خبرگزاری کار ایران

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران:

حذف دلار و جایگزینی ارز دیگر به جای آن عملی نیست

asdasd
کد خبر : ۱۶۸۳۶۱

هنوز کشور چین با یک میلیارد و چهارصد میلیون جمعیت و رشد اقتصادی بالا نتوانسته یوآن چین را در کنار دلار و سایر ارزها در دنیا مطرح کند / جایگزینی دلار با ریال عمان منطقی به نظر نمی‌رسد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: حذف دلار و جایگزینی ارز دیگر، عملی نیست.

مسعود دانشمند، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: حذف دلار از تجارت خارجی غیر محتمل است زیرا کلیه مبادلات نفت؛ گاز و مواد معدنی و غیره با دلار انجام می‌شود و خریداری مواد غذایی کشور نیز از بازارهای جهانی با دلار صورت می‌گیرد.

وی افزود: در صورتی که دلار را حذف کینم اما در فروش کالا دلار دریافت کنیم تبدیل کردن دلار به ارز دیگر به جز هزینه مورد دیگری را به دنبال ندارد.

دانشمند ادامه داد: جایگزینی دلار با ریال عمان نیز منطقی به نظر نمی‌رسد زیرا باید دید چه میزان از معاملات جهانی با ریال عمان انجام می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: حتی روس‌ها هم که به دلیل تحریم‌ها و مسئله اوکراین خواهان جایگزینی ارز دیگری غیر از روبل هستند هنوز موفق نشدند به این مهم دست پیدا کنند.

دانشمند ادامه داد: ‌‌ همان طور که شاهدیم یورو هم هنوز نتوانسته است جایگرین دلار شود و در بازار جهانی ارز دوم محسوب می‌شود هر چند که ما مطمئن نیستیم دلار در دنیا چه میزان پشتوانه دارد اما همین که دلار را در همه دنیا می‌پذیرند مهم است.

وی گفت: البته ۵۴ کشور اسلامی که دارای اقتصادی بزرگ و جمعیتی عظیم هستند شاید بتوانند مبادلات فی مابین خود را با ارزی واحد انجام دهند همانند اتحادیه اروپا که این کار را انجام می‌دهند امّا مسلماً در کل دنیا نمی‌توان از این واوحد پولی استفاده کرد.

وی گفت: هنوز کشور چین با یک میلیارد و چهارصد میلیون جمعیت و رشد اقتصادی بالا نتوانسته یوآن چین را در کنار دلار و سایر ارز‌ها در دنیا مطرح کند.

وی گفت: سهم ما از اقتصاد جهانی زیر نیم درصد و جمعیت کشور ما یک درصد جمعیت جهان است ما چه طور می‌توانیم ارزی را تعریف کنیم که آن را در دنیا بپذیرند و پشتوانه قوی داشته باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز