌های راهبردی نقش سازنده‌ای را ایفا کند.

مدیران عامل تعاونی‌های مصرف کارگری استان آذربایجان شرقی به دعوت اتحادیه امکان سرپرستی تبریز و نمایندگان مجمع استان گردهم آمده بودند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز