خبرگزاری کار ایران

عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی:

اقتصاد ژاپن به کمک کارآفرینان توسعه یافت / ۶۵ شرکت ژاپنی سازنده قطعات و اجزای هواپیماهای بوئینگ هستند

asdasd
کد خبر : ۱۷۳۹۸۹

اقتصاد ژاپن پس از جنگ جهانی دوم به مدد کارآفرینان درخشانی مانند ماتسوشیتا پاناسونیک، آکیو موریتا سونی و کی‌چی‌رو تویوتا به‏عنوان یک ابر قدرت اقتصادی ظهور کرد. تلاش این کارآفرینان با سیاست‌های حمایتی دولت، نیروی کار با تحصیلات خوب و با حوصله و یک سیستم مالی کارآ که پس ‏انداز داخلی را بسیج نمود، تکمیل شد.

کمک به توان‌افزایی شرکت‌های کوچک و متوسط در صنایع خلاق(خدمات، فن آوری‌های پیشرفته، اوقات فراغت، آموزش، غذا و مد) برای دسترسی به بازارهای جهانی و ترغیب گردشگران خارجی جهت ورود به این کشور است.

حبیبه فتحی، عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی در گفت و گو با ایلنا اظهار داشت: اقتصاد ژاپن پس از جنگ جهانی دوم به مدد کارآفرینان درخشانی مانند ماتسوشیتا پاناسونیک، آکیو موریتا سونی و کی‌چی‌رو تویوتا به‏عنوان یک ابر قدرت اقتصادی ظهور کرد. تلاش این کارآفرینان با سیاست‌های حمایتی دولت، نیروی کار با تحصیلات خوب و با حوصله و یک سیستم مالی کارآ که پس‏انداز داخلی را بسیج نمود، تکمیل شد.

وی گفت: هرچند یک دوره عملکرد ضعیف اقتصادی و رکود ژاپن در نیمه دهه ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰، بسیاری از جنبه‌های سیاست‌های موفقیت‌آمیز قبلی را زیر سوال برد اما در برنامه احیای اقتصاد ژاپن و اجرای برنامه‌های اصلاحات توسط شینزو آبه، نخست وزیر، به زمینه‏های کارآفرینی و نوآوری توجه ویژه‌ای مبذول شد. رقابت سخت در بازار لوازم الکترونیکی و خانگی که شرکت‏های ژاپنی در آن‏ها اعتبار جهانی داشتند ودشواری‏هایی که شرکت‏هایی چون سونی با آن‏ها مواجهند سبب شده دولت این کشور برای اعتلای نامهای تجاری ژاپن و ایجاد نام‏های جدید به ابتکار جدیدی دست بزند. بطوری که آبه در اواخر سال ۲۰۱۲ میلادی با وعدۀ ترمیم اقتصاد ژاپن و باز گرداندن رشد به آن به نخست وزیری برگزیده شد. او امیدوار است با اعمال سیاست مالی سخاوتمندانه، سیاست پولی انبساطی و تغییرات ساختاری در اقتصاد ژاپن رابه قدرت اقتصادی دیرینه خود رهنمون کند.

هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی گفت: علاوه بر این توان صنعتی ژاپن و رهبری این کشور، زنجیره تولید عرضه جهانی و تولید کالاهای واسط را نمی‌توان نادیده گرفت. بیش از نیمی از قطعات و اجزاء صنعتی مانند خازن‌ها، ترانزیستورها و صفحه نمایش کریستال مایع، مورد استفاده در آیفون ۵ توسط تولید کنندگان ژاپنی ساخته می‌شوند و بیش از ۶۵ شرکت ژاپنی سازنده قطعات و اجزای هواپیماهای بوئینگ هستند. این‌که چگونه ژاپن توانسته در عرصه تولید جهانی بسان یک رهبر عمل کند به ویژگی ریسک‌پذیری جوانان کشور و فرهنگ کار آن‏ها برمی‌گردد.

فتحی ادامه داد: وجود مراکز پرورش کارآفرینی به رشد و ظهورنسل جدید کارآفرینان ژاپنی در حوزه‌هایی چون بازار سرمایه، تجارت الکترونیکی، بازی‏های ویدئویی، تلفن همراه‌ و دنیای مد شتاب داده‌است. راه اندازی جزیره کارآفرینی سامورایی و داستان موفقیت یک میلیاردر خود ساخته، تاناکا بنیان‏گذار و مدیر عامل بازی‌های تلفن همراه که به زوکربرگ ژاپن معروف شده، و رشد سرمایه‌گذاری خارجی در این بخش‏ها از این جمله است.

وی اظهار داشت: روحیه جدیدی از اعتماد به نفس کارآفرینی و خوش‌بینی به فضای کسب و کار در بین جوانان در حال ظهور است. ابتکار دولت برای ترویج و توسعه صنایع خلاق ژاپنی با ایجاد صندوق ژاپن عالی در اواخر سال ۲۰۱۳ عملی شد. سرمایه اولیه صندوق ۳۰ میلیارد ین است که تا پایان سال مالی ۲۰۱۴ دولت ۵۰ میلیارد ین دیگر به سرمایه آن خواهد افزود و سرمایه‏گذاران بخش خصوصی نیز تا ۱۰ میلیارد ین در آن مشارکت خواهند نمود.

این کارشناس اقتصادی گفت: کمک به توان‌افزایی شرکت‌های کوچک و متوسط در صنایع خلاق(خدمات، فن آوری‌های پیشرفته، اوقات فراغت، آموزش، غذا و مد) برای دسترسی به بازارهای جهانی و ترغیب گردشگران خارجی جهت ورود به این کشور است. با وجود پیری جمعیت و کاهش تقاضا و بازار اشباع ‌شده داخلی شرکت‏های نوآور جوان ناگزیرند بازارهای خود را در فراسوی مرزهای داخلی بیابند. رشد اقتصادهای نوظهور آسیایی و علاقمندی جهانی به فرهنگ و غذای ژاپنی به این گسترش کمک خواهد کرد.

هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی اذعان داشت: پرداخت وام ۲۰ ساله این صندوق همراه با سرمایه‏گذاری در کنار تسهیلات دیگر موسسات مالی خصوصی در صورتی برای شرکت‏های کوچک موفقیت‌آمیز خواهد بود که ژاپن تنگناهای ارتباطاتی خود با دنیا را حل کند. عدم ارتباط با بازارهای خارجی، عدم تجربه کسب و کار بین‌المللی در میان شرکت‏های کوچک متوسط و فقدان دسترسی به سرمایه‌گذاری مخاطره‌ای در اقتصاد ژاپن ممکن است مانع از هدایت درست منابع صندوق شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز